The aim of this study is to examine the administrative structure of education systems of European Union Countries and Turkey. Data were obtained from a result of literature survey. Firstly, the situation in Turkey was examined. Then the administrative structure of education systems of 10 countries, which became a member of European Union in 2004, was examined. According to findings of this study, generally a local focused administrative structure is dominant in EU countries. Most of the authority at central level has been delegated to local administrations. Such boards as school boards, local school boards and regional education boards have an important position. On the other hand, a more centralist structure is said to be dominant in Turkey.
European Union central administration local administration school board.
Bu çalışmada, “Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinin Eğitim Sistemlerinin Yönetim Yapıları”nın irdelenmesi amaçlanmıştır. Veriler, alanyazın taramasına dayalı olarak elde edilmiştir. Öncelikle, Türkiye’deki durum incelenmiş daha sonra 2004 yılında Avrupa Birliği’ne üye olan 10 ülkenin eğitim sistemlerinin yönetim yapıları incelenmiştir. Çalışma bulgularına göre, Avrupa Birliği ülkelerinde genel olarak yerel odaklı bir yönetim yapısı egemendir. Yetkilerin çoğu, merkezi yönetimden yerel yönetimlere aktarılmıştır. Okul kurulları, yerel okul kurulları ve bölge eğitim kurulları gibi kurullar önemli bir yere sahiptir. Türkiye’de ise daha çok merkeziyetçi bir yapının egemen olduğu söylenebilir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 18 Sayı: 2 |