This study aimed to evaluate a sensorial education program using Montessori sensorial
materials on receptive language development of 8 young children (DSM-V) with autistic
spectrum disorders (ASD). At the end of 6 months intervention period, the sensory processing
of the participants was evaluated using Sensory Processing Evaluation Form for Children with
ASD and their receptive language level was measured using Peabody Picture – Vocabulary Test.
In this study, multiple survey models between subjects were used in single subject design. The
emerging findings of the research suggest that there is a substantial improvement in auditory,
visual and tactile skills of five out of eight participants. The remainder three participants
demonstrated increase in their receptive language scores but a little improvement was observed
in their auditory, tactile and visual comprehension.
Peabody Picture-Vocabulary Test Sensorial Education Montessori Sensorial Materials Young Children with ASD.
Bu araştırmada, montessori materyalleri ile sunulan duyusal entegrasyon programının
otizmli çocukların alıcı dil gelişimi üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
grubunu, bir okul öncesi kurumunda kaynaştırma eğitimine devam eden, DSM-V kriterlerine
göre otizm tanısı almış 8 otizmli çocuk oluşturmaktadır. Çalışma öncesi ve sonrasında
çalışma grubunu oluşturan otizmli çocuklar duyusal açısı ve alıcı dil düzeyleri; Peabody
Resim-Kelime Testi ve Otizmli Çocuklar İçin Duyusal Değerlendirme Formu kullanılarak
değerlendirilmişlerdir. Bu çalışmada, tek-denekli araştırma yöntemlerinden, denekler arası
çoklu yoklama modeli kullanılmıştır.Çalışmanın sonucunda; araştırma grubundaki çocuklardan
beşinin; işitsel, görsel ve dokunsal algı becerilerinde önemli ölçüde başarı sağladıkları ve dil
puanlarının yükseldiği gözlenmiştir. Diğer üç denekte ise; alıcı dil puanlarının yükseldiği ancak
işitsel, dokunsal ve görsel algılarındaki artışın daha sınırlı olduğu görülmüştür.
Peabody Resim Kelime Testi Duyu Eğitimi Montessori Materyalleri Otızmli Çocuklar OSB.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 17 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5 |