BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR YAPAN VE SPOR YAPMAYAN SEDANTER LİSE ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 1649 - 1660, 01.05.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.016

Öz

Meraklılık hayatın bütün aşamalarında olumlu veya olumsuz yönlerden insan davranışlarını sürekli etkileyen bir kavramdır ve öğrenme sürecinin de ateşleyicisi olarak kabul edilmektedir. Bu araştırmanın amacı spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin meraklılık düzeylerini belirlemek ve meraklılık düzeyinin cinsiyet, yaş, sınıf, ekonomik durum ve okul durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmanın örneklemini; 2016–2017 eğitim-öğretim yılında, Yozgat ilinde öğrenim gören 132 kız ve 153 erkek N=285 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, Demirel ve Coşkun 2009 tarafından Türkçeye uyarlanan, “Meraklılık Ölçeği” kullanılmıştır İkili küme karşılaştırmaları için normal olmayan testlerden Mann WhitneyU testi; üç veya daha fazla küme karşılaştırmaları için normal olmayan testlerden Kruskal Wallis-H Testi, normal testlerden Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliliği, p

Kaynakça

  • Acun N., Şahin K. Ve Zekavet K. (2013) . Merak ve keşfetme ölçeği II: Açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, Haziran 2013, 16 (31), 74-85
  • Akar, F. (2015). Purposes, causes and consequences of excessive internet use among Turkish adolescents. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 35-56.
  • Akar, F. (2017). Purposes and characteristics of internet use of adolescents. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(2), 257-286
  • Akgül, S. (2013). Farklı eğitim kurumlarında öğrenim gören ortaöğretim öğrencilerinin sportif rekreasyon etkinliklerine yönelmede meraklılık düzeylerinin etkisinin araştırılması (Kütahya ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Akgül, S. ve Özdilek, Ç. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin araştırılması (Kütahya ili örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 255-264.
  • Bahadır, Z. ve Certel Z. A. (2012). Research on curiosity levels of physical education and sports teachers, (Kayseri Province Sample). Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3, 340-348.
  • Berlyn, D. E. (1954). A theory of human curiosty. British journal of psychology, 45(3) 180-191.
  • Bostancı Ö., Oda B., Kenan, Ş. ve Erail, S. (2017). 11–13 yaş öğrencilerin spor yapma durumlarına göre iyimserlik ile saldırganlık düzeylerinin incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4):205-217
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Day, H. I. (1982). Curiosity and the interested explorer. Performance and Instruction, 21, 19-22.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (1982). Curiosity and self-directed learning: The role of motivation in education. L. Katz, (Ed), içinde Current topics in early childhood education 4 NJ: Alex Pub.
  • Demirel, M. ve Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18),111-134.
  • Deringöl Y, Yaman Y, Özsarı İ ve Gülten Ç. (2010)Matematik, fen bilgisi, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmen adaylarının bilgisayara ilişkin öz-yeterlik algıları ile meraklılık düzeyleri arasındaki ilişki. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya-Turkey 492-497
  • Erişim, C. (2006) Spor, olimpiyatlar, ahlak ve fair play, toplumsal açıdan spor. 12.10.2017 tarihinde www.sporbilim.com adresinden erişilmiştir.
  • Kashdan, T. B. ve Silvia, P. J., (2009). Curiosity and interest: The benefits of thriving on novelty and challenge. C. R. Synder ve S. J. Lopez, (Ed.), içinde, Oxford handbook of positive psychology (367- 375). USA: Oxford University Press.
  • Litman J.A. ve Spielberger C. D., (2003). Measuring epistemic curiosity and its diverse and specific components. Journal of personality assessment 80(1) 75-86.
  • McReynolds, P., Acker, M. ve Pietila, C. (1961). Relation of object curiosity to psychological adjustment in children. Child Development, 32(2), 393-400.
  • Mongkondaw O. ve Supanyoot W., (2016). Guidelines for enhancing learning curiosity of non-formal student using daily life context, SHS Web of Conferences, (ERPA 2016)
  • Öngül, E., Bayazıt B., Yılmaz O. ve Güler M. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin çocuklarda seçilmiş̧ motorik özellikler üzerine etkisi, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 45-52.
  • Pepe, H. ve Kuru, E. (2001). Spor yapan ve yapmayan bayanların sosyo-ekonomik seviyelerinin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 209-221.
  • Saygın, Ö., Polat, Y. ve Karacabey, K. (2005). Çocuklarda hareket eğitiminin fiziksel uygunluk özelliklerine etkisi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 205-212.
  • Silvia, P. J. (2008). Appraisal components and emotion traits: examining the appraisal basisof trait curiosity. Cognition and Emotion, 22, 94-113.
  • Stern, D. N. (1973). The interpersonal world of the child. New York: Basic Books.
  • Şenduran, F. (2006). Askeri liselerde sporcu öğrencilerle sporcu olmayan öğrencilerin problem çözebilme, strese karşı koyabilme, uyum becerileri ve başarı düzeyleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Şenses, M. (2009). Trabzon merkezde bulunan bazı ilköğretim okullarında 7. ve 8. sınıfta okuyan lisanslı sporcu öğrencilerle lisansız öğrencilerin okul ders başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • TDK, (2017). Türk dil kurumu güncel, sözlük. 12.12.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Turan, M. B., Kömür, Z., Aydoğan, M. ve Demirel, M. (2012). Curiosity levels of university student studying in the various departments. The Online Journal of Recration and Sport, 1, 19-26.
  • Turan, M. B. (2015). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin meraklılık düzeyleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Wohlwill, J. F. (1987). Introduction. In D. Görlitz & J. F. Wohlwill (Eds), içinde Curiosity, imagination and play (1-21). Hillsdale, NJ: Erlbaum

