BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞRU AKIM DEVRELERİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİMİN FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 223 - 240, 15.01.2014

Öz

Bu çalışmada, “doğru akım devreleri” konusunun öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının başarısı üzerindeki etkisi, düz anlatım ve soru cevap yöntemleri dediğimiz geleneksel öğretim yöntemi ile karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırma için; Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 2010–2011 eğitim-öğretim yılı, bahar yarıyılı 1. sınıfa devam eden toplam 60 öğrenciden eşit sayıda seçilen 1 kontrol ve 1 deney grubu oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak doğru akım devreleri konusunda seçilen 15 soruluk başarı testi kullanılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere doğru akım devreleri konusu geleneksel öğretim yöntemleriyle işlenirken, deney grubu öğrencilerine ise aynı konu bilgisayar destekli öğretim modeliyle 4 hafta süreyle işlenmiştir. Her iki gruba da ön test olarak uygulanan başarı testi, uygulama bittikten sonra başarıyı ölçmek amacıyla son test olarak uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS 11 istatistik paket programında “karşılaştırmalı t-testi” ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda bilgisayar destekli öğretim modeli kullanılarak ders işlenen deney grubunun başarısı ile geleneksel öğretim yöntemlerinin kullanıldığı kontrol grubunun başarısı arasında, deney grubunun lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Araştırmada, bilgisayar destekli öğretimin, geleneksel öğretime kıyasla öğrencilerin başarılarında daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aydost, Y. (2011). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavram Bilgilerine ve Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişim. Ankara: Turhan Yayınevi.
  • Beşoluk, S. & Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları,
  • Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 679–693, http://ilkogretim-online.org.tr Büyükkara, S. (2011). İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Ses Ünitesinin
  • Bilgisayar Simülasyonları ve Animasyonları İle Öğretiminin Öğrenci Başarısı ve Tutumu Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. Çavaş, B. (2002). İlköğretim 6. ve 7. Sınıflarda Okutulan Matematiğe Dayalı Fen
  • Konularında Yaşanan Sorunlar, Matematiğin Bu Sorunlar İçerisindeki Yeri ve Bu Sorunların Giderilmesinde Teknolojinin Rolü ve Çözüm Önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çepni, S., Taş, E. & Köse, S. (2006). The Effects of Computer-Assisted Material on
  • Students’ Cognitive Levels , Misconceptions, and Attitudes Towards Science. Computers and Education, 46(2), 192–205. Çetin, Ü. (2007). Arcs Motivasyon Modeli Uyarınca Tasarlanmış Eğitim Yazılımı ile Yapılan Öğretimle Geleneksel Öğretimin Öğrencilerin Başarısı ve Öğrenmenin
  • Kalıcılığı Açısından Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Çevik, E. (2006). Bilgisayar Destekli Kimya Eğitimi ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci
  • Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Ergörün, O. (2010). Bilgisayar Destekli Fizik Öğretiminin Öğrenci Başarısına ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi.Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Geban, Ö. & Demircioğlu, H. (1996). Fen Bilgisi Öğretiminde Bilgisayar Destekli
  • Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183–185. Gömleksiz, M. N. & Düşmez, O. S. (2005). İngilizce’de Relative Clause Konusunun
  • Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretim ile Geleneksel Yöntemin Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisinin Karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), –179. Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Haugland, S. (1992). Effect of Computer Software on Preschool Children
  • Developmentally Gains. Journal of Computing in Childhood Education, 3(1), 15- Horzum, M. B. & Alper, A. (2006). Fen Bilgisi Dersinde Olaya Dayalı Öğrenme
  • Yöntemi, Bilişsel Stilin ve Cinsiyetin Öğrenci Başarısına Etkisi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 151–175. Karademir, E. (2009). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Fen ve Teknoloji
  • Dersi Elektrik Ünitesindeki Akademik Başarı Düzeylerine, Bilimsel Süreç Becerilerine ve Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Karataş, F. Ö., Köse, S. & Coştu, B. (2003). Öğrenci Yanılgılarını ve Anlama
  • Düzeylerini Belirlemede Kullanılan İki Aşamalı Testler, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 54–69. Kaptan, F. & Korkmaz, H. (1999). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi Öğretmen El
  • Kitabı, Modül 7. Ankara: M.E.B. Yayınları. Karamustafaoğlu, O., Aydın, M., & Özmen, H. (2005). Bilgisayar Destekli Fizik
  • Etkinliklerinin Kazanımlarına Etkisi: Basit Harmonik Hareket Örneği. The Turkish Online Journal of Education Technology – TOJET, 4(4), 67–81 Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Işık ve Ses
  • Ünitesinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilgilerin Kalıcılık Düzeylerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu. Kulik, J. A. (1994). Meta-Analytic Studies of Findings on Computer-Based Instruction.
  • In E. L. Baker & H. I. O’Neil (Eds). Technology Assessment in Education and Training. Hillsdale. NJ: LEA Publishers. Mohapatra A. K. & Mohapatra R. (2011). Effect of Animations in Constructing and Reconstructing Students’ Knowledge of Cell Division (Mitosis). Proceedings of
  • Episteme 4. http://episteme4.hbcse.tifr.res.in/proceedings/strand-iii-curriculum- and pedagogical-studies-in-stme Namlu, A. G. (1999). Bilgisayar Destekli İşbirliğine Dayalı Öğrenme. Eskişehir:
  • Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları. Okur, N. (2009). Bilgisayar Destekli Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının
  • Elektromanyetik Dalganın Tanecik Modeli Konusunu Öğrenmelerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Squire, K., Barnett, J., Grant, J. M. & Hıggın B. T. (2003). Electromagnetism
  • Supercharged Learning Physics with Digital Simulation Games. Science Education, 87(2), 1–22. Şenol, H. (2006). İlköğretim Altıncı Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Duyu Organları
  • Konusunun İşlenmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısı ve Tutum Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Taşpınar, M. (2004). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Elazığ: Üniversite Kitapevi.
  • Topsakal, S. (2006). Fen Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yalın, H. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vernadakis, N., Avgerinos, A., Tsitskari, E. & Zachopoulou, E. (2005). The Use of
  • Computer Assisted Instruction in Preschool Education. Making Teaching Meaningful. Early Childhood Education Journal. 33(2), 99-104. htpp://www.phet.colorado.edu

