The purpose of the current study is to evaluate how pre-school teachers approached the
early childhood mathematics in the activity plans they implemented. In order to determine the
extent to which the teachers included mathematics activities, the case study design, one of the qualitative research methods, was used. The participants of the study were determined by using
snowball sampling method. The lesson plans for one week of 20 pre-school teachers working
in public and private kindergartens in the city of Ankara were analyzed within the context of
the study. In the current study document analysis was employed and the collected data were
subjected to content analysis. All the activities sent by the 20 teachers were included in the
analysis. In this connection, totally 171 activity plans and 1 music project were examined. In
the activities, learning outcomes and indicators directly or indirectly supporting mathematical
processes were examined, their inclusion in the learning process and the children’s participation
levels were investigated. At the end of these investigations, it was found that two teachers did
not include any learning outcomes and indicators supporting mathematical efficiency in any
of the five activities they implemented throughout a week. Moreover, it was observed that in 78
of the activities, learning outcomes and indicators directly related to the standards of NCTM
(American National Council of Teachers of Mathematics), in 74 of the activities, learning
outcomes and indicators indirectly supporting mathematical skills were included and in the
remaining 19 activities, no learning outcomes or indicators directly or indirectly supporting
mathematical skills were included. When the children’s participation level in activities was
examined, it was found that 143 of them were on the non-participation rung and only 28 of them
were on the participation rung.
Mathematics education pre-school mathematics education mathematics in early childhood
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin uygulamış oldukları etkinlik planlarında
erken çocukluk matematiğini ele alışlarını değerlendirmektir. Bu çalışmada öğretmenlerin
matematik etkinliklerine ne ölçüde yer verdiklerini belirlemek amacıyla nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubuna dahil olan öğretmenler
kartopu örnekleme yaklaşımıyla belirlenmiştir. Bu kapsamda Ankara ilinde anasınıfı, bağımsız
anaokulu ve özel anaokulunda görev yapmakta olan 20 okul öncesi öğretmeninin bir haftalık
etkinlik planları çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada doküman incelemesi yapılmış olup
veriler içerik analizi yaklaşımıyla analiz edilmiştir. 20 öğretmenin gönderdiği tüm etkinlikler
incelemeye dahil edilmiştir. Bu kapsamda 171 etkinlik planı ve 1 müzik projesi incelenmiştir.
Etkinliklerde matematiksel süreçleri doğrudan ve dolaylı destekleyen kazanım ve göstergeler
incelenmiş, öğrenme sürecinde yer verilme durumlarına ve çocuk katılım düzeylerine
bakılmıştır. İncelemeler sonucunda 2 öğretmenin 1 hafta boyunca uyguladıkları toplam 5
etkinlikte, matematik etkinliğini destekleyen hiçbir kazanım ve göstergeye yer vermedikleri
görülmüştür. Etkinliklerin 78’inde NCTM (American National Council of Teachers of
Mathematics) standartlarıyla doğrudan ilişkili kazanım ve göstergelere yer verildiği, 74
etkinlikte matematik becerilerini dolaylı destekleyen kazanım ve göstergelere yer verildiği, geri
kalan 19 etkinlikte dolaylı ya da doğrudan matematik becerisini destekleyen hiçbir etkinliğin
olmadığı görülmüştür. Etkinliklerdeki çocuk katılımı düzeyleri incelendiğinde, etkinliklerin
143‘ünün katılım karşıtı basamaklarda yer aldığı görülürken, sadece 28 etkinliğin katılım
basamağında yer aldığı görülmüştür.
Matematik eğitimi okul öncesi matematik eğitimi erken çocuklukta matematik
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 16 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 5 |