BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim ve Sanat Merkezindeki Üstün Yetenekliler Eğitiminin Sürdürülebilirliğine İlişkin Öğrenci Düşünceleri

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 191 - 205, 01.05.2016

Öz

Bu araştırma; Bilim ve Sanat Merkezindeki BİLSEM üstün yetenekliler eğitiminin sürdürülebilirliğine ilişkin öğrenci algılarını belirmek amacıyla yapılmıştır. Nitel tarzda, mülakat/görüşme tekniği kullanılarak yapılan araştırmanın örneklemini Şanlıurfa Bilim ve Sanat Merkezine devam eden 22 üstün yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilere; uzman görüşleri alınarak oluşturulan; “BİLSEM’lerin fiziki durumunu, araç-gereç, materyal durumunu, danışmanlarınızı, BİLSEM’lerdeki eğitimi üstün yeteneklilerin eğitimi açısından nasıl değerlendiriyorsunuz ve mevcut haliyle Merkezdeki eğitimin sürdürülebilirliğine ilişkin görüşleriniz nelerdir?”, soruları sorulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğrenciler: BİLSEM’in fiziki koşullarının üstün yetenekliler eğitimi için yetersiz olduğunu, Dil-Edebiyat, Görsel Sanatlar ve Müzik alanında öğrenim görenler BİLSEM’in araç- gereç ve materyal bakımından yetersiz olduğunu, BİLSEM’de görevlendirilen danışmanların öğretmen özveriyle çalıştıklarını; ancak her eğitim yılı başında danışmanların öğretmen değişmesinin proje çalışmalarını sekteye uğrattığını belirtmişlerdir. BİLSEM’in genel durumuna dair değerlendirmede; ise öğrenciler BİLSEM’de bulunmaktan memnun olmakla birlikte; ilkeli bir üstün yetenekliler politikasının bulunmayışını, TEOG, YGS-LYS gibi sınavların oluşturduğu psikolojik baskıyı, BİLSEM’de geçirilen zamanın azlığını, proje çalışma koşullarının yetersizliğini, BİLSEM’e ulaşımdaki sıkıntıları üstün yetenekliler eğitiminin sürdürülebilirliğini engellediğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akkutay, Ü. (1984). Enderun mektebi. Ankara: Gazi Üniversitesi Basımevi.
  • Ataman, A. (1983). Ankara ili resmi şehir ilkokullarındaki üstün yetenekli çocukların fiziksel özellikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2). 183-190.
  • Bakioğlu, A. ve Levent, F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2013, 1(1), 31-44.
  • Bilgili A.E., (2004). Bir Türk Eğitim geleneği olarak Enderun’un yeniden inşası. 1.Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi bildiriler kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, (2007) MEB Tebliğler Dergisi, 2593, 69-80.
  • Çepni, S., Gökdere, M. ve Bacanak, A. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma: bilim sanat merkezi örneklemi. Milli Eğitim Dergisi, 162, 245-254.
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün yetenekli çocuklar durum tespiti komisyonu ön raporu kitabı. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Gross, M.U.M. (2000). Issues in the cognitive development of exceptionally and profoundly gifted individuals. In K.A. Heller, F.J. Monks, R.J. Sternberg and R.F. Subotnik (Eds.) International Handbook of Giftedness and Talent (2nd Edition) (pp. 179-192). Oxford: Pergamon.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştığı güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmenleri yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1), 1-13.
  • Kaya, N., G., (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • MEB, (2010). Bilim ve sanat merkezleri süreci (üstün yetenekli bireylerin eğitimi) iç denetimraporu,http://icden.meb.gov.tr/digeryaziler/BilimSanatMerkezleriIcDeneti mRa.pdErişim Tarihi: 11/11/2014.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler: bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32, (1-2), 341-350.
  • OICD (1988). New Technologies in the 1990’s. a Socio-Economic Strategy. Centre For Educational Research.(CERI), Paris.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(1) 323- 343.
  • Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015). http://orgm.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 12/12/2014.
  • Özmehmet, E. (2008). Dünyada ve Türkiye sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yasar University, 12(3), 1853-1876.
  • Özkan, D. (2009). Yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre bilim ve sanat merkezlerinin etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özkan, H., H. (2006). Popüler kültür ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 29-38.
  • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve sanat merkezi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: SAGE Publication.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Tezcan, M. (1981). Eğitim sosyolojisine giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (1982). www.tbmm.gov.tr/ anayasa.htm. Erişim Tarihi: 18/12/2014.
  • UNDP, (1999). Human Development Report –Turkey 1999, UNDP, Ankara.
  • Yıldırım, A. , Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H. (2010). Üstün yeteneklilerin eğitiminde bir model olan bilim ve sanat merkezleri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yumuşak, İ.G. (2008). Beşeri sermayenin iktisadi önemi ve Türkiye'nin beşeri sermaye potansiyeli. İstanbul Üniversitesi Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 55, 3-48.

