BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN GRAFİK YORUMLAMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİSİ

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 81 - 91, 01.05.2005

Öz

İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin grafik yorumlama becerilerine etkisinin incelendiği bu araştırma için, Fen Bilgisi Öğretmenliği 1.sınıfında okuyan 210 öğrenciden 1 deney 1 kontrol grubu oluşturulmuştur. Öğretim etkinliklerinin gerçekleştirileceği ders olarak, Fizik II Dersi Laboratuvarı seçilmiş ve uygulama “Elektrik” ünitesinin işleneceği haftaları kapsamıştır. Verilerin toplaması amacıyla, öğrencilerin grafik yorumlama becerilerini ölçmeye yönelik, uygulama düzeyinde 15 sorudan oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin güvenirliği için, KR-20 Kuder Richardson-20 güvenirlik analizi yapılmış, analiz sonucunda testin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.72 olarak bulunmuştur. Deney ve Kontrol gruplarının grafik yorumlama beceri testleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını belirlemek için t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin grafik yorumlama beceri ön test – son test puanları arasında anlamlı farklılığın olduğu görülmüştür. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin grafik yorumlama beceri son test puanları arasındaki ilişki incelenmiş, deney grubundaki öğrencilerin son test puanlarının kontrol gurubundaki öğrencilerin son test puanlarından yüksek olmasına rağmen bu farklılık istatistiksel olarak anlamlı olmamıştır. Öğrencilerin grafik yorumlama beceri ön test – son test puanları arasındaki fark puanları hesaplanmış ve bu puanlar arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Öğrencilerinin grafik yorumlama beceri fark puanları arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu sonuçlara göre,İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin grafik yorumlama becerilerini geliştirmeye yönelik etkileri için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz Ü., K. (2003). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Ayas, A., 1995, Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. 11, 149- 155.
  • Bowen, G. M. ve Roth, W. M., 2003, Graph Interpratation Practises of Science and Education Majors. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. 3(4), October: 499-512.
  • Bowen, G. M., W. M. Roth ve M K. Mcginn., 1999, Interpretations Of Graphs By University Biology Students And Practicing Scientists: Toward A Social Practice View Of Scientific Representation Practices. Journal Of Research In Science Teaching. Vol. 36 (9), Pp. 1020– 1043.
  • Çilenti, K., 1988, Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara:Kadıoğlu Matbaası.
  • Çilenti, K., 1985, Fen Eğitimi Teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirel, Ö., 1993, Genel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pagem yayıncılık.
  • Erdem, L., 1994, İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Yüksek Öğretimdeki Başarıya Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 18,s:94-101.
  • Ergül, N. R., 1999, Fen Bilgisi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(1), 231-238.
  • Ergül, N. R. ve N. Bulunuz., 2001, Öğretmen Adaylarının Fen Öğretiminde Matemetik Bilgiyi ve Laboratuvar Ölçüm Araçlarını Kullanmalarında Kendilerine Olan Güvenlerini Belirleme Üzerine Bir İnceleme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 65-71.
  • Gömleksiz, M., 1993, Kubaşık Öğrenme İle Geleneksel Yöntemin Demokratik Tutumlar ve Erişiye Etkisi. Çukurova: Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Gömleksiz, M., 1997, Kubaşık Öğrenme: Temel Eğitim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısı Ve Arkadaşlık İlişkileri Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Adana: Baki Kitabevi.
  • Karasar, N., 1991, Bilimsel Araştırma Teknikleri. Ankara: Sanem Matbaacılık, 4.Basım.
  • Kohonen, V., 1992, Experimental Language Learning:Second Language Learning As Cooperative Learner Education, Cambridge Üniv.Press, pp:31.
  • Quınn, M.M. ve A. J.-Pennell., 1995, Using Peers As Social Skills Training Agent For Students With Antisocial Behavior. Preventing School Failure, Summer, v39, n4, p26.
  • Roht, W. M., M K. Mcginn ve M., Bowen., 1998, How Prepared Are Preservice Teachers To Teach Scientific Inquiry? Levels Of Performance İn Scientific Representation Practices. Journal Of Science Teacher Education. 9(1), 25-48.
  • Roth, W. M ve G. M Bowen., 1999, Complexities of graphical representations during ecology lectures: an analysis rooted in semiotics and hermeneutic phenomenology. Learning and Instruction 9, 235–255.
  • Slavin, R.E., 1990, Cooperative Learning: Theory, Research And Practice. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Sönmez, V. (1994). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pagem Yayıncılık.
  • Testa, I., G. Monroy ve E. Sassi., 2002, Students’ Reading İmages Kinematics: The Case Of Real-Time Graphs. International Journal of Science Education. V:24 (3). 235– 256. İn
  • Yök/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi, 1997, İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara: YÖK

