BibTex RIS Kaynak Göster

YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMA UYGUN OLARAK GELİŞTİRİLEN ETKİNLİKLERİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN KAVRAMLARINI ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Özel Sayı, 181 - 201, 01.11.2017

Öz

Bu çalışmada, yapılandırmacı yaklaşıma uygun olarak geliştirilen etkinliklerin okul öncesi öğretmen adaylarının fen kavramlarını öğrenmelerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi öğretmenliği programında öğrenim gören 74 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada nitel ve nicel veri toplama yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde, okul öncesi öğretmen adaylarının fen kavramları bilgi düzeylerini belirlemek için Fen Kavramları Başarı Testi FKBT ve fene karşı ilgilerini belirlemek için ise Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS 15 paket programı kullanılarak, nitel veriler ise nitel araştırma modeline uygun olarak sınıflandırılmış ve kategorize edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmen adaylarının eksik bilgilerinin giderilmesine yönelik yapılan etkinliklerle, FKBT son-test lehine anlamlı bir farkın olduğu ve uygulanan yarı yapılandırılmış görüşmeye ait verilerin de bu sonuçları destekler nitelikte olduğu görülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme sonuçlarına göre, yapılan etkinliklerin öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik ilgisizliklerini ve olumsuz düşüncelerini azalttığı ve giderdiği, fen kavram bilgilerini arttırdığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akman, B. (2003). Okulöncesinde Fen Eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 79, 14–16.
  • Akpınar, E. & Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 9–17.
  • Alisinanoğlu, F. & Ulutaş, İ. (2003). Okul Öncesi Öğretmeninin Fen ve Doğa Eğitiminde Rolü, Yeni Eğitim Dergisi, 1(2), 56–58.
  • Aydede, M. N. & Matyar, F. (2009). Fen Bilgisi Öğretiminde Aktif Öğrenme Yaklaşımının Bilişsel Düzeyde Öğrenci Başarısına Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 115–127.
  • Ayvacı, H. Ş. & Bakırcı, H. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Fen Öğretim Süreçleriyle İlgili Görüşlerinin 5E Modeli Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132–151.
  • Baer, J. (2003). Grouping and Achievement in Cooperative Learning. College Teaching, 51, 169–174.
  • Bilgin, İ. & Geban, Ö. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi-I Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9–18.
  • Cho, H. S., Kim, J. & Choi, D. H. (2003). Early Childhood Teachers' Attitudes Toward Science Quarterly, 27(2), 33. A Scale Validation
  • Sstudy. Educational Research
  • Creswell, J. W. (2008). Educational Research Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research.2. Baskı, N.J.: International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2007). Understanding Mixed Methods Research. Designing and Conducting Mixed Methods Research (1-19). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakmak, Ö. Ç. (2006). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fene ve Fen Öğretimine Yönelik Tutumları ile Bazı Fen Kavramlarını Anlama Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Demiriz, S., Karadağ, A. & Ulutaş, İ. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dere, H. & Ömeroğlu, E. (2001). Okul Öncesi Eğitimde Fen Doğa Matematik Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekici, G. & Hevedanlı, M. (2010). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 97–109.
  • French, L. (2004). Science as The Center of A Coherent, Integrated Early Childhood Curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19, 138–149.
  • Hancock, D. (2004). Cooperative Learning and Peer Orientation Effects on Motivation and Achievement. The Journal of Educational Research, 97, 159–166.
  • Igo, B. L., Kiewra, K. A. & Bruning, R. (2004). Removing the Snare From the Pair: Using Pictures to Learn Confusing Word Pairs. The Journal of Experimental Education, 72(3) 165.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2004). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. (2nd Ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Karamustafaoğlu, S. & Kandaz, U. (2006). Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65–81.
  • Kroesbergen, E. H., van Luit, J. E. H. & Maas C. J. B. (2004). Effectiveness of explicit and constructivist mathematics instruction for low-achieving students in the Nedherlands. The Elementary School Journal, 104(3), 233–251.
  • Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Adana: Baki Kitapevi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualititave Data Analysis: An Expaanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Morrison, K. (2012). Integrate Science and Arts Process Skills in The Early Childhood Curriculum. Dimensions of Early Childhood, 40(1), 31–38.
  • Pekmez, E. S., Johnson, P. & Gott, R. (2005). Teachers’ Understanding of The Nature and Purposes of Practical Work. Research in Science & Technological Education, 23(1), 3–23.
  • Saçkes, M., Akman, B. & Trundle, K. C. (2012). Okul Öncesi Öğretmenlerine Yönelik Fen Eğitimi Dersi: Lisans Düzeyindeki Öğretmen Eğitimi İçin Bir Model Önerisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 1–26.
  • Şahin, F. (1998). Okulöncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Şimşekli, Y. & Çalış, S. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinde Bilimsel Süreç Becerilerinin Gelişimine Fen Bilgisi Laboratuvarı Dersinin Etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 183–192.
  • Tien, T. L., Roth, V. & Kampmeier, J. A. (2002). Implementation of A Peer-Led Team Learning İnstructional Approach in An Undergraduate Organic Chemistry Course. Journal of Research in Science Teaching, 39, 606–632.
  • Ulcay, S. (1989). Okul Öncesi Eğitimde Fen Bilgisi Programları.6. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, (s. 36–40). İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Uluçınar, Ş., Cansaran, A. & Karaca, A. (2004). Fen Bilimleri Laboratuvar Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 465–475.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. & Temur, A. (2004). İlköğretim Fen Laboratuvarı İçin Tutum. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 104–114.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Effects of Activities Developed in accordance with the Constructivist Approach on Pre-school Teacher Candidates’ Learning the Science Concepts