Student Perceptions Towards Sustainability of Education of Gifted Students in Science and Art Center

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 191 - 205, 01.05.2016

Öz

This study was conducted in Science and Art Centers BİLSEM to determine gifted students’ perceptions about the sustainability of education for gifted students. This study was conducted in qualitative manner with interview forms, are composed of 22 gifted students attending Şanlıurfa Science and Art Center. The participants in the study were asked about the physical conditions, instruments, tools, materials in BİLSEM and about their consultants, evaluation of their education in BİLSEM in terms of the gifted students and the sustainability of the present education. The findings obtained in this study are as follows: The physical conditions of BİLSEM are inadequate for the education of gifted students, the appointed consultant teacher of BİLSEM work with dedication, but the change of consultants teachers at the beginning of each academic year inhibits project work. Regarding the general evaluation of BİLSEM, students were found to be glad with being in this facility; however, the psychological pressure of TEOG, YGS, LYS exams on students, the level of time spent at BİLSEM, deficiencies in project working conditions, difficulties in transportation to BİLSEM were found to be the problems most stated by students regarding the sustainability of education in BİLSEM

Kaynakça

  • Akkutay, Ü. (1984). Enderun mektebi. Ankara: Gazi Üniversitesi Basımevi.
  • Ataman, A. (1983). Ankara ili resmi şehir ilkokullarındaki üstün yetenekli çocukların fiziksel özellikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2). 183-190.
  • Bakioğlu, A. ve Levent, F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2013, 1(1), 31-44.
  • Bilgili A.E., (2004). Bir Türk Eğitim geleneği olarak Enderun’un yeniden inşası. 1.Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi bildiriler kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, (2007) MEB Tebliğler Dergisi, 2593, 69-80.
  • Çepni, S., Gökdere, M. ve Bacanak, A. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma: bilim sanat merkezi örneklemi. Milli Eğitim Dergisi, 162, 245-254.
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün yetenekli çocuklar durum tespiti komisyonu ön raporu kitabı. I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Gross, M.U.M. (2000). Issues in the cognitive development of exceptionally and profoundly gifted individuals. In K.A. Heller, F.J. Monks, R.J. Sternberg and R.F. Subotnik (Eds.) International Handbook of Giftedness and Talent (2nd Edition) (pp. 179-192). Oxford: Pergamon.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştığı güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmenleri yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1), 1-13.
  • Kaya, N., G., (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • MEB, (2010). Bilim ve sanat merkezleri süreci (üstün yetenekli bireylerin eğitimi) iç denetimraporu,http://icden.meb.gov.tr/digeryaziler/BilimSanatMerkezleriIcDeneti mRa.pdErişim Tarihi: 11/11/2014.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler: bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32, (1-2), 341-350.
  • OICD (1988). New Technologies in the 1990’s. a Socio-Economic Strategy. Centre For Educational Research.(CERI), Paris.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(1) 323- 343.
  • Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015). http://orgm.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 12/12/2014.
  • Özmehmet, E. (2008). Dünyada ve Türkiye sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yasar University, 12(3), 1853-1876.
  • Özkan, D. (2009). Yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre bilim ve sanat merkezlerinin etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özkan, H., H. (2006). Popüler kültür ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 29-38.
  • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve sanat merkezi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: SAGE Publication.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Tezcan, M. (1981). Eğitim sosyolojisine giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (1982). www.tbmm.gov.tr/ anayasa.htm. Erişim Tarihi: 18/12/2014.
  • UNDP, (1999). Human Development Report –Turkey 1999, UNDP, Ankara.
  • Yıldırım, A. , Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H. (2010). Üstün yeteneklilerin eğitiminde bir model olan bilim ve sanat merkezleri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yumuşak, İ.G. (2008). Beşeri sermayenin iktisadi önemi ve Türkiye'nin beşeri sermaye potansiyeli. İstanbul Üniversitesi Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 55, 3-48.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Halil Atlı Bu kişi benim

Refij Balay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atlı, H., & Balay, R. (2016). Bilim ve Sanat Merkezindeki Üstün Yetenekliler Eğitiminin Sürdürülebilirliğine İlişkin Öğrenci Düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 191-205.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124