Bu araştırmada evde ve okulda maruz kalınan cezaların ergenlerin duygu, düşünce ve davranışları üzerindeki etkilerinin onların bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma olgubilim yöntemine dayalı nitel bir çalışma olarak kurgulanmıştır. Nitel veriler öğrencilerden yarı yapılandırılmış sorulara verdikleri yazılı açıklamalar biçiminde toplanmıştır. Bu çalışma Eskişehir ilindeki bir lisede, büyük bölümü orta ve alt sosyoekonomik düzeydeki ailelerin çocuklarının oluşturduğu, yaşları 14-19 arasında değişen, 120 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bulgular çalışmaya katılan çok az sayıdaki ergenin cezayı bir disiplin aracı olarak tanımladığını; buna karşın ergenlerin büyük çoğunluğunun cezayı bireyin davranışını disipline etme amacı gütmeyen, tam tersine sadece bireyi incitmeye kasteden bir uygulama olarak tanımladığını ortaya çıkarmıştır. Evde ve okulda verilen cezalar da ceza verenlerin aslında davranışı iyileştirme niyetinden yoksun olduklarını, cezaları çok büyük oranda bedel ödetmek ve acı çektirmek amaçlarıyla verdiklerine işaret etmektedir. Cezalar ergenlerin duygusal ve davranışsal gelişimine olumsuz etkilerde bulunmaktadır ve ciddi bir rol model etkisi oluşturmaktadır.
This study aimed to evaluate the effects of the punishment exposed at home and at school on adolescents' feelings, views and behaviours based on their perspectives. This study was designed as a qualitative study based on phenomenological method. The qualitative data were gathered from the students in the form of written explanations they provided to semi-structured questions. This study was conducted with 120 students, aged between 1419 who were studying at a high school in the Eskisehir province of Turkey, and most of whom were from families with middle and low socio-economic status. The findings revealed that only a small number of the adolescents who participated in the study defined punishment as a tool of discipline, whereas most of them defined it as a practice that does not aim to discipline individuals' behaviours, but intends to hurt them. As for the punishment used at home and at school, it seems that those who impose the punishment lack the intent of improving the behaviours, and use punishment to make individuals pay the price of their actions and persecute them. Punishment negatively affects the affective and behavioural development of adolescents, and those who apply the punishment presents a role model to them
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1 |