BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ KİMYA EĞİTİMİ MAKALELERİNİN İNCELENMESİ: 2000-2013

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 2, 141 - 160, 01.05.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de 2000-2013 yılları arasında yayımlanan 10 dergideki 193 kimya eğitimi makalesini içerik analizi ile incelemektir. Elde edilen veriler incelendiğinde makalelerin çoğunlukla nicel olduğu, kullanılan veri toplama araçlarının sıklıkla yazarlar tarafından geliştirildiği, genellikle çoktan seçmeli testlerin kullanıldığı, veri toplama aracı ve yöntem için pilot uygulamaların yapılmadığı ve sıklıkla bir yöntemin başarıya etkisinin incelendiği belirlendi. Ayrıca makalelerde çalışılan konuların temel kimya ve maddenin tanecikli doğası konuları üzerinde yoğunlaştığı, iki yazarlı makalelerin çoğunlukta olduğu ve genellikle uluslararası kaynakların kullanıldığı tespit edildi. Bu çalışmanın, kimya eğitimi alanında araştırmaya başlayan araştırmacılara Türkiye’de yapılan kimya eğitimi araştırmalarının eğilimlerini görebilmeleri, araştırma süreci ile ilgili uygun kararlar verebilmeleri ve araştırmalarını raporlaştırabilmeleri için yardımcı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Al, U. (2005). Çok yazarlılığın bilimsel iletişimdeki yeri. Prof. Dr. Nilüfer Tuncer'e Armağan, http://yunus.hacettepe.edu.tr/~umutal/publications/multipleauthorship.pdf erişim tarihi: 21.02.2013 kitabı: 31-41. TKD, Ankara
  • Arık, R.S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. The First International Congress of Educational http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/488.pdf adresinden 10 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir. Research, Çanakkale
  • Bacanak, A., Değirmencioğlu, S., Karamustafaoğlu, S ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E- dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: yöntem analizi, Journal of Turkish Science Education, 8(1), 119-132.
  • Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y. ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Trends in Turkish mathematics education research: from 1998 to 2007. Hacettepe University Journal of Education, 40, 57-68.
  • Baştürk, R. (2009). Deneme modelleri, A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri (ss.29-54). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research methods in education, (Fourth Edition). Routhledge, London
  • Creswell, J. W. (1994). Research design qualitative & quantitative approaches. Sage Publication, USA.
  • Çalık, M. Ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 565- 580.
  • Day, A.R. (1998). How to write and publish scientific papers, Memórias do Instituto Oswaldo Cruz, 93(3), 423-424.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
  • Gamst, G., Meyers, L.S., & Guarino, A.J. (2008) Analysis of variance desings. New York. Cambridge University Press. The Edinburgh Building, Cambridge.
  • Goktas, Y., Hasancebi, F., Varisoglu, B., Akcay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sozbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: A content analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 443-460.
  • Kornhauser A., (1979), Trends in research in chemical education. European Journal of Science Education, 1(1), 21–50.
  • Lee, M.-H., Wu, Y.-T. & Tsai, C.-C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999–2020.
  • Lin, T. C., Hsu, Y.S., Lin, S.S., C, M.L., Yang, K.Y. & Lai, T. L. (2011). A review of empirical evidence on scaffolding for science education, International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 437-455.
  • Özay Köse, E., Gül, Ş. ve Konu, M. (2014). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında taranan biyoloji eğitimi araştırmalarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 265-276.
  • Patton, Q. M. (1987) How to use qualitative methods in evaluation, Sage Publications Inc, Newsbury Park, London, New Dehli.
  • Sarı, Ş., N. (2011). Türkiye’de kimya eğitimi alanında 2000-2010 yılları arasında yazılmış yüksek lisans tezlerinin içerik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sözbilir, M., Kutu, H. & Yaşar, M.D. (2013). Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının durumu ve eğilimler. M. Sözbilir (Ed). Türkiye’de kimya eğitimi içinde (ss. 175- 204). İstanbul: Türkiye Kimya Derneği Yayın No: 22.
  • Sözbilir, M. (2013). Chemistry education research in Turkey. Chemistry International, 35(2), 12-14.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., ve Yasar, M.D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In D. Jorde & J. Dillon (Eds). Science education research and practice in europe: retrospective and prospective (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., Yaşar, M. D. ve Arpacık, Ö. (2010). Dünyada ve Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarında genel eğilimler. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir.
  • Sözbilir, M., Kutu, H. ve Yaşar, M. D. (2011). Dünyada ve Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının durumu. II. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Erzurum.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Analysis of science and mathematics education articles published in Turkey-I: Keywords, İnönü University Journal of the Faculty of Education, 9(16), 89-103.
  • Teo,T. W., Goh, M. T. & Yeo, L. W. (2014). Chemistry education research trends: 2004- 2013. Chemistry Education Research and Practice, 15, 470-487.
  • Tsai, C.-C., & Wen, L.M.C. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 27, 3–14.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Analysis of Chemistry Education Research Papers in Turkey: 2000-2013

