BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM ELEMANLARINA İLİŞKİN METAFORLARI

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 3, 1279 - 1300, 15.07.2016

Öz

Problem durumu: Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarına ilişkin düşüncelerinin geliştirdikleri metaforlar aracılığıyla incelenmesidir. Yöntem: Bu çalışma nitel araştırma yöntemleri ile yürütülmüştür. Araştırmanın amaçlarına uygun olarak İnönü Üniversitesi 2010-2011 eğitim-öğretim yılında kayıtlı lisans öğrencilerinden amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen 170’i erkek, 150’si kadın olmak üzere toplam 320 katılımcıya uygulanan, açık uçlu soruların yer aldığı formlar aracılığıyla, 198 adet farklı metafor elde edilmiştir. İçerik analizine tabi tutulan veriler olumlu ve olumsuz kategorilere ayrılmış daha sonra yedişer temada gruplandırılmıştır. Bulgular ve sonuç: Araştırmanın dikkat çeken bulguları arasında öğrencilerin öğretim elemanı kavramıyla ilgili olumsuz kategoride daha fazla metafor ürettikleri, en fazla metaforun yer aldığı temanın bir otorite unsuru olarak öğretim elemanı teması olduğu ve öğretim elemanlarının olumlu yönlerinden en çok yönlendirici, yol gösterici, rehber olma özelliklerine değinmeleri sayılabilir.

Kaynakça

  • Alger, C. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: changes over the career span. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25 (5), 743-751.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğre- tim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 35 (171), 100-108.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 6 (4), 9-22.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algı- ları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yardımıyla analizi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational con- texts view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277–290.
  • Beşkardeş, S. (2007). Üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrencilerin yabancı dil (ingilizce) öğretimin- de metafor sisteminin uygulanması. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Camp, E. (2006). Contextualism, metaphor, and what is said. Mind & Language, 21 (3), 280–309.
  • Carter, S. ve Pitcher, R. (2010). Extended metaphors for pedagogy: using sameness and difference. Teachin in Higher Education, 15 (5) 578-589.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin gö- rüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 6 (3) 669-699.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4) 693-712.
  • Clarken, R.H, (1997), Five metaphors fo educators, American Educational Research Association, Chicago. http://rodclarken.files.wordpress.com/2011/09/five-metaphors-for-educators.pdf
  • Cornelissen, Joep P., Oswick, C., Christensen, Lars T., Ve Phillips, N. (2008). Metaphor in organi- zational research: context, modalities and ımplications for research ıntroduction. Organization Studies. 29 (7), 8-22.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 269-283.
  • Dönmez, Ö. (2008). Türk eğitim sisteminde kullanılan yönetici metaforları (kayseri ili örneği), Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yarar- lanma durumu, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ELS teaching and learning, Language Teaching Researh, 6 (2) 95-120.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2 (2), 140-159.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dağlıç, G. (2011). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 97-121.
  • Hogler, R., Gross Michael A., Hartman Jackie L., And Cunliffe Ann L. (2008). Meaning in orga- nizational communication: why metaphor ıs the cake, not the ıcing. Management Communi- cation Quarterly. 21, 393-412.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2010). Metaforlar hayat, anlam ve dil. (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A. ve Bote, L. A. (2007). An examination of what metaphor construc- tion reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching an Teacher Education, 23, 1217-1233.
  • Lopez, Jose J. (2007). Notes on metaphors, notes as metaphors: the genome as musical spectacle. Science Communication. 29 (7), 1-29.
  • Massengill, S. D. ve Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers‟ metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29 (1), 31-60.
  • Mojtabai , R. (2000). Delusion As error: the history of a metaphor. History Of Psychiatry, 11 (3), 1-13.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt teorilerinde metafor. (Çev: G. Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Randall E. G. Jennıfer A. B. Jennifer. (2005). Pre-Servıce elementary school teachers‟ metaphors for the concept of statıstıcal sample. Statistics Education Research Journal, 4 (2), 27-42.
  • Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik kullanıcı arayüzlerinde metaforların kültürlerarası kavranışı (Fransa ve Türkiye’de bir e-öğrenim sitesi üzerinden karşılaştırmalı bir çalışma). Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imge- ler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Saban, A, Koçkeber, B. N ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına iliş- kin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2),461-522
  • Semerci, Ç. (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programla- rına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (2), 125-140.
  • Sevim, O., Veyis, F. ve Kınay, N. (2012). Öğretmen adaylarının Türkçeyle ilgili Kalgılarının me- taforlar yoluyla belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi örneği. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1 (1), 38-47.
  • Silman, F. Ve Şimşek, H. (2006). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri okulları ve merkezi eği- tim kurumlarına mecazlar yoluyla bir bakış. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 23, 177-187.
  • Singh, K. (2010). Metaphor as a tool in educational leadership classrooms. Management in Edu- cation, 24 (3) 127–131
  • Steger, T. (2007). The stories metaphors tell: metaphors as a tool to decipher tacit aspects in narra- tives. Field Methods. 19 (3), 1-22.
  • Sten, G. (2002). Towards a procedure for metaphor identification. Language And Literature. 11 (17).
  • Tamimi, Y. (2005). örgüt kültürünün metaforlarla analizi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osman- gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Thomas, L. ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional ıdentities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27, 762-769.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK. GTS.533cf329c39461.75025070

