Bu araştırmada, bir STEM etkinliğinin geliştirilmesi ve
birinci sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarına uygulanma sürecinin sunulması
amaçlanmaktadır. Etkinlik geliştirme sürecine problem ve konunun belirlenmesi
ile başlanmıştır. Etkinlik konusu belirlenirken Genel Kimya Laboratuvarı II
ders içeriğinde yer alan ve hâlihazırda uygulanan deneyler kapsamında STEM
eğitim yaklaşımı ile mühendislik tasarım sürecinin işletilebildiği, günlük
yaşam ile ilişkinin kurulabildiği, güvenlik, etik ve sağlık konusunda
önlemlerin alınabileceği durumlar göz önünde bulundurulmuştur. Ayrıca bu
konunun derste ayrılan süreye, öğrenci seviyesine ve mevcut fiziki donanıma
uygunluğuna da dikkat edilmiştir. Bu bağlamda ‘kimyasal reaksiyonlar: maddenin
değişimi’ konusu uygulamaları kapsamında yürütülen “Aspirin eldesi” deneyi konu
olarak seçilmiştir. Günlük yaşam bağlamı kurulması amacıyla aspirinin içeriği
ve faydaları araştırılmış ve STEM etkinliği hazırlanmaya geçilmiştir.
Etkinliğin hazırlanması sürecinde mühendislik tasarım süreci aşamaları
kullanılmıştır. Hazırlanan etkinlik, uygulanmadan önce STEM eğitimi alanında
çalışmaları olan beş uzmanın görüşüne sunulmuştur ve uzmanların görüşlerine
göre düzenlenmiştir. Bu şekilde son hali verilen etkinlik 2015-2016 eğitim-öğretim
yılı bahar döneminde Doğu Karadeniz’de bir devlet üniversitesinin eğitim
fakültesi fen bilgisi öğretmenliği bölümünde Genel Kimya Laboratuvarı II
dersine kayıtlı olan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 32 öğretmen adayına
uygulanmıştır. Tüm öğretim uygulamaları toplamda 10 ders saati (10x50 dakika)
sürmüştür. Araştırma sonucunda öğrenciler gerçek yaşamlarında
karşılaşabilecekleri bir problem olan kanın aşırı pıhtılaşması problemini
çözmek için pıhtı önleyici bir ilaç yapımını ve mühendislik tasarım temelli fen
eğitimini deneyimleme fırsatı sağlamışlardır.
STEM eğitimi mühendislik tasarım temelli fen eğitimi genel kimya laboratuvarı
In this research, it is aimed to present
the process of developing and implementation on science teacher candidates a
STEM activity. For this, the process has been started with the determination of
problem and topic first. Some issues such as the engineering design process can
be operated with the STEM education approach in the content of the General
Chemistry Laboratory II course, where relationship with daily life can be
established, and safety, ethics and health precautions, have been taken into
consideration when determining the topic of activity. In addition, attention
has been paid to the suitability of this subject to allocated time in the
lesson, to student level, and to the existing physical equipment. In this
context, the experiment "obtaining Aspirin" conducted under the
subject of ‘chemical reactions: change of matter’ was chosen as the subject.
The contents and benefits of Aspirin have been investigated in order to
establish a daily life context and the activity started to be prepared. In the
process of preparing the activity, the engineering design processes are used.
Prepared activity was presented to five experts who had been working in the
field of STEM education and revised according to the opinions of experts. This
activity implemented with 32 teacher candidates who enrolled in General
Chemistry Laboratory II course in the department of science teacher of
education faculty of a state university in Eastern Black Sea in the spring of
2015-2016 education year and volunteered to participate in the study. All
teaching practice lasted a total of 10 lesson-hours--eight 50 minutes. As a
result of this research, students have had the opportunity to experience an
anticoagulant drug production to solve the excessive blood clotting problem
which they may face in their real life and engineering design-based science
education.
STEM education engineering design based science education general chemistry laboratory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 5 |