BibTex RIS Kaynak Göster

MONTESSORİ EĞİTİM PROGRAMININ ÇOCUKLARIN PSİKOSOSYAL GELİŞİMLERİNE VE SOSYAL PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 135 - 153, 01.05.2017

Öz

Bu araştırmada, Montessori Eğitim Programının okul öncesi eğitime devam eden 4-5 yaş grubu çocuklarının psikososyal gelişimlerine ve sosyal problem çözme becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında okul öncesi eğitime devam eden, 4-5 yaş arasında 80 deney grubu ve 80 kontrol grubu olmak üzere toplam 160 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada Montessori Eğitim Programı’nın çocukların psikososyal gelişimlerine ve sosyal problem çözme becerilerine etkisini belirlemek amacıyla öntest sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Okul Öncesi Çocuklar için Psikolojik Gözlem Formu Ölçeği ve Wally Çocuk Sosyal Problem Çözme Dedektif Oyun Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Testler çocuklara deneme öncesi ve sonrasında uygulanmış; ayrıca deneme grubuna üç hafta sonra tekrar uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde; bağımsız gruplar için t testi, ANCOVA ve bağımlı gruplar için t testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, Montessori Eğitim Programı’nın çocukları psikososyal gelişimlerinde ve sosyal problem çözme becerilerinde etkili olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Aksoy. A.B. ve Dere-Çiftçi, H.(2014). Erken Çocukluk Döneminde Oyun. Duyu-Motor Oyundan Kurallı Oyuna. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aral, N., Yıldız-Bıçakcı, M., Yurteri-Tiryaki, A.,Çetin-Sultanoğlu,S. ve Şahin, S. (2015). Montessori Eğitiminin çocukların gelişimine etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1( 1), 32- 52.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Castellanos, A. G. (2002). A comparison of traditional vs montessori education in relation to children’s self-esteem, self-efficacy, and prosocial behavior. Unpublished Doctoral Dissertation, Carlos Albizu University, Florida.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni (Çev. S. B. Demir).Ankara: Eğiten Kitap.
  • Daoust, C. J. (2004). An examination of ımplementation practices in montessori early
  • childhood education. Unpublished Doctoral Dissertation, University of California, Berkeley.
  • Çakıroğlu- Wilbrandt, E. (2008). Maria Montessori yöntemiyle çocuk eğitimi sanatı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Diamond, A., & Lee, K. (2011).Interventions shown to aid executive function development in children 4–12 years old. Science, 333 (6045), 959-964.
  • Dere, H. ve Temel, F. (1999). Okul öncesi eğitimde yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi ananokulu / anasınıfı öğretmeni el kitabı. İstanbul. Ya-Pa Yayınları.
  • Dresser, R. V. (2000). An ınvestigationin to the theoritical concepts of montessori to create an authentic framework for evaluating classroom materials. Unpublished Doctoral Dissertation, Valden University, Minnesota.
  • Flynn, T. M. (1991). Development of social, personal and cognitive skills of preschool children in montessori and traditional preschool programs. Early Child Development and Care, 72(1), 117-124.
  • Frankel, J. R., &Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Glenn, C. M. (2003). The longitudinal assessment study (las): eighteen year follow-up, final report, ED478792.
  • Gürsoy, F. ve Yıldız- Bıçakçı, M.(2011). Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi. ( Y. Fazlıoğlu Ed.).Okul Öncesi Eğitimde Farklı Yaklaşımlar. İstanbul: Kriter Yayınları.
  • Hedeen, T. (2005). Dialoge and democracy, community and capacity: lessons for conflict resoluation education from montessori, dewey, and freire. Conflict Resoluation Quarterly, 23,(2),185-202.
  • Hobbs, A. (2008). Academic achievement: montessori and non-montessori private school settings. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Houston, Houston.
  • Hojnoski, R. L., Margulies, A. S., Barry, A., Bose-Deakins, J., Sumara, K. M., & Harman, J. L. (2008). Analysis of two early childhood education settings: Classroom variables and peer verbal interaction. Journal of Research in Childhood Education, 23, 193–209.
  • Hunt, J.M., & Valsiner, J.(2013). The Montessori method.: Maria Montessori. USA and U.K.: Transaction Publishers
  • Isaacs, B.(2015). Bringing the Montessori Approach to Your Early Years Practise. New York. Routledge.
  • Lillard, A.S.(2012). Preschool children's development in classic Montessori, supplemented Montessori, and conventional programs. Journal of School Psychology, 50, 379–401
  • Lillard, A.S. (2011a). Materials: What belongs in a Montessori primary classroom? Results from a survey of AMI and AMS teacher trainers. Montessori Life, 22, 18- 32.
  • Lilliard, A.S., & Else-Quest N. (2006). Evaluating Montessori Education. Journal of Science, 313, 1893-1894.
  • Lillard, A. (2008). Montessori life. A Publication of the American Montessori Society, 20 (4), 20–25.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Korkmaz, E. (2006). Montessori metodu: Eğitimde bir alternatif. Ankara:Algı Yayıncılık
  • Kuru-Turaşlı, N.(2015). Okul Öncesi Eğitimin Tanımı, Kapması ve Önemi. ( Ed: G. Haktanır). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oğuz, V. ve Köksal-Akyol, A.( 2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15( 1),243-256 243
  • Ömeroğlu, E.( 2016). Okul Öncesi Eğitimde Dramatik Etkinliklerden Dranaya Teoriden Uygulamaya. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Montessori, M.(1995). Çocuk Eğitimi: Montessori Metodu. ( G.Yücel, Çev.). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Temel, Z.F. (1996). Okulöncesi eğitimde çocuk merkezli programlar. Milli Eğitim Dergisi, 132.
  • Temel, Z.F.(2015). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşımlar. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 7. (Ed: A. Köksal Akyol, P. Bayhan, Z. F. Temel). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Temel, F. ve Toran, M. (2012). Montessori eğitim yöntemi. Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar (Ed: F.Temel). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Toran, M. (2011). Montessori yönteminin çocukların kavram edinimi, sosyal uyumları ve küçük kas motor becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ulutaş, İ. ve Tutkun, C. ( 2015). Okul Öncesi Eğitimde Farklı Yaklaşımlar. Montessori Eğitim Yöntemi ve Uygulama Örnekleri ( Z.F. Temel, Ed.). Ankara: Hedef CS Yayınları.
  • Türk Psikologlar Derneği Okul Öncesi Komisyonu. (1998). Okul öncesi çocuklar için psikolojik gözlem el kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Webster-Stratton, C. (1999). How to promote children’s social and emotional competence. London: Paul Chapman
  • Webster-Stratton, C., & Lindsay, D. W. (1999). Social competence and early-onset conduct problems: Issues in assessment. Journal of Child Clinical Psychology, 28, 25–93.
  • Williams, M. (1996). Plato, Piaget, and Montessori: A study of development theories. Unpublished Dissertation Thesis, Baylor University, Texas.
  • Williams, N., & Keith R. (2000). Democracy and Montessory Education. Journal of Peace Review, 12(2), 217–222.
  • Whitebread, D., & Coltman, P. ( 2014). Teaching and Learning in the Early Years. New York. Routledge

