BibTex RIS Kaynak Göster

Science Teachers’ Competencies Towards Developing Project: The Effect of In-service Teacher Education Program

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 97 - 111, 01.05.2017

Öz

It was aimed to determine science teachers’ competencies level towards developing project and how in-service program impact science teachers’ competencies towards developing project. The data of research were gathered during science teachers attended one week in service education program. With this aim, semi-constructed interviews towards developing project were conducted with 69 science teachers participated from different parts of Turkey. Then it was aimed to get more detailed information and to be revealed unpredictable questions by conducting unstructured interviews with 10 teachers selected by purposive sampling method among science teachers. It was revelaed 5 themes when the interviews were analyzed. These themes were; the problems that face teachers and students in the project development process, schools have not adequate facilities to develop project, teachers’ suggestions for developing project and the contribution of inservice training program on teachers’ project development skills. The views of the teachers has been submitted in obtained themes

Kaynakça

  • Akgün, Ş., (1995). Fen Bilgisi Öğretimi. Giresun: Akgün Yayınları.
  • Akdağ, H. & Çoklar, A. N. (2009). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Proje ve Performans Görevlerini Hazırlarken Yararlandıkları Kaynaklar, İnternet’in Yeri ve Karşılaştıkları Güçlükler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(34), 32-55.
  • Alves A. C., Sousa R.M, Fernandes S., Cardoso E., Carvalho M. A., Figueiredo J. & Pereira R.(2016) Teacher's experiences in PBL: implications for practice, European Journal of Engineering Education, 41(2), 123-141.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34): 50-52.
  • Aslan, O. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri ve Bu Görüşlerin Sınıf Uygulamalarına Yansımaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayvacı, H. Ş. & Çoruhlu, T. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Proje Tabanlı Öğretim Uygulamasında İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Güçlükler. Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 43-59
  • Baki, A. & Bütüner S. Ö., (2009), Kırsal Kesimdeki Bir İlköğretim Okulunda Proje Yürütme Sürecinden Yansımalar, Education Online, 8(1), 146-158.
  • Bayır, E., Çakıcı, Y. ve Ertaş Atalay, Ö. (2015). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimin Doğasına İlişkin Görüşleri: Bilişsel Harita Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3).
  • Birinci, E. (2008). Materyal tasarımı ve geliştirilmesinde proje tabanlı öğrenmenin kullanılmasının öğretmen adaylarının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Blumenfeld, P.C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M. & Palincsar, A. (1991). Motivating Project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26 (3 & 4), 369-398.
  • Bolat, A., Bacanak, A., Kaşıkçı, Y., & Değirmenci, S. (2014). Bu benim eserim proje çalışması hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 100-110
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Capraro, R. M., Capraro, M. M., Morgan, J., Scheurich, J., Jones, M., Morgan, J., Huggins, K., Corlu, S. M., Younes, R., & Han, S. Y. (2016). The impact of sustained professional development in STEM in a diverse urban district. Journal of Educational Research, 109(2), 1181-196.
  • Cole, K., Means, B., Simkins, M. & F. Tavali. (2002). Increasing StudentLearning Through Multimedia Projects. Virginia, Alexandria (USA):Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Demir, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki Değerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. S ınıf Öğretim Programında Yer Alan Proje ve Performans Görevlerine İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Han, S., Yalvac, B., Capraro, M. M., & Capraro, R. M. (2015). In-service tachers' implementation and understanding of STEM project based learning. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(1), 63-76
  • Kaelin, M. & Huebner, W., (2003). Epidemiology, Science as inquiry, and Scientific Literacy. Science Scope, 27(3), 24–27.
  • Kılıç, İ. & Özel, M. (2015). Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen ve Teknoloji Derslerinde Uygulamaları Hakkında Öğretmen ve Veli Görüşlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5 (2), 7-20.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proie Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme. Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeyine Etkisi .Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2001), Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,20, 193-200.
  • Kubinova, M., Novotna, J. & Littler, G. H. (1998). Projects and Mathematical Puzzles-A Tool for development of Mathematical Thinking. European Research in Mathematics Education I, II: Group 5.
  • Layton, D., Jenkins, E., & Donnelly, J.(1994). Scientific and technological literacy: meanings and rationales; an annotated bibliography. Leeds, UK: University of Leeds.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • NRC (National Research Council). (1996). National science education standards. Washington, DC:National Academy of Sciences.
  • Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2004). First results from PISA 2003. Paris: OECD Publishing.
  • Oğuz Ünver, A., Arabacıoğlu, S. & Okulu, H.Z. (2015).Öğretmenlerin Bu Benim Eserim Proje Yarışması Rehberlik Sürecine İlişkin Görüşleri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(2), 12-35.
  • Önen, F; Mertoğlu, H., Saka, M. & Gürdal, A. (2010). Hizmet İçi Eğitimin Öğretmenlerin Proje ve Proje Tabanlı Öğrenmeye İlişkin Bilgilerine ve Proje Yapma Yeterliklerine Etkisi: Öpyep Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 137-158.
  • Özel, M. & Akyol, C. (2016). Bu Benim Eserim Projeleri Hazırlamada Karşılaşılan Sorunlar, Nedenleri ve Çözüm Önerileri. GUJGEF 36(1): 141-173
  • Öztuna-Kaplan, A. & Diker-Coşkun, Y. (2012). Proje tabanlı öğretim uygulamalarında karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerilerine yönelik bir eylem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159
  • Raghavan, K., Coken-Regev, S. & Strobel, S. A. (2001). Student Outcomes In A Local Systemic Change Project. School Science and Mathematics,101,8.
  • Shamos, M. (1995). The myth of scientific literacy. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
  • Şahin, M, (2009). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Uygulanması İle İlgili Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Şahin, M. ve Öztürk, Ş. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Yeri ve Önemi, International Journal of Educational Researchers (IJER),1 (1).
  • Tortop, H.S. (2013). Science Teachers’ Views about the Science Fair at Primary Education Level, Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 56-64.
  • Turgut, H. (2008). Prospective Science Teachers? Conceptualizations About Project Based Learning. International Journal of Instruction, 1(1), 61-79.
  • Uzunallı, S. (2015). Üniversite Öğretim Elemanlarının Buluşları Üzerinde Patent Hakkı. Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi (1),172-184.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zeren-Özer,D. ve Özkan, M. (2012). Proje Tabanlı Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. (9) 3.

FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN PROJE GELİŞTİRMEYE YÖNELİK YETERLİKLERİ: HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMININ ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 97 - 111, 01.05.2017

Öz

Bu çalışmada fen ve teknoloji öğretmenlerinin proje geliştirmeye yönelik yeterlik durumlarını ve hizmet içi eğitim programının öğretmenlerin proje geliştirmeye yönelik yeterlik durumlarını nasıl etkilediğini belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri fen ve teknoloji öğretmenlerinin bir haftalık hizmet içi eğitim programına katıldıkları esnada toplanmıştır. Bu amaçla Türkiye'nin çeşitli bölgelerinden katılan 69 fen ve teknoloji öğretmeni ile proje geliştirmeye yönelik yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Daha sonra bu öğretmenlerin arasından amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen 10 öğretmen ile yapılandırılmamış görüşmeler yapılarak ön görülemeyen soruların açığa çıkarılması ve daha detaylı bilgi elde edilmesi amaçlanmıştır. Yapılan görüşmeler analiz edildiğinde 5 temaya ulaşılmıştır. Bu temalar; proje geliştirme sürecinde öğretmenlerin ve öğrencilerin karşılaştığı sorunlar, proje geliştirmek için okulların yeterli donanıma sahip olup olmadığı, öğretmenlerin proje geliştirmeye yönelik önerileri ve hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje geliştirme becerilerine katkısıdır. Elde edilen temalarda öğretmen görüşlerine yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, Ş., (1995). Fen Bilgisi Öğretimi. Giresun: Akgün Yayınları.
  • Akdağ, H. & Çoklar, A. N. (2009). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Proje ve Performans Görevlerini Hazırlarken Yararlandıkları Kaynaklar, İnternet’in Yeri ve Karşılaştıkları Güçlükler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(34), 32-55.
  • Alves A. C., Sousa R.M, Fernandes S., Cardoso E., Carvalho M. A., Figueiredo J. & Pereira R.(2016) Teacher's experiences in PBL: implications for practice, European Journal of Engineering Education, 41(2), 123-141.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34): 50-52.
  • Aslan, O. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri ve Bu Görüşlerin Sınıf Uygulamalarına Yansımaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayvacı, H. Ş. & Çoruhlu, T. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Proje Tabanlı Öğretim Uygulamasında İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Güçlükler. Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 43-59
  • Baki, A. & Bütüner S. Ö., (2009), Kırsal Kesimdeki Bir İlköğretim Okulunda Proje Yürütme Sürecinden Yansımalar, Education Online, 8(1), 146-158.
  • Bayır, E., Çakıcı, Y. ve Ertaş Atalay, Ö. (2015). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimin Doğasına İlişkin Görüşleri: Bilişsel Harita Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3).
  • Birinci, E. (2008). Materyal tasarımı ve geliştirilmesinde proje tabanlı öğrenmenin kullanılmasının öğretmen adaylarının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Blumenfeld, P.C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M. & Palincsar, A. (1991). Motivating Project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26 (3 & 4), 369-398.
  • Bolat, A., Bacanak, A., Kaşıkçı, Y., & Değirmenci, S. (2014). Bu benim eserim proje çalışması hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 100-110
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Capraro, R. M., Capraro, M. M., Morgan, J., Scheurich, J., Jones, M., Morgan, J., Huggins, K., Corlu, S. M., Younes, R., & Han, S. Y. (2016). The impact of sustained professional development in STEM in a diverse urban district. Journal of Educational Research, 109(2), 1181-196.
  • Cole, K., Means, B., Simkins, M. & F. Tavali. (2002). Increasing StudentLearning Through Multimedia Projects. Virginia, Alexandria (USA):Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Demir, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki Değerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. S ınıf Öğretim Programında Yer Alan Proje ve Performans Görevlerine İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Han, S., Yalvac, B., Capraro, M. M., & Capraro, R. M. (2015). In-service tachers' implementation and understanding of STEM project based learning. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(1), 63-76
  • Kaelin, M. & Huebner, W., (2003). Epidemiology, Science as inquiry, and Scientific Literacy. Science Scope, 27(3), 24–27.
  • Kılıç, İ. & Özel, M. (2015). Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen ve Teknoloji Derslerinde Uygulamaları Hakkında Öğretmen ve Veli Görüşlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5 (2), 7-20.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proie Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme. Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeyine Etkisi .Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2001), Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,20, 193-200.
  • Kubinova, M., Novotna, J. & Littler, G. H. (1998). Projects and Mathematical Puzzles-A Tool for development of Mathematical Thinking. European Research in Mathematics Education I, II: Group 5.
  • Layton, D., Jenkins, E., & Donnelly, J.(1994). Scientific and technological literacy: meanings and rationales; an annotated bibliography. Leeds, UK: University of Leeds.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • NRC (National Research Council). (1996). National science education standards. Washington, DC:National Academy of Sciences.
  • Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2004). First results from PISA 2003. Paris: OECD Publishing.
  • Oğuz Ünver, A., Arabacıoğlu, S. & Okulu, H.Z. (2015).Öğretmenlerin Bu Benim Eserim Proje Yarışması Rehberlik Sürecine İlişkin Görüşleri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(2), 12-35.
  • Önen, F; Mertoğlu, H., Saka, M. & Gürdal, A. (2010). Hizmet İçi Eğitimin Öğretmenlerin Proje ve Proje Tabanlı Öğrenmeye İlişkin Bilgilerine ve Proje Yapma Yeterliklerine Etkisi: Öpyep Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 137-158.
  • Özel, M. & Akyol, C. (2016). Bu Benim Eserim Projeleri Hazırlamada Karşılaşılan Sorunlar, Nedenleri ve Çözüm Önerileri. GUJGEF 36(1): 141-173
  • Öztuna-Kaplan, A. & Diker-Coşkun, Y. (2012). Proje tabanlı öğretim uygulamalarında karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerilerine yönelik bir eylem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159
  • Raghavan, K., Coken-Regev, S. & Strobel, S. A. (2001). Student Outcomes In A Local Systemic Change Project. School Science and Mathematics,101,8.
  • Shamos, M. (1995). The myth of scientific literacy. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
  • Şahin, M, (2009). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Uygulanması İle İlgili Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Şahin, M. ve Öztürk, Ş. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Yeri ve Önemi, International Journal of Educational Researchers (IJER),1 (1).
  • Tortop, H.S. (2013). Science Teachers’ Views about the Science Fair at Primary Education Level, Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 56-64.
  • Turgut, H. (2008). Prospective Science Teachers? Conceptualizations About Project Based Learning. International Journal of Instruction, 1(1), 61-79.
  • Uzunallı, S. (2015). Üniversite Öğretim Elemanlarının Buluşları Üzerinde Patent Hakkı. Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi (1),172-184.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zeren-Özer,D. ve Özkan, M. (2012). Proje Tabanlı Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. (9) 3.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Betül Timur Bu kişi benim

Nagihan İmer Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Timur, B., & İmer Çetin, N. (2017). FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN PROJE GELİŞTİRMEYE YÖNELİK YETERLİKLERİ: HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMININ ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 97-111.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124