BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GEOMETRİYE YÖNELİK TUTUM VE ÖZ-YETERLİLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 416 - 455, 01.01.2020

Öz

Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutum ve öz-yeterlilikleriyle ilgili bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Özdişçi, 2019 tarafından geliştirilen Geometriye Yönelik Tutum Ölçeği ile Geometriye Yönelik Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline uygun şekilde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler için SPSS 25 paket programından faydalanılarak analizler yapılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları Bingöl ilindeki 121’i kız, 106’sı erkek olmak üzere toplam 227 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutum ve öz-yeterlilikleriyle ilgili betimsel araştırmalar yapılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutumlarında ve öz-yeterliliklerinde cinsiyet değişkenine göre bir farklılık olup olmadığını öğrenebilmek için bağımsız örneklemler t testi yapılmıştır. Analizler sonucunda ölçeklerden alınan toplam puanlara göre cinsiyet değişkenine bağlı olarak geometriye yönelik tutum ve öz-yeterliliklerinde anlamlı farklılıklar gözlenmemiştir. Ayrıca geometriye yönelik tutum ve öz-yeterliliklerinin sınıf düzeylerinde değişiklik gösterip göstermediğini anlamak için sınıf düzeylerine göre tek yönlü ANOVA uygulanmış ve sonuçlar incelenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin geometriye karşı tutum ve öz-yeterlilikleri arasında bir ilişki olup olmadığını anlamak için korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutum ve öz-yeterlilikleri arasında orta düzey bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak verilerin değerleri değerlendirilmiş ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Allport, Gordon W. (1967) Attitudes, Fishbein M. (ed.), Readings in attitude theory and measurement (p. 1-14). New York: Wiley.
  • Altun M. (2015). Matematik Öğretimi (Ortaokullarda 5, 6, 7 ve 8. Sınıflarda), 11. Edition, Actual Publishing, Bursa.
  • Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili özyeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Aydın, E. & Dilmaç, B. (2004). Matematik Kaygısı. Gürsel M. (Ed.), Eğitime İlişkin Çeşitlemeler 1 (pp. 231- 240). 1st Edition, Eğitim Kitapevi Publishing, Konya.
  • Ayotola, A. & Adedeji, T. (2009). The relationship between mathematics self-efficacy and achievement in mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 53-57.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi (6-8. Sınıflar). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Baykul Y. (2014). Ortaokulda Matematik Öğretimi (5-8. Sınıflar), 2. Edition, Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Bloom B. S. (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, Translated: Özçelik, D. A., 2. Edition, Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Buyukozturk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Buyukozturk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Chen, P. & Zimmerman, B. (2007). A cross-national comparison study on the accuracy of self-efficacy beliefs of middle-school mathematics students. The Journal of Experimental Education, 75(3), 221- 244.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Education.
  • Çagirgan-Gulten, D. & Soyturk, İ. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin geometri öz-yeterliklerinin akademik başarı not ortalamaları ile ilişkisi [The relation between 6th grade elementary school students self-efficacy beliefs and academic achievement in geometry]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 55-70.
  • Dede, Y. (2012). Students’ attitudes towards geometry: a cross-sectional study. International Journal for Studies in Mathematics Education, 5(1), 85-113.
  • Erdogan, A., Baloglu & Kesici, S. (2011). Gender differences in geometry and mathematics achievement and self-efficacy beliefs in geometry. Eurasian Journal of Educational Research, 43, 188-205.
  • Erkek, O. & Isıksal-Bostan, M. (2015). Uzamsal kaygı, geometri öz-yeterlik algısı ve cinsiyet değişkenlerinin geometri başarısını yordamadaki rolleri [The Role of Spatial Anxiety, Geometry Self-Efficacy and Gender in Predicting Geometry Achievement]. Elementary Education Online, 14(1), 164-180.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N., & Hyun, H. (2015). How to design and evaluate research in education. NY: McGraw Hill.
  • Isiksal, M., & Askar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri [The scales of perceived mathematics and computer self-efficacy for elementary students]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 109-118.
  • Kaba, Y., Bogazliyan, D., & Daymaz, B. (2016). Middle School Students’ Attitudes and Self-efficacy Towards Geometry. The Journal of Academic Social Science Studies. The Journal of Academic Social Science Studies, 52, 335-350.
  • Kundu, A., & Ghose, A. (2016). The relationship between attitude and self-efficacy in mathematics among higher secondary students. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 21(4), 25-31. doi: 10.9790/0837-2104052531.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı 2018 (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), accessed on the internet on 20 December 2019 https://www.dersimiz.com/dosya-9130- Guncellenen-ortaokulmatematik-ogretim-programi-5-8-01022013-indirin.html
  • Olkun, S., & Aydogdu, T. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS) nedir? Neyi sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim Online, 2(1), 28-35.
  • Ozdisci, S. (2019). Geometriye yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Developing and evaluating an attitude scale towards Geometry]. Master’s thesis, Kocaeli University, Kocaeli.
  • Ozkan, E. (2010). Geometri öz-yeterliği, cinsiyet, sınıf seviyesi, anne-baba eğitim durumu ve geometri başarısı arasındaki ilişkiler [The relationships between geometry self-efficacy, gender, grade level, parents’ education level and geometry achievement]. Master’s thesis, Abant İzzet Baysal University, Bolu, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ozkan, E. & Yıldırım, S. (2013). The relationships between geometry achievement, geometry selfefficacy, parents’ education level and gender. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Science, 46(2), 249-261.
  • Panal A. (2012). Öğrencilerin duyuşsal özelliklerinin matematik başarısına etkisi, it was accessed on the internet on 11 January 2020 http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/duyussalozellik-matematik-basarisi.pdf
  • Stramel, J. K. (2010). A naturalistic inquiry into the attitudes toward mathematics and mathematics self-efficacy beliefs of middle school students. Doctoral dissertation, Kansas State University, Kansas, USA.
  • Tavsancil, E. (2014). Measuring attitudes and data analysis with SPSS [Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi], 5th Edition, Nobel Academy Publishing Ankara.
  • Türk Dil Kurumu [Turkish Language Association] (TDK), Geometry, Accessed on the internet on 23 December 2019 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5bd 7f5a4d0dae5.51736448.
  • Uzar, F. N. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik öz-yeterliğini besleyen kaynakların farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yenilmez, K., & Korkmaz, D. (2013). Relationship between 6th, 7th and 8th grade students' self-efficacy towards geometry and their geometric thinking levels. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 7(2), 268-283.
  • Zysberg, L. (2012). Student Attitudes, Nova Science Publishers.