THE EFFECT OF COMPUTER ASSISTED TEACHING ON THE SCIENCE AND TECHNOLOGY TEACHER CANDIDATES’ ACHIEVEMENT IN THE DIRECT CURRENT CIRCUITS TEACHING

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 223 - 240, 15.01.2014

Öz

In this study, it has been researched the effect of computer assisted teaching on the science and technology teacher candidates’academic achievement in the direct current circuits teaching by compared with traditional teaching methods that are simple expression and question and answer teaching methods. An equal control and experimental group from totally 60 students have been constituted among the students who currently studying at Department of Science Education, Faculty of Education in Kastamonu University, during 2010–2011 academic year of the spring term. An achievement test, about direct current circuit, including 15 questions has been used for the purpose of gathering data. While the control group has been taught direct current circuit subject with traditional teaching methods, the experimantal group has been taught the same subject with computer assisted teaching method for 4 weeks. The achievement test, practised as pre-test to both groups, has been practised as post-test for the purpose of measuring success after the lessons and the datum gathered have been analyzed with "comparative t-test" in SPSS 11 packaged software. In consequence of the analysis, an apparent difference has been determined between the success of experimental group who has been taught with computer assisted teaching method and the control group taught with traditional teaching methods. It has been concluded in the study that computer assisted teaching is more effective in the success of the students than traditional teaching.

