BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF INQUIRY METHOD IN SCIENCE AND TECHNOLOGY COURSE BY STUDENTS

Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 3, 819 - 848, 01.09.2011

Öz

To determine the degree to which inquiry method was used in grades 4-5 science and technology course, a questionnaire was administered to 105 students in an elementary school in Ankara. It was found that there were differences between the classrooms with respect to the application level of inquiry method. Group study, teacher-centred activities and inquiry skills were emphasized more at the fifth grade. On the other hand, there were differences across 5th grade classrooms with respect to the level of individual study, teacher-centred activities, and visual materials. The difference between 4th and 5th grades is considered as a result of spiral curriculum. On the other hand, the difference across fifth grade classrooms is thought of teacher factor.

Kaynakça

  • 1. MEB, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. T. C. Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara, 2005.
  • 2. National Research Council, Inquiry and National Science Education Standards: A Guide For Teaching and Learning, Centre for Science, Mathematics, and Engineering Education, National Research Council, Washington, D.C., National Academy Press, 2000.
  • 3. Demirbaş, M., 6. Sınıf Fen Bilgisi ve Fen ve Teknoloji Öğretim Programlarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi: Öğretim Öncesi Görüşler, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 21, Sayı: 2, 313-338, Kastamonu, 2008.
  • 4. Turhan F., Aydoğdu, M., Şensoy, Ö., Yıldırım, H. İ., İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilişsel Gelişim Düzeyleri, Fen Bilgisi Başarıları, Fen Bilgisine Karşı Tutumları Ve Cinsiyet Değişkenleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 2, 439-450, Kastamonu, 2008.
  • 5. Yılmaz, H., Yiğit, N., Fen ve Teknoloji Dersi 6. Sınıf Programına Yönelik Öğrenci Görüş ve Beklentileri, Milli Eğitim, Sayı 190, 269-292, Ankara, 2011.
  • 6. Berberoğlu, G., Evaluation of Science Education Programs, In: Penelope Peterson, Eva Baker, Barry McGaw, (Editors), International Encyclopedia of Science Education, Volume: 3, 660-666, Oxford: Elsevier, 2010.
  • 7. Berberoğlu, G., Arıkan, S., Demirtaşlı, N., İş Güzel, Ç., Özgen Tuncer, Ç., İlköğretim 1.-5. Sınıflar Arasındaki Öğretim Programlarının Kapsam ve Öğrenme Çıktıları Açısından Değerlendirilmesi, Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, Ocak-Şubat 2009, Sayı: 1, 10-48, Ankara, 2009.
  • 8. Özdemir, S. M., Eğitimde Program Değerlendirme ve Türkiye’de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, 126, 149, Van, 2009.
  • 9. Bakar, E., Keleş, Ö., Koçakoğlu, M., Öğretmenlerin MEB 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Kitap Setleriyle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1, 41-50, Kırşehir, 2009.
  • 10. Bulut, İ., Yeni İlköğretim Programlarında Öngörülen Öğrenci Merkezli Uygulamalara İlişkin Öğretmen Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı: 56, 521-546, 2008.
  • 11. Şahin, İ., Yeni İlköğretim Birinci Kademe Fen ve Teknoloji Programının Değerlendirilmesi, Milli Eğitim, Sayı: 177, 181-207, 2008.
  • 12. Enger, S. K., Profiling Middle School Science Inquiry Experiences Using Student and Teacher Survey Data. ED 418 863, 1998.
  • 13. Köse, K., Kruskal Wallis Varyans Analizi, http://teb.medicine.ankara.edu.tr/egitim/donemler/donem3/kanittip/KW_Varyans_Analizi.ppt, 2010.
  • 14. Akınoğlu, O., Assessment of the Inquıry-Based Project Implementatıon Process in Science Education Upon Students’ Points of Views. International Journal of Instruction, Cilt: 1, Sayı: 1, 2-12, Eskişehir, 2008.
  • 15. Akınoğlu, O., Assessment of the Inquiry-Based Project Application in Science Education Upon Turkish Science Teachers’ Perspectives. Education, 202-215, Winter 2008.
  • 16. Aktepe, V., Aktepe, L., Fen ve Teknoloji Öğretiminde Kullanılan Öğretim Yöntemlerine İlişkin Öğrenci Görüşleri: Kırşehir BİLSEM Örneği Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1, 69-80, Kırşehir, 2009.
  • 17. Çalışkan, H., Turan, R., Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Sosyal Bilgiler Dersinde Akademik Başarıya ve Kalıcılık Düzeyine Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 4, 603-627, Ankara, 2008.
  • 18. Bozan, M., Küçüközer, H., Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Fen Etkinliklerine ve Problem Çözmeye İlişkin Görüşleri, İlköğretim Online, Cilt: 7, Sayı: 2, 218-231, Ankara, 2008.
  • 19. Derman, A., Doğu, S., Gödek Altuk, Y., Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Okuryazarlık Düzeyleriyle İlgili Algıları. 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 20. Wilke, R. R., Straits, W. J., Practical Advice for Teaching İnquiry-Based Science Process Skills in the Biological Sciences. The American Biology Teacher, Cilt: 67, Sayı: 9, 534-540, 2005.
  • 21. Gürsel Arslan A., Tertemiz, N., İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, 479-492, Ankara, 2004.
  • 22. Ateş, S., Öğretmen Adaylarının Değişkenleri Belirleme ve Kontrol Etme Yeteneklerinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 25, Sayı: 1, 21-39, Ankara, 2005.
  • 23. Zengin, R., Polat, S., Akgün, Ö., Kırbağ Zengin, F., Alşahan, Ö. L., Koç, B., Kırılmazkaya, G., Kansu, M., İlköğretim Okullarında Fen ve Teknolojisi Dersi Materyal İhtiyacının Belirlenmesi. 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 24. Tunç Şahin, C., İlköğretim Öğrencilerinin (4. ve 5. Sınıf) Sosyal Bilgiler Dersinde “Metni Anlamaya”, “Yorumlamaya Ve Sorgulamaya” Yönelik Bilimsel Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak, 2008.
  • 25. Aksüt, M., Kankılıç, E. G., Altunkaya, F., Selek, Ç., İlköğretim Öğrencilerinin Ödevlerini Yapmada İnternetten Yararlanmaya İlişkin Tutumları, 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 26. Özden, M., Yılmaz, F., 4–5. Sınıflar İlköğretim Programının İnternet Kullanımına Etkisinin Aile Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 27. Karasel, N., Özçınar, Z., Fen ve Teknoloji Disiplininin Eğitim Teknolojisi Öğeleri Bakımından İncelenmesi, 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 28. Yangın, S., 2004 Öğretim Programı Çerçevesinde İlköğretimde Fen ve Teknoloji Dersinin Öğretimine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, Yayınlanmamamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2007.
  • 29. Buluş Kırıkkaya, E., İlköğretim Okullarındaki Fen Öğretmenlerinin Fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, 133-148, Ankara, 2009.
  • 30. Kozcu Çakır, N. Şenler, B., Göçmen Taşkın, B., İlkögretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, 637-655, Ankara, 2007.

FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNDE SORGULAYICI ARAŞTIRMA YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLER TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2011, Cilt: 19 Sayı: 3, 819 - 848, 01.09.2011

Öz

4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersinde sorgulayıcı araştırma yönteminin ne oranda kullanıldığını belirlemeyi amaçlayan bu çalışma için Ankara’daki bir ilköğretim okulundaki 105 öğrenciye anket uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları sorgulayıcı araştırma yönteminin uygulanma düzeyinde sınıflar arasında farklılıklar olduğunu göstermiştir. 5. sınıf düzeyinde grup çalışması, öğretmen merkezli etkinlikler ve sorgulayıcı araştırma becerileri 4. sınıfa oranla daha fazla vurgulanmaktadır. Aynı seviyedeki sınıflarda ise bireysel çalışma ile öğretmen merkezli etkinliklerinin uygulanma ve görsel araçların kullanılma düzeylerinde farklılıklar söz konusudur. 4. ve 5. sınıflar arasında görülen farklılığın programın sarmallık ilkesinden, 5. sınıfın farklı şubeleri arasında görülen farklılığın ise öğretmen faktörinden kaynaklandığı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. MEB, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. T. C. Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara, 2005.
  • 2. National Research Council, Inquiry and National Science Education Standards: A Guide For Teaching and Learning, Centre for Science, Mathematics, and Engineering Education, National Research Council, Washington, D.C., National Academy Press, 2000.
  • 3. Demirbaş, M., 6. Sınıf Fen Bilgisi ve Fen ve Teknoloji Öğretim Programlarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi: Öğretim Öncesi Görüşler, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 21, Sayı: 2, 313-338, Kastamonu, 2008.
  • 4. Turhan F., Aydoğdu, M., Şensoy, Ö., Yıldırım, H. İ., İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilişsel Gelişim Düzeyleri, Fen Bilgisi Başarıları, Fen Bilgisine Karşı Tutumları Ve Cinsiyet Değişkenleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 2, 439-450, Kastamonu, 2008.
  • 5. Yılmaz, H., Yiğit, N., Fen ve Teknoloji Dersi 6. Sınıf Programına Yönelik Öğrenci Görüş ve Beklentileri, Milli Eğitim, Sayı 190, 269-292, Ankara, 2011.
  • 6. Berberoğlu, G., Evaluation of Science Education Programs, In: Penelope Peterson, Eva Baker, Barry McGaw, (Editors), International Encyclopedia of Science Education, Volume: 3, 660-666, Oxford: Elsevier, 2010.
  • 7. Berberoğlu, G., Arıkan, S., Demirtaşlı, N., İş Güzel, Ç., Özgen Tuncer, Ç., İlköğretim 1.-5. Sınıflar Arasındaki Öğretim Programlarının Kapsam ve Öğrenme Çıktıları Açısından Değerlendirilmesi, Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, Ocak-Şubat 2009, Sayı: 1, 10-48, Ankara, 2009.
  • 8. Özdemir, S. M., Eğitimde Program Değerlendirme ve Türkiye’de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, 126, 149, Van, 2009.
  • 9. Bakar, E., Keleş, Ö., Koçakoğlu, M., Öğretmenlerin MEB 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Kitap Setleriyle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1, 41-50, Kırşehir, 2009.
  • 10. Bulut, İ., Yeni İlköğretim Programlarında Öngörülen Öğrenci Merkezli Uygulamalara İlişkin Öğretmen Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı: 56, 521-546, 2008.
  • 11. Şahin, İ., Yeni İlköğretim Birinci Kademe Fen ve Teknoloji Programının Değerlendirilmesi, Milli Eğitim, Sayı: 177, 181-207, 2008.
  • 12. Enger, S. K., Profiling Middle School Science Inquiry Experiences Using Student and Teacher Survey Data. ED 418 863, 1998.
  • 13. Köse, K., Kruskal Wallis Varyans Analizi, http://teb.medicine.ankara.edu.tr/egitim/donemler/donem3/kanittip/KW_Varyans_Analizi.ppt, 2010.
