BibTex RIS Kaynak Göster

2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 731 - 749, 01.05.2016

Öz

Bu çalışma çokkültürlü eğitim anlayışının 2009 ve 2015 yıllarında yayınlanan Hayat Bilgisi programlarında ne ölçüde yer aldığının belirlenmesi ve karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Doküman olarak Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından 2009 ve 2015 yıllarında yayınlanan İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi dersi öğretim programları ele alınmıştır. Programda yer alan kazanımlardan doğrudan ve dolaylı çokkültürlülükle ilgili kazanımların süre/ders saati açısından yüzdeleri verilmiştir. Etkinliklere yönelik bulgular ise toplam kazanım sayılarına göre oranlanmıştır. Elde edilen bulgular tablo haline getirilerek sunulmuştur. 2009 yılında yayınlanan programda yer alan 292 kazanımın 15’inde çokkültürlü eğitim anlayışına uygun kazanım tespit edilmiştir. 2015 yılında ise 146 kazanımın 6’sında çokkültürlü eğitime yer verilmiştir. Programlarda yer alan etkinlikler açısından incelendiğinde 2009 yılında yayınlanan programda çokkültürlü eğitim anlayışına yer verilen 15 kazanımın 11’inde çokkültürlülüğe uygun etkinlik yer almıştır. 2015 yılında yayınlanan programda ise etkinliklere yer verilmemiştir. 2009 ve 2015 yıllarında yayınlanan 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi programında çokkültürlü eğitim anlayışına gereken önemin verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acun, İ, Demir, M., Göz, L. (2010). Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Yeterlilikleri İle Eleştirel Düşünme Becerileri Arasındaki İlişki, Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 107-123
  • Ahn, J. H., (2013), Visualizing Race: Neoliberal Multiculturalism and the Struggle for Koreanness in Contemporary South Korean Television, Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Texas at Austin.
  • Açıkalın, M. (2010). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar: Çokkültürlü ve Küresel Eğitim. İlköğretim Online. C.9, S.3, ss.1226-1237.
  • Anıl, D., Yavuz, G. (2010). Öğretmen Adayları İçin ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutum Ölçeği Güvenirlik Ve Geçerlik Çalışması. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 1056-1062. ISBN: 978 605 364 104 9
  • APA. (2002). Guidelines On Multicultural Education, Training, Research, Practice And Organizational Change For Psychologists. 19 Kasım 2012 tarihinde http://www.apa.org/pi/multiculturalguidelines/homepage.html alınmıştır. adresinden
  • Arslanoğlu, İ. (2001). Kültür ve Medeniyet Kavramları, Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2001/15.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında Kullanılan Yöntem ve Tekniklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi. C.19, S.1, ss. 113-126.
  • Başbay, A., Bektaş, Y. (2009). Çokkültürlülük Bağlamında Öğretim Ortamı ve Öğretmen Yeterlikleri. Eğitim ve Bilim. Cilt 34, Sayı 152
  • Cırık, D. (2008). Çokkültürlü Eğitim ve Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S.34,ss. 27-40.
  • Coşkun, M. K. (2012). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutumları (İlahiyat-Eğitim DKAB Karşılaştırılması), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. S.34, ss. 33-44.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G., Doğan, T. (2010). Öğretmen Adaylarının Kültürel Farklılıklara Yönelik Bakış Açılarının Çeşitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. (10) 1.
  • Demir, S. (2012).ÇokkültürlüEğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçin Önem Derecesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. C. 7, S.4, ss. 1453-1475.
