BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL ALANLAR EĞİTİMİ BÖLÜMLERİNDEKİ “BRANŞ” ÖĞRETİM ELEMANLARININ SORULARDAN YARARLANMA YETERLİKLERİ FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 3, 175 - 186, 01.08.2008

Öz

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültelerinde sosyal alanlar eğitimi bölümlerinde derslere gören branş öğretim elemanlarının, sınıf içi öğretim sürecinde sorulardan yararlanma yeterliklerini belirlemektir. Sorulardan yararlanma alt boyutları başlıca, soru hazırlama, soru sorma ve geribildirim verme başlıkları altında incelenmiştir. Araştırma, tarama modelinde yürütülmüştür. Veriler, Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde tezsiz yüksek lisans derslerine giren öğretim elemanlarının öğrenciler tarafından bir ölçekle gözlenmesi ile elde edilmiştir. Gözlem, farklı branşlarda öğrenim gören lisans üstü eğitim öğrencileri tarafından yapılmıştır. Gözlem formu, araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Araştırma sonunda; öğretim elemanlarının boru hazırlama, soru sorma ve geribildirim verme uygulamalarında bazı yanlışlıklar yaptıkları belirlenmiştir. En önemli yanlışlar, soru hazırlama konusunda yapılmaktadır. Belirtilen alt boyutlar arasında anlamlı ve pozitif ilişkiler bulunmaktadır. Öğretim elemanlarının branşlarına göre sorulardan yararlanma uygulamaları arasında farklılıklar belirlenmiştir. Ayrıca öğretim elemanları, sorulardan yararlanma uygulamaları konusunda öğrencilerin cinsiyetlerine göre farklı tutum ve davranış göstermemektedirler.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (2004). Aktif Öğrenme. 6. baskı. Ġzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akbulut, T. (1999). İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Soru Sorma Becerilerinin Bazı DeğiĢkenler Açısından Ġncelenmesi. (YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi), Adana: Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arthur, A.J. (2005). History Education In Nova Scotia: Purpose and Practice. Unpublished Master of Education Thesis. Acadia University.
  • Büyükalan Filiz, S. (2002). Soru-Cevap Yöntemine ĠliĢkin Öğretimin Öğretmenlerin Soru Sorma Düzeyi ve Tekniklerine Etkisi. (YayınlanmamıĢ Doktora Tezi), Ankara: G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cazden, C.B. (1988). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning. Portsmouth: Heinemann Educational Books.
  • Chowen, B.W. (2005). Teaching Historical Thinking: What Happened In A Secondary School World History Classroom? United States: UMI Microform 3203515, ProQuest Information and Learning Company.
  • Good, T.L. ve Brophy, J.E. (2000). Looking In Classrooms. 8th edition. New York: Addison-Wesley Educational Publishers Inc.
  • Hall, T.D.veScott, R. (2007).Closing the Gap between Professors ve Teachers: “Uncoverage” As a Model of Development For History Teachers. The History Teacher. 40 (2), 257-263.
  • Harding, J.C. (1999). Teachers’ Conceptions of History Education: A Phenomenographic Inquiry. UMI Microform 800-521- 0600. The Universty of British Columbia. Bell ve Howell Information and Learning.
  • Hickman, S. (2006) Social Significance of Patterns of Questioning In Classroom Discourse. Avaliable, 25.06.2006: http://cla.libart.calpoly.edu/-jbattenb/ papers/hickman.html.
  • Kauchak, D.P. ve Eggen P.D. (1998). Learning and Teaching: Research Based Method. Boston: A Viacom Company 160 Gould Street Needham Heights.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretim – Öğretim İlke ve Yöntemleri. GeniĢletilmiĢ 8. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • MacKay, I. (1997). Soru Sorma Sanatı. (Çev.: Aksu Bora ve Onur Cankoçak), Ankara: Ġlkkaynak Kültür ve Sanat Ürünleri Ltd.ġti.
  • Martin, D.A. (2005). Teaching for Historical Thinking: Teacher Conceptions, Practices, and Constraints. UMI Microform 3187316, ProQuest Ġnformation and Learning Company.
  • Mendel-Reyes, M. (1998). “A Pedagogy for Citizenship: Service Learninng and Democratic Education”, New Directions for Teaching and Learning. Number: 73, 31-38.
  • Miller, G.R. (2007). Engaging Diverse Learners in Historical Thinking. UMI Microform 3268509, Boston: Lynch Graduate School of Education, Unpublished PhD thesis.
  • Morgan, N. ve Saxton, J. (1994). Asking Better Questions. Ontario: Pembroke Publications. Morine-Dershimer, Greta. (1998). Teaching Salient Comments in Case Discussion, Strategies for Career-Long Teacher
  • Education. (In Eds.: McIntyre, D. John and David M. Byrd). (41-56). Thousand Oaks, CA: Corvin Press, 41-56.
  • Mucher, S. (2007). Building a Culture of Evidence through Professional Development. The History Teacher. 40 (2), 265-273.
  • Ragland, R.G. (2007). Changing Secondary Teachers’ Views of Teaching American History. The History Teacher. 40(2), 220-246.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim – Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Weimer, M. (1993). Improwing Your Classroom Teaching. California: SAGE Publications, Inc.
  • Young, J. (2007). Small Group Scored Discussion: Beyond the Fishbowl, or, Everybody Reads, Everybody Talks, Everybody Learns. The History Teacher. 40 (2), 177-181.