  • 14. Akınoğlu, O., Assessment of the Inquıry-Based Project Implementatıon Process in Science Education Upon Students’ Points of Views. International Journal of Instruction, Cilt: 1, Sayı: 1, 2-12, Eskişehir, 2008.
  • 15. Akınoğlu, O., Assessment of the Inquiry-Based Project Application in Science Education Upon Turkish Science Teachers’ Perspectives. Education, 202-215, Winter 2008.
  • 16. Aktepe, V., Aktepe, L., Fen ve Teknoloji Öğretiminde Kullanılan Öğretim Yöntemlerine İlişkin Öğrenci Görüşleri: Kırşehir BİLSEM Örneği Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1, 69-80, Kırşehir, 2009.
  • 17. Çalışkan, H., Turan, R., Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Sosyal Bilgiler Dersinde Akademik Başarıya ve Kalıcılık Düzeyine Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 4, 603-627, Ankara, 2008.
  • 18. Bozan, M., Küçüközer, H., Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Fen Etkinliklerine ve Problem Çözmeye İlişkin Görüşleri, İlköğretim Online, Cilt: 7, Sayı: 2, 218-231, Ankara, 2008.
  • 19. Derman, A., Doğu, S., Gödek Altuk, Y., Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Okuryazarlık Düzeyleriyle İlgili Algıları. 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 20. Wilke, R. R., Straits, W. J., Practical Advice for Teaching İnquiry-Based Science Process Skills in the Biological Sciences. The American Biology Teacher, Cilt: 67, Sayı: 9, 534-540, 2005.
  • 21. Gürsel Arslan A., Tertemiz, N., İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, 479-492, Ankara, 2004.
  • 22. Ateş, S., Öğretmen Adaylarının Değişkenleri Belirleme ve Kontrol Etme Yeteneklerinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 25, Sayı: 1, 21-39, Ankara, 2005.
  • 23. Zengin, R., Polat, S., Akgün, Ö., Kırbağ Zengin, F., Alşahan, Ö. L., Koç, B., Kırılmazkaya, G., Kansu, M., İlköğretim Okullarında Fen ve Teknolojisi Dersi Materyal İhtiyacının Belirlenmesi. 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 24. Tunç Şahin, C., İlköğretim Öğrencilerinin (4. ve 5. Sınıf) Sosyal Bilgiler Dersinde “Metni Anlamaya”, “Yorumlamaya Ve Sorgulamaya” Yönelik Bilimsel Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak, 2008.
  • 25. Aksüt, M., Kankılıç, E. G., Altunkaya, F., Selek, Ç., İlköğretim Öğrencilerinin Ödevlerini Yapmada İnternetten Yararlanmaya İlişkin Tutumları, 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 26. Özden, M., Yılmaz, F., 4–5. Sınıflar İlköğretim Programının İnternet Kullanımına Etkisinin Aile Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 27. Karasel, N., Özçınar, Z., Fen ve Teknoloji Disiplininin Eğitim Teknolojisi Öğeleri Bakımından İncelenmesi, 8th International Educational Technology Conference, Anadolu University, Eskişehir, 2008.
  • 28. Yangın, S., 2004 Öğretim Programı Çerçevesinde İlköğretimde Fen ve Teknoloji Dersinin Öğretimine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, Yayınlanmamamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2007.
  • 29. Buluş Kırıkkaya, E., İlköğretim Okullarındaki Fen Öğretmenlerinin Fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, 133-148, Ankara, 2009.
  • 30. Kozcu Çakır, N. Şenler, B., Göçmen Taşkın, B., İlkögretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, 637-655, Ankara, 2007.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ela Ayşe Köksal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Köksal, E. A. (2011). FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNDE SORGULAYICI ARAŞTIRMA YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLER TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kastamonu Education Journal, 19(3), 819-848.