BibTex RIS Kaynak Göster

ARUZ ÖĞRETİMİ ÜZERİNE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 539 - 554, 01.01.2017

Öz

Divan edebiyatının öğretimi ile ilgili karşılaşılan başlıca problemlerden biri gerek ortaöğretimde gerekse yükseköğretimde aruz vezninin öğretilmesi sorunudur. Alan yazın incelendiğinde edebiyat eğitimi ile ilgili çalışmaların çok yetersiz olduğu, aruz vezni ve öğretimi ile ilgili çalışmalarınsa yok denecek kadar az olduğu görülmektedir. Aruz vezni üzerine yapılan çalışmalar daha çok aruz vezni ile ilgili teorik bilgilerin verilmesi ve aruz vezni ile ahenk arasındaki ilişkinin ortaya konması şeklinde gerçekleştirilmektedir. Çalışma 2015-2016 öğretim yılı bahar yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Ahi Evran Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümü’nde 2. sınıfta öğrenim gören 50 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel desende tasarlanan çalışmada veriler görüşme yöntemi ile toplanmış ve betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler, lise döneminde kendilerine aruz vezni ile ilgili sadece teorik bilgi verildiğini, bu vezinleri şiir üzerinde uygulamadıklarını, bu nedenle üniversitede hem edebiyat bilgi ve kuramları dersinde hem de eski Türk edebiyatı dersinde aruz vezni bulma konusunda oldukça zorlandıklarını ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Aymutlu, A. (1976). Aruz, Türk şiirinde kullanılan aruz vezinleri ve örnekleri. İstanbul: Kutulmuş Matbaası.
  • Belviranlı, A. K. (1995). Aruz ve ahenk. İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Dilçini C. (1997). Örneklerle Türk şiir bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Doğan, A. (2013). Açıklamalı ve örnekli aruz bilgisi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. 8th Edition. United States: Mc Graw Hill.
  • Glesne, C. (2014). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed. Ersoy, A. ve Yalçınoğlu, P.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Işıksalan, S. N. (2000). Divan şiiri öğretimi üzerine. Millî Eğitim Dergisi, 148.
  • Kesik, B. ve Şenödeyici, Ö. (2015). Aruz teori ve uygulama. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Pala, İ. (2003). Aruz eğitimi üzerine düşünceler ve teklifler. Journal of Istanbul Kültür University, 39-42.
  • Şimşek, T. (2006). Aruz ve aruz eğitimine yönelik uygulama önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 169, 154-174.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Student Views on Prosody Education

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 539 - 554, 01.01.2017

Öz

One of the primary problems concerning the teaching of divan literature is the teaching of prosody meters in both secondary education and higher education. Examining the literature; it is observed that there is a very limited number of studies on literature education and especially the teaching of prosody meters. The study was carried out in the spring term of the school year of 2015-2016. The study sample consists of 50 students studying in 2nd grade of the Department of Turkish Education at Ahi Evran University. In this study that was designed in the qualitative pattern; the data were collected via interview method and analyzed via descriptive analysis technic. As a result of the study, the students stated that they were given only theoretical information about prosody meters in high school and as they were unable to apply these meters to poetry, they had a great difficulty in finding prosody meters in the lessons of literature knowledge and theories and old Turkish literature at university

Kaynakça

  • Aymutlu, A. (1976). Aruz, Türk şiirinde kullanılan aruz vezinleri ve örnekleri. İstanbul: Kutulmuş Matbaası.
  • Belviranlı, A. K. (1995). Aruz ve ahenk. İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Dilçini C. (1997). Örneklerle Türk şiir bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Doğan, A. (2013). Açıklamalı ve örnekli aruz bilgisi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. 8th Edition. United States: Mc Graw Hill.
  • Glesne, C. (2014). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed. Ersoy, A. ve Yalçınoğlu, P.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Işıksalan, S. N. (2000). Divan şiiri öğretimi üzerine. Millî Eğitim Dergisi, 148.
  • Kesik, B. ve Şenödeyici, Ö. (2015). Aruz teori ve uygulama. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Pala, İ. (2003). Aruz eğitimi üzerine düşünceler ve teklifler. Journal of Istanbul Kültür University, 39-42.
  • Şimşek, T. (2006). Aruz ve aruz eğitimine yönelik uygulama önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 169, 154-174.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Abdulkerim Karadeniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karadeniz, A. (2017). ARUZ ÖĞRETİMİ ÜZERİNE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 539-554.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124