The purpose of this study is to develop a scale to determine the
professional learning level of school managers at different career stages. The
empirical questionnaire which is designed for this purpose has been presented
to the experts in order to take their opinion. In accordance with the Feedback
received from experts, the content validity ratio of the articles has been
determined. The articles whose content validity ratio is below 80 have
been excluded from the study content.
The trial test which comprises 58 articles has been introduced to 520 school
managers at different carreer stages and the data has been analyzed. With exploratory factor analysis, it came up with
a five dimensional structure having 41 articles such as ‘Personal and professional
development’, ‘school climate’, ‘learning culture’, ‘confidence’ and ‘learning
from colleagues’. In analysis, the relation between scale and subscale has been
considered and it is clear that there is meaningful relation between them. Also
via analysis it has been confirmed that the sub-dimensions establish a
superstructure in determining the professional learning level of school
managers. The internal consistency factor obtained for the whole scale is .97
Bu çalışmanın amacı, farklı kariyer evrelerindeki okul
yöneticilerinin profesyonel öğrenme düzeylerinin belirlenebilmesi için bir
ölçek geliştirmektir. Bu amaçla oluşturulan deneysel form, görüşleri alınmak
üzere uzmanlara sunulmuştur. Uzmanlardan gelen dönütler doğrultusunda
maddelerin kapsam geçerlik oranları belirlenmiştir. Maddeler için kapsam
geçerlik oranı .80’in altında değer alan maddeler çalışma kapsamından
çıkarılmıştır. Oluşturulan 58 maddelik deneme formu, farklı kariyer
evrelerindeki okul yöneticilerinden ulaşılabilen 520 okul yöneticisi üzerinde
uygulanarak, elde edilen veriler analiz edilmiştir. Açımlayıcı Faktör
Analizleriyle (AFA) “Kişisel gelişim ve profesyonel gelişim”, “Okul iklimi”,
“Öğrenme kültürü”, “Güven” ve “Meslektaştan öğrenme” olmak üzere beş boyutlu
toplam 41 maddeden oluşan bir yapıya ulaşılmıştır. Analizlerde ölçeğin alt
ölçekleri arasındaki ilişkiye bakılmış ve birbirleriyle anlamlı ilişki içinde
olduğu görülmüştür. Alt boyutların okul yöneticilerinin profesyonel öğrenme
düzeyini belirlemeye yönelik bir üst yapı oluşturduğu yapılan analizler ile
doğrulanmıştır. Ölçeğin tümü için elde edilen iç tutarlılık katsayısı ise
.97’dir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 |