  • Demircioğlu, E. Özdemir, M. (2014) Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ege Eğitim Dergis., C.15, S.1, ss.211-232.
  • Duverger, M. (2004). Siyaset Sosyolojisi (Çev. Tekeli). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Erden, M., & Akman, Y. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ergil, D. (1995). Çok Kültürlülük ve Çok Dillilik. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, C.50, S.1, ss. 160-167.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • Gencer, Z. (2011). ÇokkültürlüToplumlarda İletişim: Divriği Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. S. 1, ss.186-205.
  • Guiso, L., Paola Sapienza, P. and Luigi Zingales, L. (2006). Does Culture Affect Economic Outcomes? Journal of Economic Perspectives. Volume 20, Number 2: 23–48
  • Güngör, E. (1986). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, İstanbul: Ötüken Yayınevi.
  • İyi, S. (2003). Çağdaş Açılımlarıyla Kültür Kavramı ve İoanna Kuçuradi. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi. S. 1. ss. 22-35.
  • Karaçam, M. Ş., Koca C. (2012). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlülük Farkındalıkları. Spor Bilimler Dergisi. C. 23, S. 3, ss. 89-103.
  • Keskin, Y., Yaman, E. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı ve Ders Kitaplarında Yeni Bir Paradigma: ÇokkültürlüEğitim. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. C.9, S. 2, ss.933-960.
  • MEB. (2005). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • MEB. (2015). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Park, G. C., Watson, S. L. (2011). Multicultural Education İn Korea. Multicultural education. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ955928.pdf adresinden 30.03.2016 tarihinde.
  • Peterson, P. B. (1991). Multiculturalism as a Generic Approach to Counseling. Journal of Counseling and Development, 70, 6-12.
  • Polat, S. (2012). Okul Müdürlerinin Çok Kültürlülüğe İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S. 42, ss. 334-343.
  • Polat, İ., Kılıç, E. (2013). Türkiye’de ÇokkültürlüEğitim ve ÇokkültürlüEğitimde Öğretmen Yeterlilikleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. C.10, S.1, ss. 352-372.
  • Soysal, İ., (1985). İletişim İnkılabı ve Milli Kültür. Erdem Dergisi, 1(1).
  • Tay, B., Baş, M. (2015a). ÇokkültürlüEğitim Anlayışı Temelli Öğrenme – Öğretme Yaklaşımı, G. Ekici, (Ed.), Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-3, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. (p. 73-74)
  • Tay, B., Baş, M. (2015b). 2009 ve 2015 Yılı Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.10, S.2, ss. 341-374.
  • Topçu, N. (1961). Yarınki Türkiye. İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • Turan, M. (1994) Kültür Değişimleri, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı Eğitim. Adana: Baki Kitabevi.
  • Ülken, H. Z.(1948). Millet ve Tarih Şuuru, İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Ültanır, G. (2003). Eğitim ve Kültür İlişkisi Eğitimde Kültürün Hangi Boyutlarının Genç Kuşaklara Aktarılacağı Kaygısı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. C. 23, S. 3, ss. 291-309.
  • Ünlü, İ. (2012). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Kültür Algılarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. C. 13, S. 1, ss. 77-92.
  • Yazıcı, S., Başol, G., Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin ÇokkültürlüEğitim Tutumları: Bir Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S. 37, ss. 229-242.
  • Yeşil, S. (2009). Kültürel Farklıkların Yönetimi ve Alternatif Bir Strateji: Kültürel Zeka. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S. 16, ss. 100-131.

