Araştırmanın amacı alanyazına göre belirlenmiş olan on iki ölçüte göre hayat bilgisi 2. sınıf kazanımlarını değerlendirmek ve kazanımların düzeylerini belirlemektir. Alanyazın incelendiğinde hedeflerde öğrenci kazanımlarında olması gereken özellikler ve hedef kazanım belirlerken ve yazılırken dikkat edilecek on iki ölçüt; ihtiyaca dayalılık, kenetlilik, tutarlılık, süreklilik, ulaşılabilirlik, davranışa dönüklük, açık-seçiklik, sınırlılık, binişik olmama, genellik, ürüne dönüklük ve bitişiklik olarak belirlenmiştir. Bu ölçütlere göre yapılan değerlendirmelere konu olan kazanımlar için Millî Eğitim Bakanlığı 2018 yılında yayınladığı “Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı” temel alınmıştır. Hayat bilgisi 2. sınıf programındaki 50 kazanım üzerinde çalışılan kazanım çalışma grubunu oluşturmuştur. Bu çerçevede kazanımlar öncelikle bilişsel, duyuşsal ve devinimsel psikomotor alanlara göre incelenmiş, daha sonra kazanım hedef belirlerken dikkat edilecek ölçütlere göre değerlendirilmiştir. Hayat bilgisi programında bilişsel alanın ve duyuşsal alanın oldukça önemsenmiş olduğu, psikomotor alana yeterince yer verilmediği; 50 kazanımdan sadece 1’inin psikomotor alanla ilgili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca 2009 hayat bilgisi programındaki kazanım ifadelerinde binişik olmama ve sınırlılık ölçütüne uymayan birçok kazanım yer almaktayken 2018 programında sadece iki kazanım arasında binişiklik olduğu belirlenmiştir.
The aim of the study is to evaluate the learning outcomes in the second grade life sciences curriculum according to the criteria in the literature and to identify the levels of the learning outcomes. The criteria to be considered in identification of the targeted learning outcomes include clarity, being need-based, consistency, cohesion, behavioural orientation, limitedness, continuity, non-overlapping, generality, accessibility, contiguity and being output-oriented. The Life Sciences Curriculum which was adopted by the Ministry of National Education of the Republic of Turkey in 2018 was taken as the basis for the learning outcomes covered in the assessments and levelling studies that were made according to the identified criteria. Fifty different learning outcomes in the second grade life sciences curriculum constituted the data set of this study. The learning outcomes were analyzed according to their target domains cognitive, affective and psychomotor ; the levels of the learning outcomes were identified and then the targeted ones were evaluated according to the criteria. It was found out that the cognitive and affective domains were attached high importance whereas psychomotor domain was not given weight sufficiently; and only 1 out of the 50 learning outcomes was associated with the psychomotor domain. Furthermore, there were several learning outcomes that do not comply with the criteria of nonoverlapping and limitedness among those within the life sciences curriculum in 2009 while there were only two overlapping learning outcome in the curriculum of 2018.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 |