Investigation of the Effects of the Montessori Educational Program on Children's Psychosocial Development and the Social Problem Solving Skills

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 135 - 153, 01.05.2017

Öz

This study examined the effects of the Montessori Method on preschool children’s psychosocial development and social problem solving. The research group is composed of 4-5 year olds attending preschool education in 2014–2015 school year total of 160 children were included in the study, 80 being in the experimental group and 80 being in the control group. In this research, “pretest posttest control group quasi-experimental design” is used to determine the mentioned effect. The data of the research was obtained by using the scale of Pre-school Psychological Observation Forms for Children and Wally Child Social Problem–Solving Detective Game Test. The tests were administered to children before and after experimentation, and it was applied to experimental group again three weeks later. Independent groups t-test, ANCOVA and paired t test were used to analyze the data. The findings of this research indicate that Montessori Education Program is effective on psychosocial development and social problem solving of children

Kaynakça

  • Aksoy. A.B. ve Dere-Çiftçi, H.(2014). Erken Çocukluk Döneminde Oyun. Duyu-Motor Oyundan Kurallı Oyuna. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aral, N., Yıldız-Bıçakcı, M., Yurteri-Tiryaki, A.,Çetin-Sultanoğlu,S. ve Şahin, S. (2015). Montessori Eğitiminin çocukların gelişimine etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1( 1), 32- 52.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Castellanos, A. G. (2002). A comparison of traditional vs montessori education in relation to children’s self-esteem, self-efficacy, and prosocial behavior. Unpublished Doctoral Dissertation, Carlos Albizu University, Florida.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni (Çev. S. B. Demir).Ankara: Eğiten Kitap.
  • Daoust, C. J. (2004). An examination of ımplementation practices in montessori early
  • childhood education. Unpublished Doctoral Dissertation, University of California, Berkeley.
  • Çakıroğlu- Wilbrandt, E. (2008). Maria Montessori yöntemiyle çocuk eğitimi sanatı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Diamond, A., & Lee, K. (2011).Interventions shown to aid executive function development in children 4–12 years old. Science, 333 (6045), 959-964.
  • Dere, H. ve Temel, F. (1999). Okul öncesi eğitimde yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi ananokulu / anasınıfı öğretmeni el kitabı. İstanbul. Ya-Pa Yayınları.
  • Dresser, R. V. (2000). An ınvestigationin to the theoritical concepts of montessori to create an authentic framework for evaluating classroom materials. Unpublished Doctoral Dissertation, Valden University, Minnesota.
  • Flynn, T. M. (1991). Development of social, personal and cognitive skills of preschool children in montessori and traditional preschool programs. Early Child Development and Care, 72(1), 117-124.
  • Frankel, J. R., &Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Glenn, C. M. (2003). The longitudinal assessment study (las): eighteen year follow-up, final report, ED478792.
  • Gürsoy, F. ve Yıldız- Bıçakçı, M.(2011). Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi. ( Y. Fazlıoğlu Ed.).Okul Öncesi Eğitimde Farklı Yaklaşımlar. İstanbul: Kriter Yayınları.
  • Hedeen, T. (2005). Dialoge and democracy, community and capacity: lessons for conflict resoluation education from montessori, dewey, and freire. Conflict Resoluation Quarterly, 23,(2),185-202.
  • Hobbs, A. (2008). Academic achievement: montessori and non-montessori private school settings. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Houston, Houston.
  • Hojnoski, R. L., Margulies, A. S., Barry, A., Bose-Deakins, J., Sumara, K. M., & Harman, J. L. (2008). Analysis of two early childhood education settings: Classroom variables and peer verbal interaction. Journal of Research in Childhood Education, 23, 193–209.
  • Hunt, J.M., & Valsiner, J.(2013). The Montessori method.: Maria Montessori. USA and U.K.: Transaction Publishers
  • Isaacs, B.(2015). Bringing the Montessori Approach to Your Early Years Practise. New York. Routledge.
  • Lillard, A.S.(2012). Preschool children's development in classic Montessori, supplemented Montessori, and conventional programs. Journal of School Psychology, 50, 379–401
  • Lillard, A.S. (2011a). Materials: What belongs in a Montessori primary classroom? Results from a survey of AMI and AMS teacher trainers. Montessori Life, 22, 18- 32.
  • Lilliard, A.S., & Else-Quest N. (2006). Evaluating Montessori Education. Journal of Science, 313, 1893-1894.
  • Lillard, A. (2008). Montessori life. A Publication of the American Montessori Society, 20 (4), 20–25.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Korkmaz, E. (2006). Montessori metodu: Eğitimde bir alternatif. Ankara:Algı Yayıncılık
  • Kuru-Turaşlı, N.(2015). Okul Öncesi Eğitimin Tanımı, Kapması ve Önemi. ( Ed: G. Haktanır). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oğuz, V. ve Köksal-Akyol, A.( 2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15( 1),243-256 243
  • Ömeroğlu, E.( 2016). Okul Öncesi Eğitimde Dramatik Etkinliklerden Dranaya Teoriden Uygulamaya. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Montessori, M.(1995). Çocuk Eğitimi: Montessori Metodu. ( G.Yücel, Çev.). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Temel, Z.F. (1996). Okulöncesi eğitimde çocuk merkezli programlar. Milli Eğitim Dergisi, 132.
  • Temel, Z.F.(2015). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşımlar. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 7. (Ed: A. Köksal Akyol, P. Bayhan, Z. F. Temel). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Temel, F. ve Toran, M. (2012). Montessori eğitim yöntemi. Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar (Ed: F.Temel). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Toran, M. (2011). Montessori yönteminin çocukların kavram edinimi, sosyal uyumları ve küçük kas motor becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ulutaş, İ. ve Tutkun, C. ( 2015). Okul Öncesi Eğitimde Farklı Yaklaşımlar. Montessori Eğitim Yöntemi ve Uygulama Örnekleri ( Z.F. Temel, Ed.). Ankara: Hedef CS Yayınları.
  • Türk Psikologlar Derneği Okul Öncesi Komisyonu. (1998). Okul öncesi çocuklar için psikolojik gözlem el kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Webster-Stratton, C. (1999). How to promote children’s social and emotional competence. London: Paul Chapman
  • Webster-Stratton, C., & Lindsay, D. W. (1999). Social competence and early-onset conduct problems: Issues in assessment. Journal of Child Clinical Psychology, 28, 25–93.
  • Williams, M. (1996). Plato, Piaget, and Montessori: A study of development theories. Unpublished Dissertation Thesis, Baylor University, Texas.
  • Williams, N., & Keith R. (2000). Democracy and Montessory Education. Journal of Peace Review, 12(2), 217–222.
  • Whitebread, D., & Coltman, P. ( 2014). Teaching and Learning in the Early Years. New York. Routledge
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Esra Dereli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dereli, E. (2017). MONTESSORİ EĞİTİM PROGRAMININ ÇOCUKLARIN PSİKOSOSYAL GELİŞİMLERİNE VE SOSYAL PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 135-153.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124