BibTex RIS Kaynak Göster

AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ İLE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 3, 0 - 0, 01.08.2009

Öz

Bu araştırmanın amacı; Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Öğretmenlik Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerin, problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin belirlenerek, bireylerin kişisel değişkenlerinden elde edilen bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek ve kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmaya, Ahi Evran Üniversiteleri Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Öğretmenlik Bölümü’nde öğrenim gören öğrenim gören öğrenciler arasından tesadüf! seçim random yöntemi kullanılarak seçilen toplam 181 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Problem Çözme Envanteri PÇE ” ve “Edwards Kişisel Tercih Envanteri EKTE ” kullanılmıştır. Envanterler arasındaki korelasyon sonuçlarında; sahip olunan olumlu kişilik özelliklerini problem çözme becerisini olumlu yönde etkilediğini görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağır M. (2007).Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi.
  • Bacanlı F. (2004) Mesleki Eğitim ve Teknik Eğitim Fakültelerindeki Öğretmen Adaylarının ve Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaç Örüntüleri. Türk PDR Dergisi. 3(22):7-16.
  • Başer E. (1986) Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara. Bağırgan Yayınevi. Kültür ofset
  • Baysal A, Buluş M. (2001).PDR Öğrencilerinin Psikolojik Gereksinim Düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.9: 19-27.
  • Clark CJ. (2002).Problem Solving and Personality Factors of Two at-Risk Collage Population. PhD. Thesis. West Virginia University
  • Çağlayan HS. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenme Biçemleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora Tazi: Ankara. Gazi Üniversitesi
  • Çelikkaleli Ö, Gündoğdu (2005) M. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Malatya;6 (9).
  • D’Zurilla TJ, Nezu M. (1990)Development and Preliminary Evaluation of The Social Problem Solving. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2(2): 156-163.
  • Ferah D. (2000).Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans.Hacettepe Üniversitesi.
  • Gaffrey JB.(1987) Problem-Solving in Small Groups ofType A’s and Type B’s. PhD. Thesis. South Carolina: University of South Carolina.
  • Grawitch MJ, Munz DC, Eliot EK. (2003)Promoting Creativity in Temporary Problem-Solving Groups: The Effect of Positive mood and autonomy in Problem Solving Definition on İdea-Generating Performance. –Group Dynamics- Theory Researc and Practise 7(3): 200–213.
  • Greenberger E, O’Connor J, Sorensen A. (1991). Personality, Cognitive and Academic Correlates of Problem Solving Flexibility. Developmental Psychology . 4(3).
  • Gülşen D. (2008).Farklı Lig Düzeyinde Oynayan Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere, Öğrenim Durumu ve Spor Yaşlarına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans.Çukurova Üniversitesi
  • Güven Ö. (1988). Minder Güreşi Seçenlerin Tercihinde Rol Oynayan Psişik Özellikler. Doktora. Marmara Üniversitesi
  • Heppner PP, Peterson C. (1982). The Development and Implication of a Personal Problem- Solving Inventory. Jour.of Coun. Psych.. 29(1): 66–75.
  • Heppner PP, Baumgardner AH, Jackson J. (1985)Depression and Attributional Style: Are They Related? Cognitive Therapy and Research 1985; 9: 105–113.
  • Izgar H. (2008)Headteachers Leadership Behavior and Problem Solving Skills: A Comperative Study. Social Behavior and Personality [serial online] 2008 [12.03.2009] 36(4) Availible from: http://apps.ısıknowledg.com
  • İnce G, Şen C. (2006)Adana İlinde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi.4(1): 5–10.
  • Katkat D. (2001) Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Yüksek Lisans tezi
  • Keleş B. (2000). Eğitim Yöneticilerinde Sorun Çözme ve Denetim Odağı İlişkisi. Ankara Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Kuzgun Y. (1985).Edwards Kişisel Tercih Envanterinin Türkiye’de Güvenirliği ve Geçerliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Dergisi: 1985; 17–85.
  • Morgan CT. (1999)Psikolojiye Giriş. Arıcı H ( Çev). Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Pehlivan Z, Konukman F. (2004) Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Diğer Branş Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri Açısından Karşılaştırılması. Spormetre. Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2 (2): 55–60.
  • Sonmaz S. (2002).Problem Çözme Becerisi ile Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora.Marmara Üniversitesi
  • Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. (1993). Psychometric Properties Of The Problem Solving İnventory İn a Group of Turkish University Students. Cognative Therapy and Research. 17(4); 379–396.
  • Şenduran F. Amman T. (2006)Sporcu Olan ve Olmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Yaklaşımları. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 2006. Muğla: Muğla Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi.