SPOR YAPAN VE SPOR YAPMAYAN SEDANTER LİSE ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 1649 - 1660, 01.05.2018
https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.016

Öz

Kaynakça

  • Acun N., Şahin K. Ve Zekavet K. (2013) . Merak ve keşfetme ölçeği II: Açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, Haziran 2013, 16 (31), 74-85
  • Akar, F. (2015). Purposes, causes and consequences of excessive internet use among Turkish adolescents. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 35-56.
  • Akar, F. (2017). Purposes and characteristics of internet use of adolescents. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(2), 257-286
  • Akgül, S. (2013). Farklı eğitim kurumlarında öğrenim gören ortaöğretim öğrencilerinin sportif rekreasyon etkinliklerine yönelmede meraklılık düzeylerinin etkisinin araştırılması (Kütahya ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Akgül, S. ve Özdilek, Ç. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin araştırılması (Kütahya ili örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 255-264.
  • Bahadır, Z. ve Certel Z. A. (2012). Research on curiosity levels of physical education and sports teachers, (Kayseri Province Sample). Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3, 340-348.
  • Berlyn, D. E. (1954). A theory of human curiosty. British journal of psychology, 45(3) 180-191.
  • Bostancı Ö., Oda B., Kenan, Ş. ve Erail, S. (2017). 11–13 yaş öğrencilerin spor yapma durumlarına göre iyimserlik ile saldırganlık düzeylerinin incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4):205-217
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Day, H. I. (1982). Curiosity and the interested explorer. Performance and Instruction, 21, 19-22.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (1982). Curiosity and self-directed learning: The role of motivation in education. L. Katz, (Ed), içinde Current topics in early childhood education 4 NJ: Alex Pub.
  • Demirel, M. ve Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18),111-134.
  • Deringöl Y, Yaman Y, Özsarı İ ve Gülten Ç. (2010)Matematik, fen bilgisi, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmen adaylarının bilgisayara ilişkin öz-yeterlik algıları ile meraklılık düzeyleri arasındaki ilişki. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya-Turkey 492-497
  • Erişim, C. (2006) Spor, olimpiyatlar, ahlak ve fair play, toplumsal açıdan spor. 12.10.2017 tarihinde www.sporbilim.com adresinden erişilmiştir.
  • Kashdan, T. B. ve Silvia, P. J., (2009). Curiosity and interest: The benefits of thriving on novelty and challenge. C. R. Synder ve S. J. Lopez, (Ed.), içinde, Oxford handbook of positive psychology (367- 375). USA: Oxford University Press.
  • Litman J.A. ve Spielberger C. D., (2003). Measuring epistemic curiosity and its diverse and specific components. Journal of personality assessment 80(1) 75-86.
  • McReynolds, P., Acker, M. ve Pietila, C. (1961). Relation of object curiosity to psychological adjustment in children. Child Development, 32(2), 393-400.
  • Mongkondaw O. ve Supanyoot W., (2016). Guidelines for enhancing learning curiosity of non-formal student using daily life context, SHS Web of Conferences, (ERPA 2016)
  • Öngül, E., Bayazıt B., Yılmaz O. ve Güler M. (2017). Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin çocuklarda seçilmiş̧ motorik özellikler üzerine etkisi, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 45-52.
  • Pepe, H. ve Kuru, E. (2001). Spor yapan ve yapmayan bayanların sosyo-ekonomik seviyelerinin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 209-221.
  • Saygın, Ö., Polat, Y. ve Karacabey, K. (2005). Çocuklarda hareket eğitiminin fiziksel uygunluk özelliklerine etkisi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 205-212.
  • Silvia, P. J. (2008). Appraisal components and emotion traits: examining the appraisal basisof trait curiosity. Cognition and Emotion, 22, 94-113.
  • Stern, D. N. (1973). The interpersonal world of the child. New York: Basic Books.
  • Şenduran, F. (2006). Askeri liselerde sporcu öğrencilerle sporcu olmayan öğrencilerin problem çözebilme, strese karşı koyabilme, uyum becerileri ve başarı düzeyleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Şenses, M. (2009). Trabzon merkezde bulunan bazı ilköğretim okullarında 7. ve 8. sınıfta okuyan lisanslı sporcu öğrencilerle lisansız öğrencilerin okul ders başarılarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • TDK, (2017). Türk dil kurumu güncel, sözlük. 12.12.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Turan, M. B., Kömür, Z., Aydoğan, M. ve Demirel, M. (2012). Curiosity levels of university student studying in the various departments. The Online Journal of Recration and Sport, 1, 19-26.
  • Turan, M. B. (2015). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin meraklılık düzeyleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Wohlwill, J. F. (1987). Introduction. In D. Görlitz & J. F. Wohlwill (Eds), içinde Curiosity, imagination and play (1-21). Hillsdale, NJ: Erlbaum
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bekir Barış Cihan Bu kişi benim

Ebru Araç Ilgar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Cihan, B. B., & Araç Ilgar, E. (2018). SPOR YAPAN VE SPOR YAPMAYAN SEDANTER LİSE ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1649-1660. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.016

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124