The research was
designed to develop a reliable and valid instrument that would serve to measure
undergraduates’ attitude towards PowerPoint (PP), which is used as a teaching
tool in classrooms. The data needed for reliability and validity analysis were
collected from students enrolled at a middle-sized university in the
northwestern Turkey. To determine construct validity of the instrument,
Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted using the data from 341
students and a 26-item three-factor model was extracted. Then, the 26-item
three-factor model obtained from the EFA was cross-validated by performing Confirmatory
Factor Analysis (CFA) on the data from a different group of 303 students in the
same population and the results revealed acceptable model fits. Reliability
coefficient (Cronbach’s alpha) for the whole scale was found to be .96. The
results indicated that the instrument was sufficiently reliable and valid to
measure undergraduates’ attitudes towards PP, used as a teaching tool in
classrooms.
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin
derslerde öğretim aracı olarak kullanılan PowerPoint’e (PP) karşı tutumlarını
belirlemeye yönelik olarak geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek için tasarlanmıştır.
Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması için gerekli olan veriler, Türkiye’nin
kuzeybatısındaki orta büyüklükteki bir üniversitede öğrenim görmekte olan öğrencilerden
toplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için 341 öğrenciden toplanan
veriler kullanılarak Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmış ve 26 maddelik üç
alt boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Aynı evrenden 303 öğrenciden oluşan
farklı bir gruptan elde edilen veriler üzerinde Doğrulayıcı Faktör Analizi
(DFA) yapılarak AFA’dan elde edilen 26 maddelik üç alt boyutlu modelin çapraz
geçerliği test edilmiştir. Sonuçlar model uyumunun kabul edilebilir olduğunu
göstermiştir. Geliştirilen ölçeğin iç tutarlılık katsayısı (Cronbach’s Alpha)
ölçeğin tamamı için .96 olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlar geliştirilen
ölçeğin öğrencilerin öğretim aracı olarak kullanılan PP’ye karşı tutumlarını
ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceğine işaret
etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 4 |