A Comparison of 2009 and 2015 Life Studies Curriculum in Context of Multicultural Education

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 731 - 749, 01.05.2016

Öz

This study aims to determine to extent what understanding of multicultural education incorporated into Life science curriculum set forward in 2009 and 2015 years and to comparise both of them. In order to obtain findings towards purpose stated above, documen analysis in qualitative research methods was used. Attainments about multicultural education in Life science curriculum have been examined and hours/percent of attainments have been included. The data about activities have been considered in terms of total number of attainments of 292 attainments in 2009 life science curriculum, 15 attainments are approprite for the understanding of multicultural education. Also, there are 6 attainments including multiculturalism of 146 in 2015 curriculum. When it comes to activities in curriculum, especially in 2009 curriculum, from 15 attainments regarded as suitable to multiculturalism, 11 attainments have activities approprite for multiculturalism. But, there are no activities about it in 2015 curriculum. Consequently, it has been not emphasized sufficently on multiculturalism 2009 and 2015 curriculum

Kaynakça

  • Acun, İ, Demir, M., Göz, L. (2010). Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Yeterlilikleri İle Eleştirel Düşünme Becerileri Arasındaki İlişki, Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 107-123
  • Ahn, J. H., (2013), Visualizing Race: Neoliberal Multiculturalism and the Struggle for Koreanness in Contemporary South Korean Television, Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Texas at Austin.
  • Açıkalın, M. (2010). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar: Çokkültürlü ve Küresel Eğitim. İlköğretim Online. C.9, S.3, ss.1226-1237.
  • Anıl, D., Yavuz, G. (2010). Öğretmen Adayları İçin ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutum Ölçeği Güvenirlik Ve Geçerlik Çalışması. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 1056-1062. ISBN: 978 605 364 104 9
  • APA. (2002). Guidelines On Multicultural Education, Training, Research, Practice And Organizational Change For Psychologists. 19 Kasım 2012 tarihinde http://www.apa.org/pi/multiculturalguidelines/homepage.html alınmıştır. adresinden
  • Arslanoğlu, İ. (2001). Kültür ve Medeniyet Kavramları, Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2001/15.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında Kullanılan Yöntem ve Tekniklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi. C.19, S.1, ss. 113-126.
  • Başbay, A., Bektaş, Y. (2009). Çokkültürlülük Bağlamında Öğretim Ortamı ve Öğretmen Yeterlikleri. Eğitim ve Bilim. Cilt 34, Sayı 152
  • Cırık, D. (2008). Çokkültürlü Eğitim ve Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S.34,ss. 27-40.
  • Coşkun, M. K. (2012). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutumları (İlahiyat-Eğitim DKAB Karşılaştırılması), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. S.34, ss. 33-44.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G., Doğan, T. (2010). Öğretmen Adaylarının Kültürel Farklılıklara Yönelik Bakış Açılarının Çeşitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. (10) 1.
  • Demir, S. (2012).ÇokkültürlüEğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçin Önem Derecesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. C. 7, S.4, ss. 1453-1475.
  • Demircioğlu, E. Özdemir, M. (2014) Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin ÇokkültürlüEğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ege Eğitim Dergis., C.15, S.1, ss.211-232.
  • Duverger, M. (2004). Siyaset Sosyolojisi (Çev. Tekeli). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Erden, M., & Akman, Y. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ergil, D. (1995). Çok Kültürlülük ve Çok Dillilik. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, C.50, S.1, ss. 160-167.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • Gencer, Z. (2011). ÇokkültürlüToplumlarda İletişim: Divriği Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. S. 1, ss.186-205.
  • Guiso, L., Paola Sapienza, P. and Luigi Zingales, L. (2006). Does Culture Affect Economic Outcomes? Journal of Economic Perspectives. Volume 20, Number 2: 23–48
  • Güngör, E. (1986). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, İstanbul: Ötüken Yayınevi.
  • İyi, S. (2003). Çağdaş Açılımlarıyla Kültür Kavramı ve İoanna Kuçuradi. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi. S. 1. ss. 22-35.
  • Karaçam, M. Ş., Koca C. (2012). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlülük Farkındalıkları. Spor Bilimler Dergisi. C. 23, S. 3, ss. 89-103.
  • Keskin, Y., Yaman, E. (2014). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programı ve Ders Kitaplarında Yeni Bir Paradigma: ÇokkültürlüEğitim. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. C.9, S. 2, ss.933-960.
  • MEB. (2005). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • MEB. (2015). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Park, G. C., Watson, S. L. (2011). Multicultural Education İn Korea. Multicultural education. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ955928.pdf adresinden 30.03.2016 tarihinde.
  • Peterson, P. B. (1991). Multiculturalism as a Generic Approach to Counseling. Journal of Counseling and Development, 70, 6-12.
  • Polat, S. (2012). Okul Müdürlerinin Çok Kültürlülüğe İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S. 42, ss. 334-343.
  • Polat, İ., Kılıç, E. (2013). Türkiye’de ÇokkültürlüEğitim ve ÇokkültürlüEğitimde Öğretmen Yeterlilikleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. C.10, S.1, ss. 352-372.
  • Soysal, İ., (1985). İletişim İnkılabı ve Milli Kültür. Erdem Dergisi, 1(1).
  • Tay, B., Baş, M. (2015a). ÇokkültürlüEğitim Anlayışı Temelli Öğrenme – Öğretme Yaklaşımı, G. Ekici, (Ed.), Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-3, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. (p. 73-74)
  • Tay, B., Baş, M. (2015b). 2009 ve 2015 Yılı Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.10, S.2, ss. 341-374.
  • Topçu, N. (1961). Yarınki Türkiye. İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • Turan, M. (1994) Kültür Değişimleri, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı Eğitim. Adana: Baki Kitabevi.
  • Ülken, H. Z.(1948). Millet ve Tarih Şuuru, İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Ültanır, G. (2003). Eğitim ve Kültür İlişkisi Eğitimde Kültürün Hangi Boyutlarının Genç Kuşaklara Aktarılacağı Kaygısı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. C. 23, S. 3, ss. 291-309.
  • Ünlü, İ. (2012). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Kültür Algılarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. C. 13, S. 1, ss. 77-92.
  • Yazıcı, S., Başol, G., Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin ÇokkültürlüEğitim Tutumları: Bir Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S. 37, ss. 229-242.
  • Yeşil, S. (2009). Kültürel Farklıkların Yönetimi ve Alternatif Bir Strateji: Kültürel Zeka. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S. 16, ss. 100-131.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Cüneyt Akar Bu kişi benim

Ahmet Keyvanoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akar, C., & Keyvanoğlu, A. (2016). 2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 731-749.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124