Eğitim-öğretim süreçlerinin internet ve web teknolojileri ile desteklendiği durumlarda kullanışlılık, öğrenci başarısını etkileyebilen faktörlerden biridir. Bu çalışmada, eğitim ve öğretimi hedefleyen web tabanlı eğitsel çoklu ortam paketlerinin etkin tasarımı ve kullanımı için kullanışlılık faktörleri değerlendirilmiştir. Araştırma süresince, deneyler ve analizler Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde hizmet vermekte olan İnsan–Bilgisayar Etkileşim Laboratuvarı’nda gerçekleştirilmiştir. Verilerin kayıt edilmesi esnasında, göz ve fare hareketlerini gösteren ekran kayıtları alınmıştır. Verilerin analizinde, kılavuzlanmış ilgi alanlarında gözün odaklanma sayısı, bakış sırası ve gözün durma süresi, bütünde odaklanma sayısı, ısı haritaları ve gözün tarama yolu değerlerine bakılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçların, web tabanlı eğitimin yanı sıra günümüzde gittikçe yaygınlaşan sanal sınıf uygulamaları, öğrenme nesneleri, eğitsel yazılımlar, alıştırma yazılımları, eğitsel oyunlar gibi bilgisayar destekli materyallerin tasarımı ve değerlendirilmesi için de yön gösterici olduğu düşünülmektedir.
İnsan-Bilgisayar Etkileşimi kullanışlılık testi göz izleme web tabanlı çoklu ortam yazılım değerlendirme
Usability is one of the factors that can affect the success of students where learning processes are supported by internet and web technologies. In this study, usability factors for effective design and usage of web based multimedia packages created for educational purposes are evaluated. The research, experiments and analysis are done in the Human–Computer Interaction Laboratory that resides in Computer Education and Instructional Technologies Department of Marmara University. Data for the experiment are collected by using screen records which contain eye and mouse motions. For the analysis of data, fixation count, sequence and dwell time values in gridded area of interest; fixation count, heat map and scanpath values in whole are considered. The results obtained from this study can be used for design and validation of computer-based materials like virtual class applications, learning objects, educational applications, training applications and educational games
Human-Computer Interaction usability testing eye tracking web based multimedia software evolution
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 12 Sayı: 2 |