THE EFFECT OF COOPERATIVE LEARNING METHOD IN SCIENCE EDUCATION ON IMPROVING GRAPHIC INTERPRETATION SKILLS OF THE STUDENTS

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 81 - 91, 01.05.2005

Öz

In this study, in which the effect of cooperative learning method on graphic interpretation skills of the students was studied, among 210 students attending the first class of Science Education Department, an experiment group and a control group were formed. The Physics II Laboratory Lesson was chosen as the lesson in which teaching activities would be realized and the application included the weeks for which the chapter “Electricity” was studied. In order to collect data, a scale consisting of 15 questions at the application level measuring the students’ graphic interpretation skills was developed. For the reliability of the scale, KR-20 Kuder Richardson-20 Reliablity Analysis was done, as a result of the analysis, 0,72 was found as KR-20 reliablity coefficent of the test. To determine whether there is a significant correlation between the graphic interpretation skill tests of the Experiment Group and of the Control Group or not, t-test and One-Sided Analysis Of Variance ANOVA Technique were used. test scores and final test scores were calculated and the correlation between these scores was considered. Any statistically significant difference wasn’t found between the students’ graphic interpretation skill difference scores. According to these results, recommendations were suggested about the effect of cooperative learning method on improving the students’ graphic interpretation skills

Kaynakça

  • Açıkgöz Ü., K. (2003). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Ayas, A., 1995, Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. 11, 149- 155.
  • Bowen, G. M. ve Roth, W. M., 2003, Graph Interpratation Practises of Science and Education Majors. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. 3(4), October: 499-512.
  • Bowen, G. M., W. M. Roth ve M K. Mcginn., 1999, Interpretations Of Graphs By University Biology Students And Practicing Scientists: Toward A Social Practice View Of Scientific Representation Practices. Journal Of Research In Science Teaching. Vol. 36 (9), Pp. 1020– 1043.
  • Çilenti, K., 1988, Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara:Kadıoğlu Matbaası.
  • Çilenti, K., 1985, Fen Eğitimi Teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirel, Ö., 1993, Genel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pagem yayıncılık.
  • Erdem, L., 1994, İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Yüksek Öğretimdeki Başarıya Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt 18,s:94-101.
  • Ergül, N. R., 1999, Fen Bilgisi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(1), 231-238.
  • Ergül, N. R. ve N. Bulunuz., 2001, Öğretmen Adaylarının Fen Öğretiminde Matemetik Bilgiyi ve Laboratuvar Ölçüm Araçlarını Kullanmalarında Kendilerine Olan Güvenlerini Belirleme Üzerine Bir İnceleme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 65-71.
  • Gömleksiz, M., 1993, Kubaşık Öğrenme İle Geleneksel Yöntemin Demokratik Tutumlar ve Erişiye Etkisi. Çukurova: Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Gömleksiz, M., 1997, Kubaşık Öğrenme: Temel Eğitim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısı Ve Arkadaşlık İlişkileri Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Adana: Baki Kitabevi.
  • Karasar, N., 1991, Bilimsel Araştırma Teknikleri. Ankara: Sanem Matbaacılık, 4.Basım.
  • Kohonen, V., 1992, Experimental Language Learning:Second Language Learning As Cooperative Learner Education, Cambridge Üniv.Press, pp:31.
  • Quınn, M.M. ve A. J.-Pennell., 1995, Using Peers As Social Skills Training Agent For Students With Antisocial Behavior. Preventing School Failure, Summer, v39, n4, p26.
  • Roht, W. M., M K. Mcginn ve M., Bowen., 1998, How Prepared Are Preservice Teachers To Teach Scientific Inquiry? Levels Of Performance İn Scientific Representation Practices. Journal Of Science Teacher Education. 9(1), 25-48.
  • Roth, W. M ve G. M Bowen., 1999, Complexities of graphical representations during ecology lectures: an analysis rooted in semiotics and hermeneutic phenomenology. Learning and Instruction 9, 235–255.
  • Slavin, R.E., 1990, Cooperative Learning: Theory, Research And Practice. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Sönmez, V. (1994). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pagem Yayıncılık.
  • Testa, I., G. Monroy ve E. Sassi., 2002, Students’ Reading İmages Kinematics: The Case Of Real-Time Graphs. International Journal of Science Education. V:24 (3). 235– 256. İn
  • Yök/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi, 1997, İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara: YÖK
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Adem Taşdemir Bu kişi benim

Murat Demirbaş

Aykut Emre Bozdoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taşdemir, A., Demirbaş, M., & Bozdoğan, A. E. (2005). FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN GRAFİK YORUMLAMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 81-91.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124