Kaynakça

  • Aydost, Y. (2011). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Kavram Bilgilerine ve Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişim. Ankara: Turhan Yayınevi.
  • Beşoluk, S. & Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları,
  • Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 679–693, http://ilkogretim-online.org.tr Büyükkara, S. (2011). İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Ses Ünitesinin
  • Bilgisayar Simülasyonları ve Animasyonları İle Öğretiminin Öğrenci Başarısı ve Tutumu Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. Çavaş, B. (2002). İlköğretim 6. ve 7. Sınıflarda Okutulan Matematiğe Dayalı Fen
  • Konularında Yaşanan Sorunlar, Matematiğin Bu Sorunlar İçerisindeki Yeri ve Bu Sorunların Giderilmesinde Teknolojinin Rolü ve Çözüm Önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çepni, S., Taş, E. & Köse, S. (2006). The Effects of Computer-Assisted Material on
  • Students’ Cognitive Levels , Misconceptions, and Attitudes Towards Science. Computers and Education, 46(2), 192–205. Çetin, Ü. (2007). Arcs Motivasyon Modeli Uyarınca Tasarlanmış Eğitim Yazılımı ile Yapılan Öğretimle Geleneksel Öğretimin Öğrencilerin Başarısı ve Öğrenmenin
  • Kalıcılığı Açısından Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Çevik, E. (2006). Bilgisayar Destekli Kimya Eğitimi ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci
  • Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Ergörün, O. (2010). Bilgisayar Destekli Fizik Öğretiminin Öğrenci Başarısına ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi.Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Geban, Ö. & Demircioğlu, H. (1996). Fen Bilgisi Öğretiminde Bilgisayar Destekli
  • Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183–185. Gömleksiz, M. N. & Düşmez, O. S. (2005). İngilizce’de Relative Clause Konusunun
  • Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretim ile Geleneksel Yöntemin Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisinin Karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), –179. Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Haugland, S. (1992). Effect of Computer Software on Preschool Children
  • Developmentally Gains. Journal of Computing in Childhood Education, 3(1), 15- Horzum, M. B. & Alper, A. (2006). Fen Bilgisi Dersinde Olaya Dayalı Öğrenme
  • Yöntemi, Bilişsel Stilin ve Cinsiyetin Öğrenci Başarısına Etkisi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 151–175. Karademir, E. (2009). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Fen ve Teknoloji
  • Dersi Elektrik Ünitesindeki Akademik Başarı Düzeylerine, Bilimsel Süreç Becerilerine ve Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Karataş, F. Ö., Köse, S. & Coştu, B. (2003). Öğrenci Yanılgılarını ve Anlama
  • Düzeylerini Belirlemede Kullanılan İki Aşamalı Testler, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 54–69. Kaptan, F. & Korkmaz, H. (1999). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi Öğretmen El
  • Kitabı, Modül 7. Ankara: M.E.B. Yayınları. Karamustafaoğlu, O., Aydın, M., & Özmen, H. (2005). Bilgisayar Destekli Fizik
  • Etkinliklerinin Kazanımlarına Etkisi: Basit Harmonik Hareket Örneği. The Turkish Online Journal of Education Technology – TOJET, 4(4), 67–81 Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Işık ve Ses
  • Ünitesinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilgilerin Kalıcılık Düzeylerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu. Kulik, J. A. (1994). Meta-Analytic Studies of Findings on Computer-Based Instruction.
  • In E. L. Baker & H. I. O’Neil (Eds). Technology Assessment in Education and Training. Hillsdale. NJ: LEA Publishers. Mohapatra A. K. & Mohapatra R. (2011). Effect of Animations in Constructing and Reconstructing Students’ Knowledge of Cell Division (Mitosis). Proceedings of
  • Episteme 4. http://episteme4.hbcse.tifr.res.in/proceedings/strand-iii-curriculum- and pedagogical-studies-in-stme Namlu, A. G. (1999). Bilgisayar Destekli İşbirliğine Dayalı Öğrenme. Eskişehir:
  • Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları. Okur, N. (2009). Bilgisayar Destekli Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının
  • Elektromanyetik Dalganın Tanecik Modeli Konusunu Öğrenmelerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Squire, K., Barnett, J., Grant, J. M. & Hıggın B. T. (2003). Electromagnetism
  • Supercharged Learning Physics with Digital Simulation Games. Science Education, 87(2), 1–22. Şenol, H. (2006). İlköğretim Altıncı Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Duyu Organları
  • Konusunun İşlenmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısı ve Tutum Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Taşpınar, M. (2004). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Elazığ: Üniversite Kitapevi.
  • Topsakal, S. (2006). Fen Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yalın, H. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vernadakis, N., Avgerinos, A., Tsitskari, E. & Zachopoulou, E. (2005). The Use of
  • Computer Assisted Instruction in Preschool Education. Making Teaching Meaningful. Early Childhood Education Journal. 33(2), 99-104. htpp://www.phet.colorado.edu
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43KR59BD
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Uğur İlyasoğlu Bu kişi benim

Abdullah Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İlyasoğlu, U., & Aydın, A. (2014). THE EFFECT OF COMPUTER ASSISTED TEACHING ON THE SCIENCE AND TECHNOLOGY TEACHER CANDIDATES’ ACHIEVEMENT IN THE DIRECT CURRENT CIRCUITS TEACHING. Kastamonu Education Journal, 22(1), 223-240.

10037