The aim of this research is to develop a valid and reliable measurement scale to measure the
occupational resiliencies beliefs of teacher candidates. Occupational Resilience Scale (ORS)
consists of 26 items and single factor. Participants of the study were a total of 272 university
students, 168 (%61.8) female and 104 (%32.8) male. Exploratory and confirmatory factor
analyses were used for testing construct validity for the scale. It was found in construct validity
studies that the scale consists of single factor. It also showed that the model had high fit indices.
Internal consistency coefficient was assessed by Cronbach’s alpha coefficients. The resulting
coefficient was .93. In test re-test reliability study, Occupational Resilience Scale for Teacher
Candidates was applied to 78 students of faculty of education three weeks apart. The Pearson
correlation co-efficient between the scores obtained from the two applications was counted as .76. These values obtained as a result of the analysis applied on the data show that the
occupational resilience beliefs scale developed for pre-service teachers is a valid and reliable
scale.
K
Occupational resilience beliefs teaching profession teacher candidates.
Bu araştırmada Öğretmenler için Mesleki Dayanıklılık İnancı Ölçeği (ÖMDÖ)
geliştirilerek geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılmıştır. ÖMDÖ 26 maddeden oluşan tek
boyutlu bir ölçektir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 168’i (%61.8) kız, 104’ü (%38.2) erkek olmak üzere 272
üniversite öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Yapı geçerliliği için açıklayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizi kullanılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizinde tek faktörlü yapı sınanmış
ve sınanan modelin oldukça iyi uyum indekslerine sahip olduğu saptanmıştır. Ölçeğin
güvenirlik çalışmalarında ise Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı .93 bulunmuştur. Test tekrar
test güvenirlik çalışmasında ise 78 öğrenci ile üç hafta arayla gerçekleştirilen iki uygulama
arasında elde edilen puanlar arasındaki Pearson korelasyon katsayısı “r =.76” olarak
bulunmuştur. Elde edilen veriler dikkate alındığında Öğretmenler için geliştirilen Mesleki
Dayanıklılık İnancı Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir araç olduğu görülmüştür.
Mesleki dayanıklılık inancı öğretmenlik mesleği öğretmen adayları.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2016 |
Kabul Tarihi | 20 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 4 |