BibTex RIS Kaynak Göster

ORTA ASYA TÜRK CUMHURİYETLERİNDEN GELEN ÖĞRENCİLER İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STRATEJİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 3, 125 - 132, 01.08.2008

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkiye Cumhuriyeti öğrencileri ile Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinden gelen öğrencilerin stresle başa çıkma stratejilerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırma 2004-2005 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesine devam eden 125 Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinden gelen öğrenciler ile 312 Türkiye Cumhuriyeti öğrencileri olmak üzere toplam 437 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin stres düzeyini belirlemek için Türküm 2002 tarafından Folkman ve Lazarus’un modellerine dayalı olarak geliştirilen Stresle Başa Çıkma Ölçeği SBÖ kullanılmıştır. Verilere uygulanan çok yönlü ve çok değişkenli MANOVA sonuçlarına göre Türkiye Cumhuriyeti ve Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinden gelen öğrencilerin SBÖ’nin alt ölçeklerinden aldıkları puanlar anlamlı farklılık göstermemiştir

Kaynakça

  • Amirkhan, J.H., (1990). A Factor Analytically Derived Measure of Coping: The coping Strategy İndicator. Journal of Personality and Social Psyhology, 59 (5), 1066-1074.
  • Aysan, F. (1991). Lise Öğrencilerinin Stres Yaşantılarında Kullandıkları Başaçıkma Stratejilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İzmir: 1. Eğitim Bilimleri Kongresi, 25-26-27 Kasım 1991, Buca Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Bal, S., Van Oost, P., De Bourdeaudhuij, I., ve Crombez, G. (2003). Avoidant coping as a mediator between self-reported sexual abuse and stres-related symptoms in adolecents. Child Abuse & Neglect, 27, (8), 883-897.
  • Carver, C. S., Scheier, M. F., ve Weintraub, J. K., (1989) Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psyhology, 56 (2), 267-283.
  • Chan, D. W., (1995). Depressive symptoms and coping strategies among Chiese adolescents in Hong Kong. Journal of Youth and Adolescence. 24, 267-279.
  • Durmuş, Y., ve Tezer, E. (2001). Mizah duygusu ve stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişki. Türk Psikoloji Dergisi, 16 (47), 25-32.
  • Elliott., D. M. (1997). Traumatic events: Prevalence and delayed recall in the general population. Journal of Counsulting and Clinical Psycology, 65, 811-820.
  • Folkman, S., ve Lazarus, R. S., (1988). Coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54 (3), 466-475.
  • Folkman, S., ve Lazarus, R. S., (1984). Stres, appraisal and coping. New York: Springer Co.
  • Greenberg, F. S., (1984). Stres and the teaching profession. London: Routledge.
  • Gomez, R., (1997). Locus of control and type A behavior pattern as predictors of coping sytles among adolescents. Personality an Individual Differences, 23, 391-398.
  • Gonzalez, L. O, ve Sellers, E. W. (2002). The effect of a stress-management program on self concept, locus of control, and the acquisition of coping skills in school-age children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 15 (1), 5-15.
  • Gökçakan, Z., ve Yanılmaz, B., (1998). Öğretmen adaylarının denetim odağı ve stresle başa çıkma tarzları. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Eylül 9-11 Konya. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Çilt I, 287-290.
  • Lazarus, R. S., (1993). From psychological stres to the emotions. Annual Review of Psychology, 44, 1-21.
  • Liu, X., Tein, Jenn-Yun., ve Zhao, Z., (2004). Coping strategies and behavioral/emotional problems among Chinese adolescents. Psychiatry Research. 126, 75-285.
  • Long, C.B., (1990). Relation between coping strategies, sex-typed traits and eviromental characteristircs: A comparison of male and famale managers. Journal of Counseling Psychology, 37 (29) 185-194.
  • Matud, M., P. (2004). Gender differences in streess and coping styles. Personality and Individual Differences, 37, 1401- 1415.
  • Norvell, N., ve Belles, D., (1993). Psychological and physical benefits of circut weight training in law enforcement personel. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61 (3), 520-527.
  • Odacı, H, (2004). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma biçimlerinin yalnızlık düzeyleri ile ilişkisi. 3P Dergisi, 12, (3), 217-224.
  • Olah, A., (1995). Coping strategies among adolescent a cross-cultural study. Journal of Adolescence, 18, 491-512.
  • Rim, Y. (1990). Optimism and coping styles. Personality and Individual Differences. 11 (1), 89-90.
  • Spaccarelli, S., (1994). Stres, appraisal and coping in child sexual abuse: A theoretical and empirical review. Psychological Bulletin, 2, 340-362.
  • Stone, A. A., ve Neale, J. M. (1984). New measure of daily coping: Development and preliminary results. Journal of Personality and Social Psyhology, 46 (4) 982-906.
  • Şahin, N.H., (1995). Stresle başa çıkma; olumlu bir yaklaşım. İstanbul: Sistem Yayıncılık ve Türk Psikologlar Derneği.
  • Şahin, N. H., Durak, A., (1995). Stresle başaçıkma tarzları ölçeği: universite öğrencileri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 10 (34), 56-73.
  • Şahin, T. E., Esmeray, F. Z., Akgüney, M., (1993a). Türkiye ile Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları arasında yapılan anlaşmalar, ilişkiler ve faaliyetler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları Dairesi Yayın No: 1/1.
  • Şahin, T. E., Esmeray, F. Z., Akgüney, M., (1993b). Türkiye ile Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları arasında yapılan anlaşmalar, ilişkiler ve faaliyetler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları Dairesi Yayın No: 1/2.
  • Şahin, T. E., Esmeray, F. Z., Akgüney, M., (1993c). Türkiye ile Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları arasında yapılan anlaşmalar, ilişkiler ve faaliyetler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları Dairesi Yayın No: 1/3.
  • Şavaşır, I., (1995). Ölçek uyarlamasındaki sorunlar ve çözüm yolları. Psikoloji Dergisi, 9 (33), 27-32.
  • Tuğrul, C., (1994). Alkoliklerin çocuklarının aile ortamındaki stres kaynakları, etkileri ve stresle başa çıkma yolları, Türk Psikoloji Dergisi, 9 831), 54-73.
  • Thorson, J. A., Powell, F. C., Sarmany-Schuller, I.,& Hampers, W. P. (1997). Psicological health and sense of humor. Journal of Clinical Psychology, 53 (6), 605-619.
  • Türküm, S., (2002). Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. II (18) 25-34.
  • Türküm, S., (1999). Stresle başa çıkma ve iyimserlik. Eskişehir: C. Anadolu üniversitesi Yayınları, Yayın no: 1098. Yıldırım, I., (1991). Stres ve stresle başa çıkmada gevşeme teknikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 175-189.

The Comparison of the Coping Strategies with Stress between the Students from Middle Asian Turkish Republics and the Students from Turkish Republic

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 3, 125 - 132, 01.08.2008

Öz

The aim of this study is to compare the coping strategies with stres of the students who are from the Turkish Republic and those of the Middle Asian Turkish Republics. The population of the study consists of the students from Middle Asian Turkish Republics at Ondokuz Mayıs University in 2004-2005 Academic Year. This study was carried out on a total number of 437 students; 125 of them are from Middle Asian Turkish Republics and 312 from Turkish Republic. In this study, to determine the level of stres, Coping Stres Scale CSS developed by Türküm 2002 based on the Folkman and Lazarus Models was used. According to the results of MANOVA, there is no significant difference between the Coping Strategies with stres of the students from Turkish Republics and the students from Middle Asian Turkish Republics in terms of sub-scale

Kaynakça

  • Amirkhan, J.H., (1990). A Factor Analytically Derived Measure of Coping: The coping Strategy İndicator. Journal of Personality and Social Psyhology, 59 (5), 1066-1074.
  • Aysan, F. (1991). Lise Öğrencilerinin Stres Yaşantılarında Kullandıkları Başaçıkma Stratejilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İzmir: 1. Eğitim Bilimleri Kongresi, 25-26-27 Kasım 1991, Buca Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Bal, S., Van Oost, P., De Bourdeaudhuij, I., ve Crombez, G. (2003). Avoidant coping as a mediator between self-reported sexual abuse and stres-related symptoms in adolecents. Child Abuse & Neglect, 27, (8), 883-897.
  • Carver, C. S., Scheier, M. F., ve Weintraub, J. K., (1989) Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psyhology, 56 (2), 267-283.
  • Chan, D. W., (1995). Depressive symptoms and coping strategies among Chiese adolescents in Hong Kong. Journal of Youth and Adolescence. 24, 267-279.
  • Durmuş, Y., ve Tezer, E. (2001). Mizah duygusu ve stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişki. Türk Psikoloji Dergisi, 16 (47), 25-32.
  • Elliott., D. M. (1997). Traumatic events: Prevalence and delayed recall in the general population. Journal of Counsulting and Clinical Psycology, 65, 811-820.
  • Folkman, S., ve Lazarus, R. S., (1988). Coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54 (3), 466-475.
  • Folkman, S., ve Lazarus, R. S., (1984). Stres, appraisal and coping. New York: Springer Co.
  • Greenberg, F. S., (1984). Stres and the teaching profession. London: Routledge.
  • Gomez, R., (1997). Locus of control and type A behavior pattern as predictors of coping sytles among adolescents. Personality an Individual Differences, 23, 391-398.
  • Gonzalez, L. O, ve Sellers, E. W. (2002). The effect of a stress-management program on self concept, locus of control, and the acquisition of coping skills in school-age children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 15 (1), 5-15.
  • Gökçakan, Z., ve Yanılmaz, B., (1998). Öğretmen adaylarının denetim odağı ve stresle başa çıkma tarzları. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Eylül 9-11 Konya. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Çilt I, 287-290.
  • Lazarus, R. S., (1993). From psychological stres to the emotions. Annual Review of Psychology, 44, 1-21.
  • Liu, X., Tein, Jenn-Yun., ve Zhao, Z., (2004). Coping strategies and behavioral/emotional problems among Chinese adolescents. Psychiatry Research. 126, 75-285.
  • Long, C.B., (1990). Relation between coping strategies, sex-typed traits and eviromental characteristircs: A comparison of male and famale managers. Journal of Counseling Psychology, 37 (29) 185-194.
  • Matud, M., P. (2004). Gender differences in streess and coping styles. Personality and Individual Differences, 37, 1401- 1415.
  • Norvell, N., ve Belles, D., (1993). Psychological and physical benefits of circut weight training in law enforcement personel. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61 (3), 520-527.
  • Odacı, H, (2004). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma biçimlerinin yalnızlık düzeyleri ile ilişkisi. 3P Dergisi, 12, (3), 217-224.
  • Olah, A., (1995). Coping strategies among adolescent a cross-cultural study. Journal of Adolescence, 18, 491-512.
  • Rim, Y. (1990). Optimism and coping styles. Personality and Individual Differences. 11 (1), 89-90.
  • Spaccarelli, S., (1994). Stres, appraisal and coping in child sexual abuse: A theoretical and empirical review. Psychological Bulletin, 2, 340-362.
  • Stone, A. A., ve Neale, J. M. (1984). New measure of daily coping: Development and preliminary results. Journal of Personality and Social Psyhology, 46 (4) 982-906.
  • Şahin, N.H., (1995). Stresle başa çıkma; olumlu bir yaklaşım. İstanbul: Sistem Yayıncılık ve Türk Psikologlar Derneği.
  • Şahin, N. H., Durak, A., (1995). Stresle başaçıkma tarzları ölçeği: universite öğrencileri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 10 (34), 56-73.
  • Şahin, T. E., Esmeray, F. Z., Akgüney, M., (1993a). Türkiye ile Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları arasında yapılan anlaşmalar, ilişkiler ve faaliyetler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları Dairesi Yayın No: 1/1.
  • Şahin, T. E., Esmeray, F. Z., Akgüney, M., (1993b). Türkiye ile Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları arasında yapılan anlaşmalar, ilişkiler ve faaliyetler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları Dairesi Yayın No: 1/2.
  • Şahin, T. E., Esmeray, F. Z., Akgüney, M., (1993c). Türkiye ile Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları arasında yapılan anlaşmalar, ilişkiler ve faaliyetler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Türk Cumhuriyetleri ve Türk Toplulukları Dairesi Yayın No: 1/3.
  • Şavaşır, I., (1995). Ölçek uyarlamasındaki sorunlar ve çözüm yolları. Psikoloji Dergisi, 9 (33), 27-32.
  • Tuğrul, C., (1994). Alkoliklerin çocuklarının aile ortamındaki stres kaynakları, etkileri ve stresle başa çıkma yolları, Türk Psikoloji Dergisi, 9 831), 54-73.
  • Thorson, J. A., Powell, F. C., Sarmany-Schuller, I.,& Hampers, W. P. (1997). Psicological health and sense of humor. Journal of Clinical Psychology, 53 (6), 605-619.
  • Türküm, S., (2002). Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. II (18) 25-34.
  • Türküm, S., (1999). Stresle başa çıkma ve iyimserlik. Eskişehir: C. Anadolu üniversitesi Yayınları, Yayın no: 1098. Yıldırım, I., (1991). Stres ve stresle başa çıkmada gevşeme teknikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 175-189.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Seher Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çelik, S. (2008). ORTA ASYA TÜRK CUMHURİYETLERİNDEN GELEN ÖĞRENCİLER İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STRATEJİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 125-132.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124