The purpose of the study
is to investigate the effect of the software designed according to the
multimedia learning cognitive theory on students’ academic performances. This
is a semi experimental study which investigates the effect of a multimedia
software (MS) on academic performance and retention on the level of higher
education, in the course of Teaching Principles and Methods in an Education
Faculty in Turkey. In the experiment group (N=20) MS was used, and in the
control group (N=21) traditional methods were used. And then students’
performances in both groups were compared in the course of Teaching Principles
and Methods. According to the results. it was seen that test group learners
were more successful in posttest and persistence test scores than control group
learners. In this context, it has been proposed to disseminate studies based on
theoretical foundations.
Araştırmanın amacı
Çoklu Ortam Öğrenme Bilişsel Teorisine göre hazırlanan yazılımın öğrenci
başarısına ve kalıcılık düzeyine etkisini incelemektir. Bu çalışma, eğitim
fakültelerinin lisans programlarında yer alan Öğretim İlke ve Yöntemleri
dersinde, çoklu ortam yazılımıyla (ÇOY) yapılan öğretimin öğrencilerin
başarılarına ve kalıcılığa olan etkisini araştıran yarı deneysel bir
çalışmadır. Çalışmada, deney grubunda(N=20) ÇOY ile ve kontrol grubunda(N=21)
ise geleneksel yöntemle (yüzyüze) öğretim yapılmıştır. Çalışmanın sonunda
grupların ders başarıları öntest, sontest ve kalıcılık testi ile karşılaştırılmıştır.
Elde edilen bulguların analizi sonucunda deney grubu öğrenenlerinin kontrol
grubu öğrenenlerine göre sontest ve kalıcılık testi puanlarının daha başarılı
olduğu görülmüştür. Bu sonuca bağlı olarak bunun gibi kuramsal temellere
dayanan çalışmaların yaygınlaştırılması önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 |