Analysis of Attitude and Self-Efficacy of Middle School Students Towards Geometry

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 416 - 455, 01.01.2020

Öz

In this study, research was conducted on the attitudes and self-efficacy of middle school students towards geometry. The Attitude Scale towards Geometry and the Self-Efficacy Scale towards Geometry were used as instruments Ozdisci, 2019 . The research was carried out in accordance with the screening model, which is one of the quantitative research methods. For the data obtained, analyses were done by using the SPSS 25 package program. The instruments of the research were administered to 227 middle school students, 121 girls and 106 boys in Bingöl, Turkey. Descriptive research about the attitudes and self-efficacy of middle school students towards geometry were conducted. An independent samples t test was conducted in order to find out whether there was a mean difference in the attitudes and self-efficacy of middle school students according to gender. As a result of the analyses, no significant mean differences were found in the attitudes and self-efficacy towards geometry depending on the gender variable according to the total scores obtained from the instruments. In addition, ANOVA was run according to grade levels and the results were examined in order to understand whether their attitudes and self-efficacy towards geometry varied at grade levels. Correlation analysis was conducted to understand whether there was a significant relationship between attitude and self-efficacy of middle school students towards geometry. As a result, medium level relationship was determined between the attitudes and selfefficacy of middle school students towards geometry. The values of the data were evaluated and suggestions were made to researchers