Problem Çözme Becerileri İle Kişilik Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 3, 0 - 0, 01.08.2009

Öz

The aim of this survey is; to identify the characteristics of students’ studying in Physical Education and Sport Department of Ahi Evran University through problem solving test and to specify whether students differentiate according to independent variables obtained from personal variables and to reveal relation between students’ ability of problem solving and their characteristics. Totally, 181 students, whom were selected randomly among the students studying in Physical Education and Sport Department of Ahi Evran University voluntarily participated in this survey. In this survey, Personal Data Form, Problem Solving Inventory and Edwards Personal Preference Inventory EPPS were used as a means of data collection. In addition to this, the correlation of the results between inventories points out that positive personal characteristic affects students’ ability of problem solving in a positive way

Kaynakça

  • Ağır M. (2007).Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi.
  • Bacanlı F. (2004) Mesleki Eğitim ve Teknik Eğitim Fakültelerindeki Öğretmen Adaylarının ve Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaç Örüntüleri. Türk PDR Dergisi. 3(22):7-16.
  • Başer E. (1986) Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara. Bağırgan Yayınevi. Kültür ofset
  • Baysal A, Buluş M. (2001).PDR Öğrencilerinin Psikolojik Gereksinim Düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.9: 19-27.
  • Clark CJ. (2002).Problem Solving and Personality Factors of Two at-Risk Collage Population. PhD. Thesis. West Virginia University
  • Çağlayan HS. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenme Biçemleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora Tazi: Ankara. Gazi Üniversitesi
  • Çelikkaleli Ö, Gündoğdu (2005) M. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Malatya;6 (9).
  • D’Zurilla TJ, Nezu M. (1990)Development and Preliminary Evaluation of The Social Problem Solving. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2(2): 156-163.
  • Ferah D. (2000).Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans.Hacettepe Üniversitesi.
  • Gaffrey JB.(1987) Problem-Solving in Small Groups ofType A’s and Type B’s. PhD. Thesis. South Carolina: University of South Carolina.
  • Grawitch MJ, Munz DC, Eliot EK. (2003)Promoting Creativity in Temporary Problem-Solving Groups: The Effect of Positive mood and autonomy in Problem Solving Definition on İdea-Generating Performance. –Group Dynamics- Theory Researc and Practise 7(3): 200–213.
  • Greenberger E, O’Connor J, Sorensen A. (1991). Personality, Cognitive and Academic Correlates of Problem Solving Flexibility. Developmental Psychology . 4(3).
  • Gülşen D. (2008).Farklı Lig Düzeyinde Oynayan Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere, Öğrenim Durumu ve Spor Yaşlarına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans.Çukurova Üniversitesi
  • Güven Ö. (1988). Minder Güreşi Seçenlerin Tercihinde Rol Oynayan Psişik Özellikler. Doktora. Marmara Üniversitesi
  • Heppner PP, Peterson C. (1982). The Development and Implication of a Personal Problem- Solving Inventory. Jour.of Coun. Psych.. 29(1): 66–75.
  • Heppner PP, Baumgardner AH, Jackson J. (1985)Depression and Attributional Style: Are They Related? Cognitive Therapy and Research 1985; 9: 105–113.
  • Izgar H. (2008)Headteachers Leadership Behavior and Problem Solving Skills: A Comperative Study. Social Behavior and Personality [serial online] 2008 [12.03.2009] 36(4) Availible from: http://apps.ısıknowledg.com
  • İnce G, Şen C. (2006)Adana İlinde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi.4(1): 5–10.
  • Katkat D. (2001) Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Yüksek Lisans tezi
  • Keleş B. (2000). Eğitim Yöneticilerinde Sorun Çözme ve Denetim Odağı İlişkisi. Ankara Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Kuzgun Y. (1985).Edwards Kişisel Tercih Envanterinin Türkiye’de Güvenirliği ve Geçerliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Dergisi: 1985; 17–85.
  • Morgan CT. (1999)Psikolojiye Giriş. Arıcı H ( Çev). Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Pehlivan Z, Konukman F. (2004) Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Diğer Branş Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri Açısından Karşılaştırılması. Spormetre. Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2 (2): 55–60.
  • Sonmaz S. (2002).Problem Çözme Becerisi ile Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora.Marmara Üniversitesi
  • Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. (1993). Psychometric Properties Of The Problem Solving İnventory İn a Group of Turkish University Students. Cognative Therapy and Research. 17(4); 379–396.
  • Şenduran F. Amman T. (2006)Sporcu Olan ve Olmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Yaklaşımları. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 2006. Muğla: Muğla Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ebru Olcay Karabulut Bu kişi benim

Emin Kuru Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karabulut, E. O., & Kuru, E. (2009). AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ İLE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3).

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124