BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE UYGULANAN TÜRK EDEBİYATI PROGRAMI’NDAKİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME BOYUTU UYGULAMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 2, 91 - 101, 01.05.2008

Öz

Ülkemizde eğitim sistemimize daha çağdaş ve verimli bir görünüm ve içerik kazandırmayı amaçlayan yeni Türk Edebiyatı Programı ölçme ve değerlendirme boyutuyla dikkat çekicidir. Yeni ölçme ve değerlendirme uygulamalarında göze çarpan en önemli değişiklik öğrencinin kendini değerlendirmesini sağlayan uygulamalardır. Araştırmamızın amacı; Türkiye’de uygulanan yeni Türk Edebiyatı Programı’nın Ölçme ve Değerlendirme boyutunun değerlendirilmesidir. Yaptığımız araştırma betimsel türde nitel bir çalışmadır. Araştırmanın verilerinin toplanması aşamasında yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği kullanılmıştır. 2006–2007 öğretim yılında Çanakkale ilinde bulunan beş lisede 16 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen sonuçlara göre; öğretmenler yeni programda ölçme ve değerlendirme ile ilgili gözlem formlarının gerektiğinden fazla olduğunu belirtmişlerdir. Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenleri çok sayıdaki ölçme araç ve yöntemlerini doğru ve olması gereken şekilde kullanamadıklarını ifade etmişlerdir. Ölçme ve değerlendirme bölümünde olmaması gereken bölüm olup olmadığı hakkındaki soruya verilen cevaplara göre ise; sınıf mevcutlarının kalabalık olmasından kaynaklanan sıkıntıların yaşandığı görülmektedir. Öğretmenler sınıf mevcutları kalabalık olduğu için grup çalışmalarını uygulamakta zorlandıklarını belirtmişlerdir. Alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanıp kullanmadıkları hakkında soruya verilen cevaplar ise; eski programa geri dönülmesi ya da yeni program konusunda öğretmenlere daha geniş bir bilgilendirme yapılması gerektiği şeklindedir.

Kaynakça

  • Akçay, Cengiz (2006). Türk Eğitim Sistemi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bozdoğan, Zülâl (2004). Etkili Öğretmenlik Eğitimi,Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gordon, Thomas (1997). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Güven,S. (7- 9 Haziran 2001). Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirmede Kullandıkları Yöntem ve Tekniklerin Belirlenmesi, 10. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Hills,J. R. (1991). Apath Concerning Grading and Testing. Phi delta Kappa, 72 (7), 540-545.
  • İşman, Aytekin (2001), Türk Eğitim Sistemi’nde Ölçme ve Değerlendirme, Adapazarı:Değişim Yayınları.
  • Karakuş, İdris (2000). Türkçe Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi (Öğretmen El Kitabı), Ankara:Sistem Ofset Yayınları.
  • Komisyon (2005). Türk Edebiyatı Dersi 9. ,10. ,11. ,12. Sınıflar Öğretim Programı, Ankara:TC. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Kubiszyn, T. & Borich, G. (1996). Educational Testing and Mesurement:Classroom Application and Practice (5th ed. ), New York: Harper Collins.
  • Mertler, C. A. (1999). Assessing Student Performance: A Descriptive Study Of The Classroom Assessment Practices Of Ohio Teachers. Education, 120 (2), 285-297.
  • Nolen, S. B. , Haladyna, T. M. & Haas, N. S. (1992). Uses and Abuses Of Achievement Test Scores. Educational Measurement: Issues and Practice, 11 (2), 9-15.
  • Özer, Bekir(1991). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:394.
  • Plake, B. S. (1993). Teacher Assessment Literacy: Teachers’s Competencies İn The Educational Assessment Of Students. Mid- Western Educational Research, 6 (1), 21-27.
  • Sönmez,Veysel(1996). Eğitim Felsefesi, Ankara:Personel Eğitim Merkezi Yayın No:15.
  • Sözer, Ersan(1998). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilimlerin Öğretimi,Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları; No:1034.
  • Stiggins, R. J. & Conklin, N. F(1992). In Teacher’s Hands:Investigating The Practices Of Classroom Assement. Albany:State University Of New York Press. Öğretmenlerin Ölçme-Değerlendirme Uygulamaları…111.
  • Temel,A. (1991). Ortaöğretimde Ölçme ve Değerlendirme Sorunları, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 18, 23-27.
  • Vural, Birol(2004), Eğitim- Öğretimde Planlama- Ölçme ve Stratejiler, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Yanpar, T. (1992). Ankara İlkokullarındaki İkinci Devre Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleği ve Konu Alanlarıyla İlgili Eğitim İhtiyaçları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. , Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş.

Türkiye’de Uygulanan Türk Edebiyatı Programı’ndaki Ölçme ve Değerlendirme Boyutu Uygulamasının Değerlendirilmesi: Bir Durum Çalışması

Yıl 2008, Cilt: 9 Sayı: 2, 91 - 101, 01.05.2008

Öz

In our country, new Turkish Literature Programme aiming to reconstruct the education system more contemporary and productive with it’s measurement and evaluational dimention has been attracting attention, the most striking and essential innovation of the new measurement and evaluation system is that it provides applications making the student’s evaluating themselves. The aim of this research is evaluating the dimension of measurement and evaluation in new programme of Turkish Literature applying in Turkey. Moreover, it is defined as a qualitative descriptive research. During the level of data collection, semi- structured and non-orientated interviewing technique has been carried out. The research has been fulfilled with the cooperation of 16 teachers of Turkish Philology in Çanakkale in 2006-2007 Educational Term. As it is taken out from what teachers state that there have been too much measurement and evaluation observation forms in new programme of Turkish Literature. They also declare that they are unable to apply the such numerous measurement tools and methods as they are required. On the other side of the research, according to the question whether there are parts which should be omited in the measurement and evaluation department, it is considered that several problems have been experienced because of crowd in class size as it is quite difficult to apply group work in crowded classes. When we glance at the answer to the question

Kaynakça

  • Akçay, Cengiz (2006). Türk Eğitim Sistemi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bozdoğan, Zülâl (2004). Etkili Öğretmenlik Eğitimi,Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gordon, Thomas (1997). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Güven,S. (7- 9 Haziran 2001). Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirmede Kullandıkları Yöntem ve Tekniklerin Belirlenmesi, 10. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde Sunulmuş Bildiri Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Hills,J. R. (1991). Apath Concerning Grading and Testing. Phi delta Kappa, 72 (7), 540-545.
  • İşman, Aytekin (2001), Türk Eğitim Sistemi’nde Ölçme ve Değerlendirme, Adapazarı:Değişim Yayınları.
  • Karakuş, İdris (2000). Türkçe Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi (Öğretmen El Kitabı), Ankara:Sistem Ofset Yayınları.
  • Komisyon (2005). Türk Edebiyatı Dersi 9. ,10. ,11. ,12. Sınıflar Öğretim Programı, Ankara:TC. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Kubiszyn, T. & Borich, G. (1996). Educational Testing and Mesurement:Classroom Application and Practice (5th ed. ), New York: Harper Collins.
  • Mertler, C. A. (1999). Assessing Student Performance: A Descriptive Study Of The Classroom Assessment Practices Of Ohio Teachers. Education, 120 (2), 285-297.
  • Nolen, S. B. , Haladyna, T. M. & Haas, N. S. (1992). Uses and Abuses Of Achievement Test Scores. Educational Measurement: Issues and Practice, 11 (2), 9-15.
  • Özer, Bekir(1991). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:394.
  • Plake, B. S. (1993). Teacher Assessment Literacy: Teachers’s Competencies İn The Educational Assessment Of Students. Mid- Western Educational Research, 6 (1), 21-27.
  • Sönmez,Veysel(1996). Eğitim Felsefesi, Ankara:Personel Eğitim Merkezi Yayın No:15.
  • Sözer, Ersan(1998). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilimlerin Öğretimi,Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları; No:1034.
  • Stiggins, R. J. & Conklin, N. F(1992). In Teacher’s Hands:Investigating The Practices Of Classroom Assement. Albany:State University Of New York Press. Öğretmenlerin Ölçme-Değerlendirme Uygulamaları…111.
  • Temel,A. (1991). Ortaöğretimde Ölçme ve Değerlendirme Sorunları, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 18, 23-27.
  • Vural, Birol(2004), Eğitim- Öğretimde Planlama- Ölçme ve Stratejiler, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Yanpar, T. (1992). Ankara İlkokullarındaki İkinci Devre Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleği ve Konu Alanlarıyla İlgili Eğitim İhtiyaçları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. , Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Kurudayıoğlu Bu kişi benim

Çavuş Şahin Bu kişi benim

Gamze Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kurudayıoğlu, M., Şahin, Ç., & Çelik, G. (2008). TÜRKİYE’DE UYGULANAN TÜRK EDEBİYATI PROGRAMI’NDAKİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME BOYUTU UYGULAMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 91-101.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124