Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Example of Investigation of Mathematics Courses Occurred in Dynamic Geometry Environments in the Context of Assessment

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 1, 373 - 384, 15.01.2017

Öz

Instruction process should comprise assessment activities that are necessary in order to

reveal and to increase the effectiveness of the instruction, to control students’ learning and to

determine students’ achievements. Since teachers face difficulties in the technology integrated

learning environments, it is possible that they also face difficulties in the context of assessment

in such environments. The aim of this study is to investigate mathematics courses occurred in dynamic geometry environments in the context of assessment. Being a case study, 6 pre-service

mathematics teachers from a state university have participated to the research. According to the

findings of the study, it may be concluded that classical essay and oral exams, and even home

works can be used for the assessment.

Kaynakça

  • Akkoç, H. (2008). Kavramsal anlama için matematik eğitiminde teknoloji kullanımı. M.F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. (361-392). Ankara: PegemA.
  • Akkoç, H. (2012). Bilgisayar destekli ölçme-değerlendirme araçlarının matematik öğretimine entegrasyonuna yönelik hizmet öncesi eğitim uygulamaları ve matematik öğretmen adaylarının gelişimi, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education , 3(2), 99-114.
  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8.sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi 11(2), 339-358.
  • Arslan, S. (2006). Matematik Öğretiminde Teknoloji Kullanımı, H. Gür (Ed.), Matematik Öğretimi. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Arthur Pead, D. (2010). On computer-based assessment of mathematics, Unpublished doctor of philosophy thesis: University of Nottingham.
  • Artigue, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7(3), 245–274.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik, İstanbul: Uygun Basın ve Tic. Ltd.Şti.
  • Baki, A., Güven, B. ve Karataş, İ. (2002). Dinamik geometri yazılımı CABRİ ile keşfederek öğrenme. V. ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi (s: 884-890), Ankara.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Derya Kitabevi.
  • Balcı, A. (2006). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri (6. Baskı). Ankara: PegemA yayıncılık.
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Boston: Allyn and Bacon
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research Methods In Education-5th Ed., NY: Routledge/Falmer
  • Cozby, P. C. (2011). Methods in behavioral research (10th edition). McGraw Hill Higher Education.
  • Demir O.Ö. (2014). Nitel araştırma yöntemleri. K. Böke (Ed.) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa yayınları
  • Heid, M. K. (1995). The impact of technology, mathematical modeling, and meaning on the content, learning, and teaching of secondary-school algebra, The Journal of Mathematical Behavior, Volume 14, Issue 1, 121-128.
  • Ilgar, M. Z. ve Ilgar, S. C. (2013). Nitel Bir Araştırma Deseni Olarak Gömülü Teori (Temellendirilmiş Kuram) İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 2(1). 197-247.
  • Patton, M. Q. (1990). How to use qualitative methods in evaluation. London: Sagem Publications
  • Ramaprasad, A. (1983). On the definition of feedback. Behavioral Science, 28 (1): 4-13.
  • Tall, D. (2002). Computer environments for the learning of mathematics. R. Biehler, R. W. Scholz, R. Straßer and B. Winkelmann (Ed.) Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline (189-199). Dordrecht: Kluwer Academic Publisher
  • Tan, Ş. (2009). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: KPSS el kitabı. Pegem Akademi
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (2.baskı) Ankara: Nobel Dağıtım
  • Uğurlu, R. (2009). Teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde önerilen eğitim programı sürecinde öğretmen adaylarının şekillendirici ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerilerinin gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S. ve Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. (Çeviri Editörü: Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yenilmez, K. (2009). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli matematik öğretimi dersine yönelik görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 21,207-220.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

DİNAMİK GEOMETRİ YAZILIMLARIYLA GERÇEKLEŞTİRİLEN MATEMATİK DERSLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 25 Sayı: 1, 373 - 384, 15.01.2017

Öz

Öğretim süreci ölçme-değerlendirme etkinliklerinden bağımsız olarak düşünülemez. Öğretimin etkililiğini belirlemek ve artırmak, öğrencilerin öğrenmelerini kontrol etmek, öğrencilerin başarılarını belirlemek gibi amaçları gerçekleştirmek için ölçme-değerlendirme etkinliklerine ihtiyaç duyulmaktadır. Öğretmenlerin teknoloji entegreli ders ortamlarında meydana gelen durumları kontrol etmelerinde yaşadığı güçlükler olduğu gibi bu şekilde işlenen derslerin ölçme-değerlendirmesi açısından güçlükler yaşamaları da olasıdır. Bu noktadan ve ilgili alan yazındaki araştırmaların eksikliğinden yola çıkılarak bu araştırmanın amacı, dinamik matematik/geometri yazılımlarının kullanıldığı ortamlarda yapılan matematik öğretiminin ölçme-değerlendirmesi perspektifinden incelemektir. Araştırmada spesifik olarak nitel araştırma yaklaşımlarından kuram oluşturma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmaya 2014-2015 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında İstanbul’da bulunan bir devlet üniversitesinin Ortaöğretim Fen ve Matematik Eğitimi Bölümü Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı 5.sınıfta öğrenim gören ve araştırmanın ikinci uygulamasına katılmış olan öğretmen adayları arasından, uygulama süreci içerisinde açıklanacak olan kategorilere göre belirlenmiş 6 öğretmen adayı ile görüşmeler yapılmıştır. Bu öğrencilere öncelikle GeoGebra, Cabri 2 Plus ve Cabri 3D programların özellikleri ve kullanım bilgileri uygulamalı olarak ifade edilmiştir. Bunun ardından da lise matematik öğretim programındaki geometri konularını içeren etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar etkinlikler esnasında araştırmacı tarafından gözlenmiştir. Ayrıca katılımcılara ödevler verilmiş, sözlü yoklama ve yazaılı yoklamalar yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda her türlü soru tipinin (açık uçlu, boşluk doldurma, çoktan seçmeli, eşleştirme vb.) dinamik geometri yazılımları kullanılan ortamlarda gerçekleştirilen matematik dersleri sonunda yapılacak sınavlarda kullanılabileceği görülmüştür.


Kaynakça

  • Akkoç, H. (2008). Kavramsal anlama için matematik eğitiminde teknoloji kullanımı. M.F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. (361-392). Ankara: PegemA.
  • Akkoç, H. (2012). Bilgisayar destekli ölçme-değerlendirme araçlarının matematik öğretimine entegrasyonuna yönelik hizmet öncesi eğitim uygulamaları ve matematik öğretmen adaylarının gelişimi, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education , 3(2), 99-114.
  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8.sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi 11(2), 339-358.
  • Arslan, S. (2006). Matematik Öğretiminde Teknoloji Kullanımı, H. Gür (Ed.), Matematik Öğretimi. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Arthur Pead, D. (2010). On computer-based assessment of mathematics, Unpublished doctor of philosophy thesis: University of Nottingham.
  • Artigue, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7(3), 245–274.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik, İstanbul: Uygun Basın ve Tic. Ltd.Şti.
  • Baki, A., Güven, B. ve Karataş, İ. (2002). Dinamik geometri yazılımı CABRİ ile keşfederek öğrenme. V. ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi (s: 884-890), Ankara.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Derya Kitabevi.
  • Balcı, A. (2006). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri (6. Baskı). Ankara: PegemA yayıncılık.
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Boston: Allyn and Bacon
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research Methods In Education-5th Ed., NY: Routledge/Falmer
  • Cozby, P. C. (2011). Methods in behavioral research (10th edition). McGraw Hill Higher Education.
  • Demir O.Ö. (2014). Nitel araştırma yöntemleri. K. Böke (Ed.) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa yayınları
  • Heid, M. K. (1995). The impact of technology, mathematical modeling, and meaning on the content, learning, and teaching of secondary-school algebra, The Journal of Mathematical Behavior, Volume 14, Issue 1, 121-128.
  • Ilgar, M. Z. ve Ilgar, S. C. (2013). Nitel Bir Araştırma Deseni Olarak Gömülü Teori (Temellendirilmiş Kuram) İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 2(1). 197-247.
  • Patton, M. Q. (1990). How to use qualitative methods in evaluation. London: Sagem Publications
  • Ramaprasad, A. (1983). On the definition of feedback. Behavioral Science, 28 (1): 4-13.
  • Tall, D. (2002). Computer environments for the learning of mathematics. R. Biehler, R. W. Scholz, R. Straßer and B. Winkelmann (Ed.) Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline (189-199). Dordrecht: Kluwer Academic Publisher
  • Tan, Ş. (2009). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: KPSS el kitabı. Pegem Akademi
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (2.baskı) Ankara: Nobel Dağıtım
  • Uğurlu, R. (2009). Teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde önerilen eğitim programı sürecinde öğretmen adaylarının şekillendirici ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerilerinin gelişiminin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S. ve Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. (Çeviri Editörü: Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yenilmez, K. (2009). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli matematik öğretimi dersine yönelik görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 21,207-220.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

İbrahim Kepceoğlu

İlyas Yavuz

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2017
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kepceoğlu, İ., & Yavuz, İ. (2017). An Example of Investigation of Mathematics Courses Occurred in Dynamic Geometry Environments in the Context of Assessment. Kastamonu Education Journal, 25(1), 373-384. https://doi.org/10.24106/kefdergi.309176