METAPHORS OF THE COLLEGE STUDENTS ABOUT INSTRUCTORS

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 3, 1279 - 1300, 15.07.2016

Öz

Problem statement: The aim of this study was to examine the beliefs of college students about instructors through the metaphors they developed.Method: The study was carried out with qualitative research methods. For the purpose of this study 198 pieces of different metaphors were obtained through the forms with open-ended questions applied 170 male and 150 female students specify according to purposal sampling method from among the students enrolled in the academic year of 2010-2011 at İnönü University. Data applied content analysis was divided into two categories “positive” and “negative” and then grouped into seven themes.Findings and Result: The important findings of study are that most of the university students have generated more negative metaphors than the positive ones about the lecturers, the theme of “a lecturer as an authority person” has been the mostly observed metaphor theme and the university students have mainly mentioned the features of orienting, leading and guiding by the lecturers of their positive aspects.

Kaynakça

  • Alger, C. (2009). Secondary teachers’ conceptual metaphors of teaching and learning: changes over the career span. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25 (5), 743-751.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğre- tim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 35 (171), 100-108.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 6 (4), 9-22.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algı- ları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yardımıyla analizi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational con- texts view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277–290.
  • Beşkardeş, S. (2007). Üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrencilerin yabancı dil (ingilizce) öğretimin- de metafor sisteminin uygulanması. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Camp, E. (2006). Contextualism, metaphor, and what is said. Mind & Language, 21 (3), 280–309.
  • Carter, S. ve Pitcher, R. (2010). Extended metaphors for pedagogy: using sameness and difference. Teachin in Higher Education, 15 (5) 578-589.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin gö- rüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 6 (3) 669-699.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4) 693-712.
  • Clarken, R.H, (1997), Five metaphors fo educators, American Educational Research Association, Chicago. http://rodclarken.files.wordpress.com/2011/09/five-metaphors-for-educators.pdf
  • Cornelissen, Joep P., Oswick, C., Christensen, Lars T., Ve Phillips, N. (2008). Metaphor in organi- zational research: context, modalities and ımplications for research ıntroduction. Organization Studies. 29 (7), 8-22.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 269-283.
  • Dönmez, Ö. (2008). Türk eğitim sisteminde kullanılan yönetici metaforları (kayseri ili örneği), Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yarar- lanma durumu, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ELS teaching and learning, Language Teaching Researh, 6 (2) 95-120.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2 (2), 140-159.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dağlıç, G. (2011). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 97-121.
  • Hogler, R., Gross Michael A., Hartman Jackie L., And Cunliffe Ann L. (2008). Meaning in orga- nizational communication: why metaphor ıs the cake, not the ıcing. Management Communi- cation Quarterly. 21, 393-412.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2010). Metaforlar hayat, anlam ve dil. (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A. ve Bote, L. A. (2007). An examination of what metaphor construc- tion reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching an Teacher Education, 23, 1217-1233.
  • Lopez, Jose J. (2007). Notes on metaphors, notes as metaphors: the genome as musical spectacle. Science Communication. 29 (7), 1-29.
  • Massengill, S. D. ve Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers‟ metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29 (1), 31-60.
  • Mojtabai , R. (2000). Delusion As error: the history of a metaphor. History Of Psychiatry, 11 (3), 1-13.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt teorilerinde metafor. (Çev: G. Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Randall E. G. Jennıfer A. B. Jennifer. (2005). Pre-Servıce elementary school teachers‟ metaphors for the concept of statıstıcal sample. Statistics Education Research Journal, 4 (2), 27-42.
  • Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik kullanıcı arayüzlerinde metaforların kültürlerarası kavranışı (Fransa ve Türkiye’de bir e-öğrenim sitesi üzerinden karşılaştırmalı bir çalışma). Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imge- ler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Saban, A, Koçkeber, B. N ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına iliş- kin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2),461-522
  • Semerci, Ç. (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programla- rına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (2), 125-140.
  • Sevim, O., Veyis, F. ve Kınay, N. (2012). Öğretmen adaylarının Türkçeyle ilgili Kalgılarının me- taforlar yoluyla belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi örneği. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1 (1), 38-47.
  • Silman, F. Ve Şimşek, H. (2006). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri okulları ve merkezi eği- tim kurumlarına mecazlar yoluyla bir bakış. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 23, 177-187.
  • Singh, K. (2010). Metaphor as a tool in educational leadership classrooms. Management in Edu- cation, 24 (3) 127–131
  • Steger, T. (2007). The stories metaphors tell: metaphors as a tool to decipher tacit aspects in narra- tives. Field Methods. 19 (3), 1-22.
  • Sten, G. (2002). Towards a procedure for metaphor identification. Language And Literature. 11 (17).
  • Tamimi, Y. (2005). örgüt kültürünün metaforlarla analizi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osman- gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Thomas, L. ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional ıdentities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27, 762-769.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK. GTS.533cf329c39461.75025070
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43HH56HG
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Hasan Demirtaş Bu kişi benim

Duygu Çoban Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirtaş, H., & Çoban, D. (2016). METAPHORS OF THE COLLEGE STUDENTS ABOUT INSTRUCTORS. Kastamonu Education Journal, 22(3), 1279-1300.

10037