Bu çalışmanın amacı Gafoor ve Narayan (2008) tarafından geliştirilen İnformal Ortamlarda Fen Deneyimi Ölçeği (InOFeDÖ)’nin Türk kültürü için Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmada ölçeğin Türkçe çeviri çalışması, geçerlik için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi ile güvenirlik için ise Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ve madde analizi yapılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılı güz döneminde Karaman ilinin merkez ilçesine bağlı ortaokulların 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan öğrencilerden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen 500 öğrenci katılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda dört faktörden oluşan ölçeğin toplam varyansının %41.01’inin açıklandığı görülmüştür. Ölçek madde faktör yük değerleri .45-.79 arasında değişmektedir. Güvenirlik için yapılan analiz sonucunda ölçek toplamı, gözlem, toplama, aktivite ve deney alt boyutları için Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları sırasıyla 85, .71, .87, .63 ve .71 olarak bulunmuştur. Güvenirlik için yapılan madde analizi sonucunda düzeltilmiş madde toplam korelasyonları .30-68 arasında bulunmuştur. Son olarak ölçeğin geçerliği için yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda iyi düzeyde uyum iyiliği indeksleri elde edilmiştir (χ2=788.78, sd=395, χ2/sd=1.99, p=0.00; RMSEA=.045, RMR=.026, SRMR=.056, GFI=.90, AGFI=.89, CFI=.95, NFI=.91, NNFI=.95, IFI =.99, RFI = .90). Yapılan tüm bu analizler sonucunda ölçeğin Türkçe uyarlaması gerçekleştirilen formunun geçerli ve güvenilir olduğu ve bilimsel araştırmalarda araştırmacılar tarafından kullanılabileceği söylenebilir.
ölçek geçerlik güvenirlik ortaokul öğrencileri informal ortam
Purpose: The purpose of this study is to adapt the Science Experience Scale in Informal Environments (ScESInE), which was
developed by Gafoor and Narayan (2008), to Turkish culture and to evaluate the validity and reliability of the scale.
Design/Methodology/Approach: In the study, the Turkish translation study of the scale was performed by using exploratory
factor analysis and confirmatory factor analysis for validity and Cronbach’s alpha internal consistency coefficient and item
analysis for reliability. A total of 500 students participated in the study. The students were studying in the 5th, 6th, 7th, and 8th
grades of the secondary schools in the central district of the province of Karaman in the fall semester of the 2019-2020
academic year.
Findings: As a result of the exploratory factor analysis, it was found that 41.01% of the total variance of the scale consisting of
four factors was explained. Scale item factor load values varied between .45 and .79. As a result of the analysis done for
reliability, Cronbach’s alpha internal consistency coefficients for overall scale and observation, addition, activity, and
experiment sub-dimensions were found as 85, .71, .87, .63, and .71, respectively. As a result of item analysis for reliability, the
corrected item total correlations were found between .30 and 68. Finally, as a result of the confirmatory factor analysis good
fit indexes were obtained (χ2 = 788.78, sd = 395, χ2 / sd = 1.99, p = 0.00; RMSEA = .045, RMR = .026, SRMR = .056 , GFI = .90,
AGFI = .89, CFI = .95, NFI = .91, NNFI = .95, IFI = .99, RFI = .90).
Highlights: As a result of all these analyses, it can be said that the Turkish version of the scale is valid and reliable and can be
used by researchers in scientific research.
Scale Validity Reliability Secondary School Informal Environment
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |