BibTex RIS Kaynak Göster

THE EXTRACURRICULAR READING HABITS OF THE SECOND LEVEL STUDENTS OF THE PRIMARY SCHOOL LEVEL STUDENTS OF THE PRIMARY SCHOOL

Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 1, 291 - 306, 01.01.2010

Öz

The aim of this research is to determine the extracurricular reading habits of the second level students of the primary school. At the sample of the research there are 335 students in Kadıköy – İstanbul. At the research, the poll that was developed by the researchers based on the scanning literature and that the value Cronbach α is egual to 0,873 has been used. Crosstab Analyze has been applied at the analysing of the datas. The values frequency n , percent % are given and “Chi-Square” has been used. At the result of the research it has been determined that the books like the story and the novel are mostly read by male students and that the students who have high grade point average find more sufficient themselves in terms of the abilities of the speed reading and the quiet reading. The findings that have been obtained from the results of the research display that it is required to take developed precautions about the reading activities of the students.

Kaynakça

  • 1. Bamberger, R. (Çev: Çapar, B.) (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • 2. Mackey, W. F. (1969). Language teaching analysis. London: Longmans, Green & Co. Ltd.
  • 3. Sever, S. (1990). Bilgi toplumu olma aşamasında ülkemizde kitap ve okuma olgusu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 721-727.
  • 4. Akçamete, G. (1999). Etkili ve hızlı okuma-okumayı nasıl geliştirebiliriz? Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • 5. Tekin, H. (1980). Okuduğunu anlama gücü ile yazılı anlatım becerisini geliştirme yönünden okullarımızdaki Türkçe öğretimi. Ankara: Mars Matbaası.
  • 6. Gallik, J. D. (1999). Do they read for pleasure? Recreational reading habits of college students. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(6), 480-489.
  • 7. Gudakovska, I. (1996). Students’ reading habits in Latvia. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 40(1), 64-68.
  • 8. Sunderland, J. (2000). New understandings of gender and language classroom research: texts, teacher talk and student talk. Language Learning & Technology, 4(2), 149-173.
  • 9. Dilidüzgün, S. (2004). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 10. Dökmen, Ü. (1990). Lise ve üniversite öğrencilerinin okuma becerileri, ilgileri, okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 395-418.
  • 11. Nazir, T. A.; Ben-Boutatab, N.; Decoppet, N.; Deutsch, A. & Frost, R. (2003). Reading habits, perceptual learning, and recognition of printed words. Brain and Language, 88, 294-311.
  • 12. Kirby, M. C. (2003). The effects of weekly sustained silent reading time on recreational reading habits and attitudes in a 9th grade English class. Araştırma raporu. ERIC Veritabanı, Erişim Tarihi: 21 Şubat 2009.
  • 13. Pavonetti, L. M.; Brimmer, K. & Cipielewski J. F. (2002). Accelerated Reader: What are the lasting effects on the reading habits of middle school students exposed to Accelerated Reader in elementary grades?. Journal of Adolescent & Adult Literacy , 46(4), 300-311.
  • 14. Glasser, W. (1999). Başarısızlığın olmadığı okul. (Çev: Teksöz, K.) İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • 15. Doiron, R. (2003). Motivating the lifelong reading habit through a balanced use of children’s information books. School Libraries Worldwide, 9(1), 39-49.
  • 16. Smith, S. (2004). The non-fiction reading habits of young successful boy readers: forming connections between masculinity and reading. Literacy, 10-16. ERIC Veritabanı, Erişim Tarihi: 21 Şubat 2005.
  • 17. Çotuksöken, Y. (1997). Öğrenci ve genel okur düzeyinde katılımcı okuma yöntemi; bu yöntemin amaçları ve amaç-davranışları. Türkçe-Edebiyat Öğretiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. İstanbul
  • 18. Stanfel, J. E. (1996). Strategies to overcome negative reading habits of abe participants a case study. Adult Basic Education, 6(3), 165-180.
  • 19. Akyol, H. (1997). Okuma metinlerindeki soruların sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 21(105), 10-17.
  • 20. Yağcıoğlu, S. ve Değer, C. A. (2002). Üstbilişsel okuma becerilerinin kazandırılması üzerine bir atölye çalışması, Türkçe-Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu II, İstanbul.
  • 21. Ogunrombi, S. A. & Adio, G. (1995). Factors affecting the reading habits of secondary school students. Library Review, 44(4), 50-56.
  • 22. Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • 23. Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların TV programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 106-125.
  • 24. Gönen, M; Öncü, E. Ç. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 164.
  • 25. Özsoy, Y. ve Akçamete G. (1996). Hızlı okuma teknikleri. Ankara: Ecem Yayınları.
  • 26. Luma, S. (2002). “İlköğretim okulu yedinci sınıf öğrencilerinin okuma beceri ve alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik uygulamalı bir araştırma.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 27. Şimşek, F. (2003). “İlköğretim ikinci kademede görülen okuma programları ve çözüm önerileri.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
  • 28. Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. Türklük Bilimi Araştırmaları –Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı- 12, 101-130.
  • 29. Zengin, N. (2003). Gençlerin okuma alışkanlıklarını belirlemeye yönelik bir çalışma hakkında. Türklük Bilimi Araştırmaları –Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı-, 12, 131-149.
  • 30. Yıldız, C. (2000). Çağdaş okul ve öğrenmeyi öğrenmek. Dil Dergisi, 97, 5-11.
  • 31. Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 32. Aziz, A. (1975). Televizyonun yetişkin eğitimindeki yeri ve önemi. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • 33. Özen, F. (2001). Türkiye’de okuma alışkanlığı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • 34. Yaman, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının ‘öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme’ dersi bağlamında Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımına ilişkin yeterlilik ve algıları, İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 57-71.
  • 35. Firengiz, M. (1988). Türkçe eğitim ve öğretiminde önemli dört ilke. Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı, Ankara.
  • 36. Sanacore, J. (2000). Promoting the lifetime reading habit in middle school students. Clearing House, 73(3),157-162.
  • 37. Robb, L. (2003). Teaching reading in social studies, science, and math. USA: Scholastic Press.
  • 38. Özbay, M. (2003). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Gölge Matbaacılık.
  • 39. Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimi. Türk Dili -Dil Bayramının 70. Yılı Özel Sayısı, 609, 547-563.
  • 40. İnan, D. D. (2005). “İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 41. Selvi, I. İ. (1998). Okuma alışkanlığı. Kütüphanecilik Dergisi, 4, 165-177.

İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN DERS DIŞI KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARI

Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 1, 291 - 306, 01.01.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ders dışı kitap okuma alışkanlıklarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki 353 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacılar tarafından literatür taramasına dayalı olarak geliştirilen ve Cronbach α değeri 0,873 olan anket kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Çapraz Tablo Crosstab Analizi yapılmış, frekans n , yüzde % değerleri verilmiş ve Ki-kare kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öykü roman türündeki kitapların daha çok erkek öğrenciler tarafından okunduğu, not ortalaması yüksek olan öğrencilerin hızlı okuma ve sessiz okuma becerileri bakımından kendilerini daha yeterli gördükleri belirlenmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgular öğrencilerin okuma etkinliklerini geliştirici önlemler alınması gerektiğini ortaya koymuştur

Kaynakça

  • 1. Bamberger, R. (Çev: Çapar, B.) (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • 2. Mackey, W. F. (1969). Language teaching analysis. London: Longmans, Green & Co. Ltd.
  • 3. Sever, S. (1990). Bilgi toplumu olma aşamasında ülkemizde kitap ve okuma olgusu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 721-727.
  • 4. Akçamete, G. (1999). Etkili ve hızlı okuma-okumayı nasıl geliştirebiliriz? Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • 5. Tekin, H. (1980). Okuduğunu anlama gücü ile yazılı anlatım becerisini geliştirme yönünden okullarımızdaki Türkçe öğretimi. Ankara: Mars Matbaası.
  • 6. Gallik, J. D. (1999). Do they read for pleasure? Recreational reading habits of college students. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(6), 480-489.
  • 7. Gudakovska, I. (1996). Students’ reading habits in Latvia. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 40(1), 64-68.
  • 8. Sunderland, J. (2000). New understandings of gender and language classroom research: texts, teacher talk and student talk. Language Learning & Technology, 4(2), 149-173.
  • 9. Dilidüzgün, S. (2004). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 10. Dökmen, Ü. (1990). Lise ve üniversite öğrencilerinin okuma becerileri, ilgileri, okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 395-418.
  • 11. Nazir, T. A.; Ben-Boutatab, N.; Decoppet, N.; Deutsch, A. & Frost, R. (2003). Reading habits, perceptual learning, and recognition of printed words. Brain and Language, 88, 294-311.
  • 12. Kirby, M. C. (2003). The effects of weekly sustained silent reading time on recreational reading habits and attitudes in a 9th grade English class. Araştırma raporu. ERIC Veritabanı, Erişim Tarihi: 21 Şubat 2009.
  • 13. Pavonetti, L. M.; Brimmer, K. & Cipielewski J. F. (2002). Accelerated Reader: What are the lasting effects on the reading habits of middle school students exposed to Accelerated Reader in elementary grades?. Journal of Adolescent & Adult Literacy , 46(4), 300-311.
  • 14. Glasser, W. (1999). Başarısızlığın olmadığı okul. (Çev: Teksöz, K.) İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • 15. Doiron, R. (2003). Motivating the lifelong reading habit through a balanced use of children’s information books. School Libraries Worldwide, 9(1), 39-49.
  • 16. Smith, S. (2004). The non-fiction reading habits of young successful boy readers: forming connections between masculinity and reading. Literacy, 10-16. ERIC Veritabanı, Erişim Tarihi: 21 Şubat 2005.