Yıl 2017, Cilt: 18 Özel Sayı, 181 - 201, 01.11.2017

Öz

In this study, it is aimed to investigate the effects of activities developed in accordance with the constructivist approach on the pre-school teacher candidates’ learning the science concepts. The study group of the research is composed of 74 pre-school teacher candidates’ who study at the program of pre-school education. Both qualitative and quantitative data collection methods were used in this study. To obtain the data, the Science Concepts Achievement Test SCAT was used to determine the pre-school teacher candidates’ knowledge level of the science concepts and semi-structured interview form was used to determine their interest in science. The quantitative data obtained were grouped and categorised according to the SPSS 15 package software and the qualitative data were grouped and categorised in accordance with the qualitative research model. As a result of the study, after the activities for eliminating the incomplete knowledge of the teacher candidates, it was seen that there was a significant difference in favour of the SCAT post-test and the data from the semi-structured interview supported these results. According to the semi-structured interview results, the results were achieved that the activities reduced and in fact eliminated the teacher candidates’ indifference and negative thoughts towards science education and improved their knowledge of the science concepts

Kaynakça

  • Akman, B. (2003). Okulöncesinde Fen Eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 79, 14–16.
  • Akpınar, E. & Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 9–17.
  • Alisinanoğlu, F. & Ulutaş, İ. (2003). Okul Öncesi Öğretmeninin Fen ve Doğa Eğitiminde Rolü, Yeni Eğitim Dergisi, 1(2), 56–58.
  • Aydede, M. N. & Matyar, F. (2009). Fen Bilgisi Öğretiminde Aktif Öğrenme Yaklaşımının Bilişsel Düzeyde Öğrenci Başarısına Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 115–127.
  • Ayvacı, H. Ş. & Bakırcı, H. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Fen Öğretim Süreçleriyle İlgili Görüşlerinin 5E Modeli Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132–151.
  • Baer, J. (2003). Grouping and Achievement in Cooperative Learning. College Teaching, 51, 169–174.
  • Bilgin, İ. & Geban, Ö. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi-I Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9–18.
  • Cho, H. S., Kim, J. & Choi, D. H. (2003). Early Childhood Teachers' Attitudes Toward Science Quarterly, 27(2), 33. A Scale Validation
  • Sstudy. Educational Research
  • Creswell, J. W. (2008). Educational Research Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research.2. Baskı, N.J.: International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2007). Understanding Mixed Methods Research. Designing and Conducting Mixed Methods Research (1-19). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakmak, Ö. Ç. (2006). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fene ve Fen Öğretimine Yönelik Tutumları ile Bazı Fen Kavramlarını Anlama Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Demiriz, S., Karadağ, A. & Ulutaş, İ. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dere, H. & Ömeroğlu, E. (2001). Okul Öncesi Eğitimde Fen Doğa Matematik Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekici, G. & Hevedanlı, M. (2010). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 97–109.
  • French, L. (2004). Science as The Center of A Coherent, Integrated Early Childhood Curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19, 138–149.
  • Hancock, D. (2004). Cooperative Learning and Peer Orientation Effects on Motivation and Achievement. The Journal of Educational Research, 97, 159–166.
  • Igo, B. L., Kiewra, K. A. & Bruning, R. (2004). Removing the Snare From the Pair: Using Pictures to Learn Confusing Word Pairs. The Journal of Experimental Education, 72(3) 165.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2004). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. (2nd Ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Karamustafaoğlu, S. & Kandaz, U. (2006). Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65–81.
  • Kroesbergen, E. H., van Luit, J. E. H. & Maas C. J. B. (2004). Effectiveness of explicit and constructivist mathematics instruction for low-achieving students in the Nedherlands. The Elementary School Journal, 104(3), 233–251.
  • Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Adana: Baki Kitapevi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualititave Data Analysis: An Expaanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Morrison, K. (2012). Integrate Science and Arts Process Skills in The Early Childhood Curriculum. Dimensions of Early Childhood, 40(1), 31–38.
  • Pekmez, E. S., Johnson, P. & Gott, R. (2005). Teachers’ Understanding of The Nature and Purposes of Practical Work. Research in Science & Technological Education, 23(1), 3–23.
  • Saçkes, M., Akman, B. & Trundle, K. C. (2012). Okul Öncesi Öğretmenlerine Yönelik Fen Eğitimi Dersi: Lisans Düzeyindeki Öğretmen Eğitimi İçin Bir Model Önerisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 1–26.
  • Şahin, F. (1998). Okulöncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Şimşekli, Y. & Çalış, S. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinde Bilimsel Süreç Becerilerinin Gelişimine Fen Bilgisi Laboratuvarı Dersinin Etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 183–192.
  • Tien, T. L., Roth, V. & Kampmeier, J. A. (2002). Implementation of A Peer-Led Team Learning İnstructional Approach in An Undergraduate Organic Chemistry Course. Journal of Research in Science Teaching, 39, 606–632.
  • Ulcay, S. (1989). Okul Öncesi Eğitimde Fen Bilgisi Programları.6. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, (s. 36–40). İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Uluçınar, Ş., Cansaran, A. & Karaca, A. (2004). Fen Bilimleri Laboratuvar Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 465–475.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. & Temur, A. (2004). İlköğretim Fen Laboratuvarı İçin Tutum. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 104–114.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Abdullah Aydın Bu kişi benim

Mustafa Yasin Güney Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Aydın, A., & Güney, M. Y. (2017). YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMA UYGUN OLARAK GELİŞTİRİLEN ETKİNLİKLERİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN KAVRAMLARINI ÖĞRENMELERİNE ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 181-201.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124