Kaynakça

  • Allport, Gordon W. (1967) Attitudes, Fishbein M. (ed.), Readings in attitude theory and measurement (p. 1-14). New York: Wiley.
  • Altun M. (2015). Matematik Öğretimi (Ortaokullarda 5, 6, 7 ve 8. Sınıflarda), 11. Edition, Actual Publishing, Bursa.
  • Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili özyeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Aydın, E. & Dilmaç, B. (2004). Matematik Kaygısı. Gürsel M. (Ed.), Eğitime İlişkin Çeşitlemeler 1 (pp. 231- 240). 1st Edition, Eğitim Kitapevi Publishing, Konya.
  • Ayotola, A. & Adedeji, T. (2009). The relationship between mathematics self-efficacy and achievement in mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 53-57.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi (6-8. Sınıflar). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Baykul Y. (2014). Ortaokulda Matematik Öğretimi (5-8. Sınıflar), 2. Edition, Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Bloom B. S. (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, Translated: Özçelik, D. A., 2. Edition, Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Buyukozturk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Buyukozturk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Academy Publishing, Ankara.
  • Chen, P. & Zimmerman, B. (2007). A cross-national comparison study on the accuracy of self-efficacy beliefs of middle-school mathematics students. The Journal of Experimental Education, 75(3), 221- 244.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Education.
  • Çagirgan-Gulten, D. & Soyturk, İ. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin geometri öz-yeterliklerinin akademik başarı not ortalamaları ile ilişkisi [The relation between 6th grade elementary school students self-efficacy beliefs and academic achievement in geometry]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 55-70.
  • Dede, Y. (2012). Students’ attitudes towards geometry: a cross-sectional study. International Journal for Studies in Mathematics Education, 5(1), 85-113.
  • Erdogan, A., Baloglu & Kesici, S. (2011). Gender differences in geometry and mathematics achievement and self-efficacy beliefs in geometry. Eurasian Journal of Educational Research, 43, 188-205.
  • Erkek, O. & Isıksal-Bostan, M. (2015). Uzamsal kaygı, geometri öz-yeterlik algısı ve cinsiyet değişkenlerinin geometri başarısını yordamadaki rolleri [The Role of Spatial Anxiety, Geometry Self-Efficacy and Gender in Predicting Geometry Achievement]. Elementary Education Online, 14(1), 164-180.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N., & Hyun, H. (2015). How to design and evaluate research in education. NY: McGraw Hill.
  • Isiksal, M., & Askar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri [The scales of perceived mathematics and computer self-efficacy for elementary students]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 109-118.
  • Kaba, Y., Bogazliyan, D., & Daymaz, B. (2016). Middle School Students’ Attitudes and Self-efficacy Towards Geometry. The Journal of Academic Social Science Studies. The Journal of Academic Social Science Studies, 52, 335-350.
  • Kundu, A., & Ghose, A. (2016). The relationship between attitude and self-efficacy in mathematics among higher secondary students. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 21(4), 25-31. doi: 10.9790/0837-2104052531.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı 2018 (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), accessed on the internet on 20 December 2019 https://www.dersimiz.com/dosya-9130- Guncellenen-ortaokulmatematik-ogretim-programi-5-8-01022013-indirin.html
  • Olkun, S., & Aydogdu, T. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS) nedir? Neyi sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim Online, 2(1), 28-35.
  • Ozdisci, S. (2019). Geometriye yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi ve değerlendirilmesi [Developing and evaluating an attitude scale towards Geometry]. Master’s thesis, Kocaeli University, Kocaeli.
  • Ozkan, E. (2010). Geometri öz-yeterliği, cinsiyet, sınıf seviyesi, anne-baba eğitim durumu ve geometri başarısı arasındaki ilişkiler [The relationships between geometry self-efficacy, gender, grade level, parents’ education level and geometry achievement]. Master’s thesis, Abant İzzet Baysal University, Bolu, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ozkan, E. & Yıldırım, S. (2013). The relationships between geometry achievement, geometry selfefficacy, parents’ education level and gender. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Science, 46(2), 249-261.
  • Panal A. (2012). Öğrencilerin duyuşsal özelliklerinin matematik başarısına etkisi, it was accessed on the internet on 11 January 2020 http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/duyussalozellik-matematik-basarisi.pdf
  • Stramel, J. K. (2010). A naturalistic inquiry into the attitudes toward mathematics and mathematics self-efficacy beliefs of middle school students. Doctoral dissertation, Kansas State University, Kansas, USA.
  • Tavsancil, E. (2014). Measuring attitudes and data analysis with SPSS [Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi], 5th Edition, Nobel Academy Publishing Ankara.
  • Türk Dil Kurumu [Turkish Language Association] (TDK), Geometry, Accessed on the internet on 23 December 2019 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5bd 7f5a4d0dae5.51736448.
  • Uzar, F. N. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik öz-yeterliğini besleyen kaynakların farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yenilmez, K., & Korkmaz, D. (2013). Relationship between 6th, 7th and 8th grade students' self-efficacy towards geometry and their geometric thinking levels. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 7(2), 268-283.
  • Zysberg, L. (2012). Student Attitudes, Nova Science Publishers.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sevim Sevgi Bu kişi benim

Kübra Gürtaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sevgi, S., & Gürtaş, K. (2020). Analysis of Attitude and Self-Efficacy of Middle School Students Towards Geometry. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 416-455. https://doi.org/10.29299/kefad.2020.21.01.012

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124