The purpose of this study is to specify computer literacy level of freshman university students. The sample of this study is students newly enrolled to Ahi Evran University in 2007-2008 teaching year. In order to gather data, as an instrument, a 30 question test is developed Kr20=0,81 . In the analysis of data percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation and one way Anova statistical techniques are used. At the significant test 0,05 significant level is used. At the end of analysis it is reached to following conclusions: Only a small portion of students see themselves as computer literate and they are either computer illiterate or little computer literate. Computer literacy levels of male students are significantly higher than of female students. Computer literacy levels of students who in Educational Faculty are higher and who in The Faculty of Science and Literature are lover than the others.
Bu araştırmanın amacı, üniversiteyi yeni kazanmış öğrencilerin bilgisayar okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Çalışma grubunu 157 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan; 30 soruluk ve Kr-20= 0.81 olan bir başarı test kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma ve tek yönlü varyans analizi kullanılmış ve 0,05 manidarlık düzeyi esas alınmıştır ve şu sonuçlara varılmıştır: Öğrencilerin çok azı kendilerini bilgisayar okuryazarı olarak görebilmekte ve bu öğrencilerin büyük kısmı ya bilgisayar okuryazarlık becerilerine sahip değil, yada alt düzeyde bilgisayar okuryazarlık becerilerine sahiptir. Erkek öğrencilerin okuryazarlık düzeyleri, kız öğrencilerden yüksektir Ayrıca Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bilgisayar okuryazarlık düzeyleri en yüksek iken, Fen Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin bilgisayar okuryazarlık düzeyleri ise en düşüktür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 3 |