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 2, 141 - 160, 01.05.2015

Öz

The aim of this study was to content analyse 193 articles on chemistry education research papers published in 10 Turkish journals between 2000 and 2013. When the results of this study were examined, it is found that research papers were mostly quantitative. The data collection tools used in the papers was usually developed by the authors. Multiple-choice questions were most commonly used. Pilot studies usually were not conducted for instruments and implementation, and the effect of teaching methods on achievement was usually studied. It was also found that the papers focused on basic chemistry topics and the nature of matter. The articles were usually written by two authors, and international sources were usually cited by the authors. This research will help new researchers in chemistry education to find out about research trends in Turkey, to make appropriate decisions about how to conduct their research and how to report it

Kaynakça

  • Al, U. (2005). Çok yazarlılığın bilimsel iletişimdeki yeri. Prof. Dr. Nilüfer Tuncer'e Armağan, http://yunus.hacettepe.edu.tr/~umutal/publications/multipleauthorship.pdf erişim tarihi: 21.02.2013 kitabı: 31-41. TKD, Ankara
  • Arık, R.S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. The First International Congress of Educational http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/488.pdf adresinden 10 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir. Research, Çanakkale
  • Bacanak, A., Değirmencioğlu, S., Karamustafaoğlu, S ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E- dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: yöntem analizi, Journal of Turkish Science Education, 8(1), 119-132.
  • Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y. ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Trends in Turkish mathematics education research: from 1998 to 2007. Hacettepe University Journal of Education, 40, 57-68.
  • Baştürk, R. (2009). Deneme modelleri, A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri (ss.29-54). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research methods in education, (Fourth Edition). Routhledge, London
  • Creswell, J. W. (1994). Research design qualitative & quantitative approaches. Sage Publication, USA.
  • Çalık, M. Ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 565- 580.
  • Day, A.R. (1998). How to write and publish scientific papers, Memórias do Instituto Oswaldo Cruz, 93(3), 423-424.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
  • Gamst, G., Meyers, L.S., & Guarino, A.J. (2008) Analysis of variance desings. New York. Cambridge University Press. The Edinburgh Building, Cambridge.
  • Goktas, Y., Hasancebi, F., Varisoglu, B., Akcay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sozbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: A content analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 443-460.
  • Kornhauser A., (1979), Trends in research in chemical education. European Journal of Science Education, 1(1), 21–50.
  • Lee, M.-H., Wu, Y.-T. & Tsai, C.-C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999–2020.
  • Lin, T. C., Hsu, Y.S., Lin, S.S., C, M.L., Yang, K.Y. & Lai, T. L. (2011). A review of empirical evidence on scaffolding for science education, International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 437-455.
  • Özay Köse, E., Gül, Ş. ve Konu, M. (2014). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında taranan biyoloji eğitimi araştırmalarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 265-276.
  • Patton, Q. M. (1987) How to use qualitative methods in evaluation, Sage Publications Inc, Newsbury Park, London, New Dehli.
  • Sarı, Ş., N. (2011). Türkiye’de kimya eğitimi alanında 2000-2010 yılları arasında yazılmış yüksek lisans tezlerinin içerik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sözbilir, M., Kutu, H. & Yaşar, M.D. (2013). Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının durumu ve eğilimler. M. Sözbilir (Ed). Türkiye’de kimya eğitimi içinde (ss. 175- 204). İstanbul: Türkiye Kimya Derneği Yayın No: 22.
  • Sözbilir, M. (2013). Chemistry education research in Turkey. Chemistry International, 35(2), 12-14.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., ve Yasar, M.D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In D. Jorde & J. Dillon (Eds). Science education research and practice in europe: retrospective and prospective (pp.341-374). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., Yaşar, M. D. ve Arpacık, Ö. (2010). Dünyada ve Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarında genel eğilimler. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir.
  • Sözbilir, M., Kutu, H. ve Yaşar, M. D. (2011). Dünyada ve Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının durumu. II. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Erzurum.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Analysis of science and mathematics education articles published in Turkey-I: Keywords, İnönü University Journal of the Faculty of Education, 9(16), 89-103.
  • Teo,T. W., Goh, M. T. & Yeo, L. W. (2014). Chemistry education research trends: 2004- 2013. Chemistry Education Research and Practice, 15, 470-487.
  • Tsai, C.-C., & Wen, L.M.C. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 27, 3–14.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Burcu Ulutaş Bu kişi benim

Sinem Üner Bu kişi benim

Nurcan Oluk Bu kişi benim

Ayşe Çelik Bu kişi benim

Hüseyin Akkuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ulutaş, B., Üner, S., Oluk, N., Çelik, A., vd. (2015). TÜRKİYE’DEKİ KİMYA EĞİTİMİ MAKALELERİNİN İNCELENMESİ: 2000-2013. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 141-160.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124