The aim of this research is to examine the
reflective thinking skill of students with good mathematical problem-solving skill
with respect to general problem solving. A qualitative research technique, case
studying, was used in this study. Three students who were good at solving math
problems were participants in this research. Individual problem-solving
activities, group problem-solving activities, semi-structured interviews, and
video and voice recordings were used as data collection tools. Received data
were analyzed by using a descriptive analysis approach. To analyze how the
students perform reflection during the examination process, a conceptual
framework was used for descriptive analysis by considering five factors, such
as knowledge, experience, feeling/emotion, context, and a group friend. These
factors correspond to the reflection in a three-dimensional theoretical
framework that Hong and Choi (2011) introduced in their studies. As a result of
the research, it has been determined that the students have successfully
reflected on the themes of knowledge, experience and context. In addition,
students were able to reflect on feelings / emotions and group-friend themes.
Despite all these, it has also been seen that students had difficulty in make
reflection, they make indeficient reflection or they couldn't make any
reflections within various indications.
Bu araştırmanın amacı, matematik problemlerini çözmede başarılı
öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin
incelenmesidir. Araştırmada, nitel araştırma modellerinden biri olan özel durum
çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu matematik problemlerini
çözmede başarılı üç öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak bireysel
problem çözme etkinlikleri, grup problem çözme etkinlikleri, yarı
yapılandırılmış görüşme formu, video ve ses kaydı kullanılmıştır. Elde edilen
veriler betimsel analiz yaklaşımı kullanılarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin
süreç boyunca nasıl yansıtma yaptıklarını incelemek için Hong ve Choi’nin
(2011) çalışmalarında oluşturmuş olduğu üç boyutlu kuramsal çerçevenin
yansıtmanın konusu ile ilgili olan bilgi, deneyim, his/duygu, bağlam ve grup
arkadaşı şeklindeki beş teması alınmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin
bilgi, deneyim ve bağlam temalarında başarılı yansıtmalar ortaya koydukları
belirlenmiştir. Buna ek olarak, öğrenciler his/duygu ve grup arkadaşı
temalarında da yansıtmalar yapabilmiştir. Tüm bunlara rağmen, öğrencilerin
çeşitli göstergeler dâhilinde yansıtma yapmakta zorlandıkları, eksik yansıtma
yaptıkları veya herhangi bir yansıtma yapamadıkları durumların olduğu da
görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |