BibTex RIS Kaynak Göster

“TÜRKÇE DERSİ TUTUM ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 535 - 546, 15.07.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkçe derslerinde öğrencilerin Türkçe dersine karşı tutumlarını belirlemeye yönelik ölçme aracı geliştirmektir. Öncelikle bu amaca uygun alan taraması yapılmış ve 1193 katılımcıya konuyla ilgili açık uçlu 5 soru yöneltilerek sorular analiz edilmiş ve madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzundaki sorular uzman görüşleri doğrultusunda 24 madde olarak belirlenmiştir. 685 katılımcıya ön uygulama yapılmıştır. Bu uygulamaların sonucunda Türkçe Dersi Tutum Ölçeği’ndeki (TDTÖ) 24 maddeden 2 maddenin çıkarılmasına karar verilmiş ve 22 maddelik ölçeğe son şekli verilmiştir. Son şekli verilen ölçekte olumsuz maddeler (2, 4, 9, 10, 15) ters çevrilerek puanlanacaktır. Puanın artması olumlu tutumu ifade etmektedir. Elde edilen verilerin istatistiksel hesaplamaları SPSS 21.00 Paket programı ile analiz edilmiştir. Ön uygulamanın ardından ölçekte yer alan maddelerin aynı özellikleri ölçüp ölçmediğini ve maddeler arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) örneklem uygunluk katsayısı 0.79, Barlett testi x2 değeri 5738.954 ve p değeri 0.00 olarak bulunmuştur. KMO değerinin 1’e yakın olması verilerin faktör analizi için uygun ve yeterli olduğunu göstermektedir. Barlett’in küresellik testi ise değişkenlerin birbirleriyle anlamlı olup olmadıklarını ölçmektedir. p değeri 0.01 ve altındaysa bu verilerle faktör analizi yapılabileceğini göstermektedir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık güvenirlik ölçümü 72’dir.

Kaynakça

  • Bindak R. (2005). Tutum ölçeklerine madde seçmede kullanılan tekniklerin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 17-26.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çeviren: D. A. Özçelik).Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Coşkun, E. Taş, S. (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi , Cilt 5, Sayı 10.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı, iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi.
  • Koşar, E. (2001). “İlköğretim okulu Türkçe dersi programı”, konu alanı ders kitabı inceleme kıla- vuzu Türkçe. Ankara, Nobel Yayınları.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları birinci sınıf. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları dördüncü sınıf. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları besinci sınıf. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. Sınıflar).Ankara: MEB Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Eğitim ve Bilim , Cilt 33, Sayı 150.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Öncü Basımevi.
  • Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Ya- yınları.
  • Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2) Kasım 2005.-2005

THE STUDY OF ENHANCEMENT ‘TURKISH COURS ATTITUDE SCALE’

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 535 - 546, 15.07.2016

Öz

The purpose of this study is to develop a measurement tool to determine the attitudes of Turkish students against the Turkish courses. First of all, for this purpose a field survey is conducted and to 1193 participants open ended questions are asked, analyzed and the item pools have been created. Questions in the item pool in accordance with the expert opinions are identified as 24 items. Pre-application has been made to 685 participants. At the end of these applications ıt has been decided to remove 2 items of 24 items in Turkish language attitude scale (TLAS) and 22 item scale has been shaped. The recent shaped scale negative items (2.4.9.10.15) will be graded in reverse. The increasing of the points means positive attitude. Statistical calculations of obtained data were analyzed with SPSS package program 21:00. After pre-application exploratory factor analysis is conducted in order to determine the relationship between the items and to understand the items which take place on the scale whether measure or not the same features. As a result of the factor analysis, KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) sample compliance coefficient 0.79, Bartlett’s test x2 value 5738,954 and p value is found to be 0.00. KMO value’s being close to 1 shows that factor analysis of the data is adequate and appropriate. Bartlett’s sphericity test measures whether the variables are meaningful with each other or not. If p value is 0.01 and below this value ıt shows that with these data factor analysis might be done. The scale’s Cronbach alpha internal consistency reliability is 72.

Kaynakça

  • Bindak R. (2005). Tutum ölçeklerine madde seçmede kullanılan tekniklerin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 17-26.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çeviren: D. A. Özçelik).Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Coşkun, E. Taş, S. (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi , Cilt 5, Sayı 10.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınları.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı, iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi.
  • Koşar, E. (2001). “İlköğretim okulu Türkçe dersi programı”, konu alanı ders kitabı inceleme kıla- vuzu Türkçe. Ankara, Nobel Yayınları.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları birinci sınıf. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları dördüncü sınıf. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları besinci sınıf. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. Sınıflar).Ankara: MEB Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Eğitim ve Bilim , Cilt 33, Sayı 150.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Öncü Basımevi.
  • Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Ya- yınları.
  • Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2) Kasım 2005.-2005
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42PH94GH
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Necmi Aytan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aytan, N. (2016). THE STUDY OF ENHANCEMENT ‘TURKISH COURS ATTITUDE SCALE’. Kastamonu Education Journal, 24(2), 535-546.

10037