Capacities of “Branch” Lecturers at Social Sciences Education Department about Utilizing From Questions The Sample of Fırat University

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 3, 175 - 186, 01.08.2008

Öz

The goal of this study is to determine the capacities of branch lecturers at Faculties of Education Social Sciences Teaching Department during the in-class teaching process. The sub dimensions of utilizing from the questions were examined in subheadings such as preparing questions, asking questions and giving feedbacks. The study is carried out as sweeping. Data were gathered with observation scale by students. The students obseved the lecturers who were teaching at the classes of mastery graduate, without thesis, subjects. The observation was done by postgraduate students at different branches. The observation form was developed by researchers. At the end of the research, it is detected that lecturers do some mistakes at preparing questions, asking questions and giving feedback. The most important mistakes are made preparing questions. There are meaningful and positive relationships among the sub dimensions. Some differences about the lecturers’ question preparing applications were detected. Besides, the lecturers don’t behave differently about the utilizing from the questions according to the sex of the students

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (2004). Aktif Öğrenme. 6. baskı. Ġzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akbulut, T. (1999). İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Soru Sorma Becerilerinin Bazı DeğiĢkenler Açısından Ġncelenmesi. (YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi), Adana: Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arthur, A.J. (2005). History Education In Nova Scotia: Purpose and Practice. Unpublished Master of Education Thesis. Acadia University.
  • Büyükalan Filiz, S. (2002). Soru-Cevap Yöntemine ĠliĢkin Öğretimin Öğretmenlerin Soru Sorma Düzeyi ve Tekniklerine Etkisi. (YayınlanmamıĢ Doktora Tezi), Ankara: G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cazden, C.B. (1988). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning. Portsmouth: Heinemann Educational Books.
  • Chowen, B.W. (2005). Teaching Historical Thinking: What Happened In A Secondary School World History Classroom? United States: UMI Microform 3203515, ProQuest Information and Learning Company.
  • Good, T.L. ve Brophy, J.E. (2000). Looking In Classrooms. 8th edition. New York: Addison-Wesley Educational Publishers Inc.
  • Hall, T.D.veScott, R. (2007).Closing the Gap between Professors ve Teachers: “Uncoverage” As a Model of Development For History Teachers. The History Teacher. 40 (2), 257-263.
  • Harding, J.C. (1999). Teachers’ Conceptions of History Education: A Phenomenographic Inquiry. UMI Microform 800-521- 0600. The Universty of British Columbia. Bell ve Howell Information and Learning.
  • Hickman, S. (2006) Social Significance of Patterns of Questioning In Classroom Discourse. Avaliable, 25.06.2006: http://cla.libart.calpoly.edu/-jbattenb/ papers/hickman.html.
  • Kauchak, D.P. ve Eggen P.D. (1998). Learning and Teaching: Research Based Method. Boston: A Viacom Company 160 Gould Street Needham Heights.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretim – Öğretim İlke ve Yöntemleri. GeniĢletilmiĢ 8. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • MacKay, I. (1997). Soru Sorma Sanatı. (Çev.: Aksu Bora ve Onur Cankoçak), Ankara: Ġlkkaynak Kültür ve Sanat Ürünleri Ltd.ġti.
  • Martin, D.A. (2005). Teaching for Historical Thinking: Teacher Conceptions, Practices, and Constraints. UMI Microform 3187316, ProQuest Ġnformation and Learning Company.
  • Mendel-Reyes, M. (1998). “A Pedagogy for Citizenship: Service Learninng and Democratic Education”, New Directions for Teaching and Learning. Number: 73, 31-38.
  • Miller, G.R. (2007). Engaging Diverse Learners in Historical Thinking. UMI Microform 3268509, Boston: Lynch Graduate School of Education, Unpublished PhD thesis.
  • Morgan, N. ve Saxton, J. (1994). Asking Better Questions. Ontario: Pembroke Publications. Morine-Dershimer, Greta. (1998). Teaching Salient Comments in Case Discussion, Strategies for Career-Long Teacher
  • Education. (In Eds.: McIntyre, D. John and David M. Byrd). (41-56). Thousand Oaks, CA: Corvin Press, 41-56.
  • Mucher, S. (2007). Building a Culture of Evidence through Professional Development. The History Teacher. 40 (2), 265-273.
  • Ragland, R.G. (2007). Changing Secondary Teachers’ Views of Teaching American History. The History Teacher. 40(2), 220-246.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim – Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Weimer, M. (1993). Improwing Your Classroom Teaching. California: SAGE Publications, Inc.
  • Young, J. (2007). Small Group Scored Discussion: Beyond the Fishbowl, or, Everybody Reads, Everybody Talks, Everybody Learns. The History Teacher. 40 (2), 177-181.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Rüştü Yeşil Bu kişi benim

Ramazan Özbek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yeşil, R., & Özbek, R. (2008). SOSYAL ALANLAR EĞİTİMİ BÖLÜMLERİNDEKİ “BRANŞ” ÖĞRETİM ELEMANLARININ SORULARDAN YARARLANMA YETERLİKLERİ FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 175-186.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124