Bu
araştırma okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının eğitim inançları
ile özyeterlik inançlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla
yapılmıştır. Genel tarama ve ilişkisel tarama modelinde yapılan çalışma;
Erzurum ili merkez ilçelerinde resmi anasınıfı ve anaokullarında görev yapan
165 okul öncesi öğretmeni ve Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim
Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim görmekte olan 106 son
sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin ve
öğretmen adaylarının eğitim inançlarını belirlemek üzere Yılmaz, Altınkurt ve Çokluk (2011)
tarafından geliştirilen “Eğitim İnançları Ölçeği”, özyeterlik
inançlarını belirlemek için ise Tepe ve Demir (2012) tarafından geliştirilen
“Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öz-Yeterlik İnançları Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde normal dağılım gösterdiği
belirlenen değişkenler için ise bağımsız örneklemler için t testi, pearson
momentler çarpımı korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda ilerlemecilik ve varoluşçuluk eğitim inancına yakın olan okul öncesi
öğretmen adayları ve öğretmenlerinin özyeterlik inançlarının daha yüksek
düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Eğitim inancı okul öncesi öğretmeni okul öncesi öğretmen adayı özyeterlik inancı
This study was conducted to investigate education and
selfefficacy beliefs of teachers and candidate teachers in the respect of
different variables. Totally 165 preschool teachers serving at official nursery
schools in the centre of Erzurum city and 106 last grade students attending at
Atatürk University Kâzım Karabekir Education Faculty Preschool Teaching
Department participated in the study, conducted in common and relative scanning
model. “Education Beliefs Scale” developed by Yılmaz, Altınkurt and Çokluk
2011) and “Self Efficacy Scale Of Preschool Teachers” (Tepe and Demir 2012)
were employed to determine education and self-efficacy beliefs of preschool
teachers and candidate preschool teachers, respectively. In the analysis of
data obtained in the study, for the variables in normal distribution, t test
was used for independent samplings, Pearson moments multiplication, correlation
analysis and structural change model were also used in the study. As a result
of the research, it was determined that pre-service teachers and teachers who
are close to the belief in progressivism and existentialism have higher
self-efficacy beliefs.
Education belief preschool teacher preschool teacher candi-date self efficacy belief
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 3 |