  • 17. Çotuksöken, Y. (1997). Öğrenci ve genel okur düzeyinde katılımcı okuma yöntemi; bu yöntemin amaçları ve amaç-davranışları. Türkçe-Edebiyat Öğretiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. İstanbul
  • 18. Stanfel, J. E. (1996). Strategies to overcome negative reading habits of abe participants a case study. Adult Basic Education, 6(3), 165-180.
  • 19. Akyol, H. (1997). Okuma metinlerindeki soruların sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 21(105), 10-17.
  • 20. Yağcıoğlu, S. ve Değer, C. A. (2002). Üstbilişsel okuma becerilerinin kazandırılması üzerine bir atölye çalışması, Türkçe-Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu II, İstanbul.
  • 21. Ogunrombi, S. A. & Adio, G. (1995). Factors affecting the reading habits of secondary school students. Library Review, 44(4), 50-56.
  • 22. Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • 23. Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların TV programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 106-125.
  • 24. Gönen, M; Öncü, E. Ç. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 164.
  • 25. Özsoy, Y. ve Akçamete G. (1996). Hızlı okuma teknikleri. Ankara: Ecem Yayınları.
  • 26. Luma, S. (2002). “İlköğretim okulu yedinci sınıf öğrencilerinin okuma beceri ve alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik uygulamalı bir araştırma.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 27. Şimşek, F. (2003). “İlköğretim ikinci kademede görülen okuma programları ve çözüm önerileri.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
  • 28. Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. Türklük Bilimi Araştırmaları –Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı- 12, 101-130.
  • 29. Zengin, N. (2003). Gençlerin okuma alışkanlıklarını belirlemeye yönelik bir çalışma hakkında. Türklük Bilimi Araştırmaları –Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı-, 12, 131-149.
  • 30. Yıldız, C. (2000). Çağdaş okul ve öğrenmeyi öğrenmek. Dil Dergisi, 97, 5-11.
  • 31. Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 32. Aziz, A. (1975). Televizyonun yetişkin eğitimindeki yeri ve önemi. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • 33. Özen, F. (2001). Türkiye’de okuma alışkanlığı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • 34. Yaman, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının ‘öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme’ dersi bağlamında Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımına ilişkin yeterlilik ve algıları, İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 57-71.
  • 35. Firengiz, M. (1988). Türkçe eğitim ve öğretiminde önemli dört ilke. Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı, Ankara.
  • 36. Sanacore, J. (2000). Promoting the lifetime reading habit in middle school students. Clearing House, 73(3),157-162.
  • 37. Robb, L. (2003). Teaching reading in social studies, science, and math. USA: Scholastic Press.
  • 38. Özbay, M. (2003). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Gölge Matbaacılık.
  • 39. Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimi. Türk Dili -Dil Bayramının 70. Yılı Özel Sayısı, 609, 547-563.
  • 40. İnan, D. D. (2005). “İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 41. Selvi, I. İ. (1998). Okuma alışkanlığı. Kütüphanecilik Dergisi, 4, 165-177.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Havva Yaman Bu kişi benim

Üzeyir Süğümlü

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaman, H., & Süğümlü, Ü. (2010). İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN DERS DIŞI KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARI. Kastamonu Education Journal, 18(1), 291-306.

10037