Oyunlaştırma, eğitim
alanında son dönemlerde sıklıkla dile getirilen ve üzerinde çalışılan bir
konudur. Öğrenci motivasyonunu arttırma, öğrenme sürecine etkin katılımı
sağlama gibi potansiyel özelliklere sahip oyunlaştırma, aynı zamanda akademik başarının
artmasını ve öğrenme kazanımlarına daha kolay ulaşılmasını sağlamaktadır. Bu çerçevede,
eğitim teknolojisi kapsamında giderek öne çıkan bir çalışma konusu olarak oyunlaştırma
hakkında gerçekleştirilen araştırmaların çeşitli değişkenler temelinde sınıflandırılması,
bu konuda gelinen noktanın tespiti ve gelecekte yapılacak çalışmalara yön verme
bağlamında destekleyici olacaktır. Bu bağlamda gerçekleştirilen çalışmada, oyunlaştırma
kavramının temel alındığı çeşitli anahtar kelimeler ile 2008-2017 yılları
arasında SCI-EXPANDED, SSCI, A&HCI, CPCI-S, CPCI-SSH, ESCI indekslerinde
yer alan makaleler taranmış ve belirli kriterler temelinde sınıflandırılarak tematik
bir çerçevede incelenmiştir. Örneklem dahilinde kriterleri karşılayan 177 araştırmadan
bu çalışmanın amacına uygun olan 72’si, yayın sınıflama formu kullanılarak doküman
incelemesi yöntemi ile sistematik bir analize tabi tutulmuştur. Bulgulara göre,
oyunlaştırma konusunda en fazla yayının 2016 yılında gerçekleştirildiği görülmüştür.
Araştırmaların çoğunun örneklem büyüklüğünün 31-100 arası olduğu, örneklemin
çoğunlukla lisans öğrencilerinden oluştuğu ve ağırlıklı olarak basit/tesadüfi
örnekleme tekniğine başvurulduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca, yöntemsel
olarak nicel araştırma deseni altında yer alan deneysel araştırmaların tercih
edildiği, veri toplama aracı olarak tutum-algı-kişilik-yetenek testlerinin
ağırlıklı olarak kullanıldığı, veri analiz tekniği temelinde ise daha çok betimsel
istatistiklere başvurulduğu ortaya çıkmıştır. Öte yandan, incelenen
araştırmalarda, mühendislik eğitiminin çalışılan alan olarak öne çıktığı
görülmektedir. Oyun bileşenleri bazında yapılan değerlendirmede ise daha çok puan
bileşenin kullanıldığı ve motivasyon kuramının sıklıkla tercih edildiği belirlenmiştir.
Gamification is a subject that is often expressed and studied in the
field of education. Gamification with potential features such as increasing
student motivation, effective participation in the learning process, at the
same time, makes it easier to achieve academic achievement and learning
achievements. In this framework, the classification of researches on the gamification
as a study subject that is becoming increasingly prominent in the field of
education technology, will be supported in the context of determining the point
to be reached in this respect and steering the future works. In this study, the
articles published in SCI-EXPANDED, SSCI, A & HCI, CPCI-S, CPCI-SSH and
ESCI indices between 2008 and 2017 were examined and analyzed in a thematic
framework based on certain criterions. 72 research articles from the databases
related to key words which are corresponded with 177 research criteria and were
systematically analyzed using the document classification method with using the
publication classification form. It has been revealed that the most researches
carried out in the context of the publication year and the number of published
researches were performed in 2016. It has been determined that most of the
systematically investigated studies have a sample size of 31-100 and the sample
selection method is mainly simple/random sampling. This document analysis study
also revealed that the frequency of empirical statistics is more frequently used
as a research approach, attitude-perception-personality-aptitude test is used
as a data gathering tool and frequency/percentage/charts are more frequently
used as a data analysis method. On the other hand, it was revealed that
gamification applications for engineering education come into prominence as a
field of education. It has been determined that the points are mostly used
gamification components and the motivation theories were frequently preferred.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Diğer ID | 2057 |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |