Imâm ʿÂṣim was praised by scholars for him personality, virtue, piety (taqwâ) and qirâʾât. ʿÂṣim, who gained fame with him qirâʾât from the first period, is ranked 5th among mutawâtir imams. After his teacher Abû Abdul-Rahmân as-Sulamî, he came to the fore in the science of qirâʾât in Kûfah. He mostly taught the Qurʾân in al-Kûfah and traveled around the surrounding towns. The period in which he lived was the Umayyads period. During this period, ʿÂṣim, whose name was not involved in political events, devoted himself to teaching the Qurʾân/qirâʾât and teaching students. Asim's recitation record/chain is strong like other recitation imams. His qirâʾât, as riwâyâ by Hafs, is accepted today as well as throughout history. Due to this importance, useful studies have been carried out on ʿÂṣim's life and qirâʾât. However, it would be beneficial to re-examine the issues related to his life and recitation in different details. For this reason, in this study, we tried to reveal his life, name, birth, death, lineage and personality, as well as his situation in the science of qirâʾât. In the study, only the evaluations made by scholars regarding his recitation and his method of reading and teaching will be discussed. Their teachers, students, riwâyâ, al-sanad and al-tarîq will be given in general. Different readings in terms of usûl and farsh al-ḥurūf will not be included. For the study, tabaqât/biography and basic qirâʾât sources were examined and evaluations were made in line with the available information.
The Science of Qirāʾāt Imām ʿĀṣim ʿĀṣim’s Qirāʾāt al-Rāwi al-Sanad/al-Tarīq.
İmâm-ı Âsım şahsiyeti, fazileti, takvası ve kıraatıyla âlimler tarafından övgüyle anılmıştır. İlk dönemden itibaren kıraatıyla şöhrete kavuşan Âsım, mütevâtir imamlar arasında 5. sırada yer almaktadır. Hocası Ebû Abdurrahman es-Sülemî’den sonra Kûfe’de Kur’an/kıraat okutma kürsüsüne oturmuştur. Daha çok Kûfe’de Kur’an okutmuş ve civar beldeleri de dolaşmıştır. Onun yaşadığı dönem Emevîler dönemidir. Bu dönemde siyasi olaylarda adı yer almayan Âsım kendini Kur’an/kıraat okutmaya ve talebe yetiştirmeye adamıştır. Âsım’ın kıraat senedi diğer kıraat imamları gibi sahihtir. Onun kıraatı Hafs rivâyetiyle tarihsel süreç içinde olduğu gibi günümüzde de kabul görmektedir. Bu önemi sebebiyle Âsım’ın hayatı ve kıraatı konusunda faydalı çalışmalar yapılmıştır. Ancak onun hayatı ve kıraatıyla ilgili konuların farklı detaylarla yeniden incelenmesinde fayda hasıl olacaktır. Bu sebeple çalışmada onun hayatı, adı, doğumu, ölümü, nesebi ve şahsiyeti ile beraber kıraat ilmindeki yeri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada sadece onun kıraatına dair âlimler tarafından yapılan değerlendirmeler, okuma ve okutma yöntemi ele alınacak, hocaları, öğrencileri râvileri, sened ve tarikleri genel olarak verilecektir. Usûl ve ferş ihtilaflarına ise yer verilmeyecektir. Çalışma için tabakât ve temel kıraat kaynakları incelenmiş ve mevcut bilgiler eşliğinde değerlendirmeler yapılmıştır.
وقد أثنى العلماء على الإمام عاصم لشخصيته وفضيلته وورعه وتقواه وقراءاته. وقد اكتسب شهرته بقراءاته منذ الفترة الأولى، ويحتل الإمام عاصم المرتبة الخامسة بين الأئمة المتواترة، وقد اشتهر بقراءاته منذ الفترة الأولى. تولى رئاسة إقراء القرآن بالكوفة بعد أستاذه أبي عبد الرحمن السلمي. وَكَانَ أَكْثَرَ تَعْلِيمِهِ الْقُرْآنَ بِالْكُوفَةِ وَطَافَ عَلَى الْبُلْدَانِ. وكانت الفترة التي عاش فيها هي الفترة الأموية. لم يكن لعاصم في هذه الفترة أي دور في الأحداث السياسية في تلك الفترة، وتفرغ لتعليم القرآن وتربية الطلاب. واسناد قراءته صحيح كغيره من أئمة الإقراء. ورواية عاصم (التي رواها حفص) مقبولة اليوم كما كانت في الماضي. وبسبب هذه الأهمية، فقد أجريت دراسات مفيدة عن حياة عاصم وقراءاته. ومع ذلك، سيكون من المفيد إعادة دراسة القضايا المتعلقة بحياته وقراءاته بتفاصيل مختلفة. ولهذا السبب، فقد تم في هذه الدراسة محاولة الكشف عن حياته واسمه ومولده ووفاته ونسبه وشخصيته، وكذلك مكانته في علم القراءات. وفي هذه الدراسة سيتم التطرق إلى تقييم العلماء لطريقته في الإقراء وتلاوته وكذلك اساتذته وتلاميذه ورواته وسنده وطرقه بشكل عام. ولن يتم إدراج اختلاف الأصول والفرش في هذه الدراسة. في هذه الدراسة، تم تحليل كتب الطبقات والقراءات وإجراء تقييمات لها.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 23 |