Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmenlerinin
öğretmen yeterlikleri alanlarına ilişkin hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarını
saptamak ve bu ihtiyaçların cinsiyet, çalışılan kurum ve çalışma süresine göre
ne tür farklılıklar gösterdiğini belirlemektir. Tarama modeline göre
yapılandırılan çalışma, Tokat il merkezinde görevli 48 müzik öğretmeni ile
yürütülmüştür. Veriler, Çiftci’nin (2008) geliştirdiği anket yoluyla toplanmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri,
karşılaştırmalarda ise bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre; müzik öğretmenleri, öğretmen yeterlikleri alanlarında farklı konularda ve farklı
yoğunluklarda hizmetiçi eğitime ihtiyaç duymaktadır ve bu ihtiyaçlar cinsiyet, çalışılan kurum ve mesleki tecrübeye
göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının, müzik alan bilgisi
konularında yoğunlaştığı, bu ihtiyacı genel kültür konularının izlediği, meslek
bilgisi konularında ise hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının göreceli olarak daha
düşük olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin ihtiyaçları, müzik alan bilgisi
alanında sırasıyla; armoni-kontrpuan-eşlik, okul çalgıları, eşlik çalma, Türk
müziği çokseslendirme ve çalgı bakım-onarım bilgisi konularında; genel kültür
alanında, müzik eğitiminde bilgisayar ve teknoloji konusunda; meslek
bilgisi alanında ise özel öğretim yöntemleri, öğretim
teknolojileri ve materyal tasarımı, öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik ve
eğitim psikolojisi konularında yoğunlaşmaktadır.
Çalışma sonunda, müzik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim beklentilerinin
gerekçeleri tartışılmıştır.
The aim of this research is to determine
the in-service training needs of music teachers in the context of teacher
competencies and to determine how these needs differ according to gender,
institution and professional experience. The study, structured according to the
survey design, was conducted with 48 music teachers working in Tokat. The data
were collected through a questionnaire developed by Çiftci (2008). To analysis
of the data, means and standard deviations, independent t-test, one way
analysis of variance and Kruskal-Wallis test were used. According to the
results, in-service training needs of music teachers are concentrated in
different subjects and intensities in the field of teacher competencies, and
these needs do not differ according to gender, institutions and professional
seniority. Teachers' needs of in-service training are concentrated in the
content area knowledge, the general knowledge follows this need and professional
teaching knowledge needs are relatively lower. Results show that the in-service
training needs of the teachers in the content area knowledge are concentrated
in harmony-counterpoint-accompaniment, school instruments, accompaniment playing,
Turkish music polyphony, and knowledge of
instrument maintenance-repair; in the general knowledge, computer and
technology in music education; in the professional teaching knowledge, special
teaching methods, instructional
technologies and material design, principles and methods of
teaching, guiding and educational psychology. At the end of the study, reasons
of music teachers’ needs were discussed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |