BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF VALUES IN TURKISH STATE UNIVERSITIES

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 3, 729 - 742, 01.09.2009

Öz

While the strategic plans of the universities are being figured, it is needed to define its basic values in order to actualize its mission and vision. Each university has a set of values. This set of values is considered as important means of improving and strengthening the organizational culture and identity. Because of these characteristics, in regard of the idea that it is necessary to research the organizational values, the set of values of the state universities in Turkey is analyzed through national concept. First by providing an academic frame about the organizational values it is tried to emphasize the importance of the basic values of the universities. 40 common basic values are defined in the strategic plans of 41 state universities. These values are categorized in terms of people, processes and performance. Besides, the similar and differentiating aspects of these values from the educational values determined in the Constitution and the laws are examined.

Kaynakça

  • 1- Başbakanlık, (2004). Strateji Yaşam Rehberi., Ankara
  • 2- DPT (2006). Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu. DPT Yayını nu:2701, Ankara
  • 3- Çalık, T.(2003), Eğitimde Stratejik Planlama ve Okulların Stratejik Planlama Açısından Nitel Değerlendirilmesi, Kastamonu eğitim Dergisi, Cilt 11, (2), 252, Kastamonu
  • 4- Küçüksüleymanoğlu, R (2008), Stratejik Planlama Süreci, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 16, (2), 404, Kastamonu
  • 5- Sığrı, Ü. (2007), Kamu ve Özel Sektördeki Kişisel ve Örgütsel Değerlerin Uyumlaştırılması Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), Sayı:18, 49–62,Muğla
  • 6- Başaran, İ. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Gül Yayınevi.
  • 7- Erdem, A. R. (2003). Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1,Sayı 4, s.55–72.İstanbul.
  • 8- Bursalıoğlu, Z. (1991). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. (12. Basım), PegemYayınları, Ankara
  • 9- Özden, Y. (2002). Eğitimde Yeni Değerler( 5.Basım) Peğem Yayınları, Ankara
  • 10- Akbaba-Altun, S.(2003). Eğitim Yönetimi ve Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1,Sayı 1, s.7–18.İstanbul
  • 11- YÖK, (2007). Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Rehberi, YÖDEK, Ankara.
  • 12- Yıldırım,A., Şimşek H. (2000) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara
  • 13- DPT , Kamuda Stratejik Yönetim. http://www.sp.gov.tr/default.asp, Erişim Tarihi: 1.Temmuz.2009
  • 14- Türkiye Cumhuriyeti Anayasası(Komisyon Raporları ve Madde Gerekçeleri)
  • 15- Barnett, R.(2008).Üniversitede İdeoloji İle Yaşamak. (Çeviren; Sema EREN), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
  • 16- Erkan, V. (2008). Kamu Kuruluşlarında Stratejik Planlama “Türkiye Uygulaması ve Kuruluşlarda Başarıyı Etkileyen Faktörler”, DPT yayın nu:2757, Ankara
  • .17- Kamu Mali Yönetimi Ve Kontrol Kanunu. http://www.sp.gov.tr/mevzuat.html#kanun. Erişim Tarihi:23 Haziran 2009
  • 18- YÖK, (2007).Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi YÖK, Yayın nu:2007–1, Ankara http://www.sp.gov.tr/default.asp. İnd. tar. 23 Haziran 2009
  • 19- ÇELİK, T. (2009), “Yükseköğretimin İlke ve Araçları”, www.emu.edu.tr.orgkom/tçelikmission.pdef. Erişim Tarihi: 17.08.2009
  • 20- Evans, Gıllıan R (2007) Akademisyenler ve Gerçek Dünya,(ÇevirenEbru KILIÇ), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul

TÜRK DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE DEĞERLERİN ANALİZİ

Yıl 2009, Cilt: 17 Sayı: 3, 729 - 742, 01.09.2009

Öz

Üniversitelerin stratejik planları desenlenirken misyonunun ve vizyonunun gerçekleşebilmesi için temel değerlerinin belirlenmesi gerekir. Her üniversitenin bir değerler seti vardır. Bu değerler seti, örgütsel kültürün ve kimliğin gelişiminde ve güçlendirilmesinde önemli araçlar olarak görülür. Bu özellikleri nedeniyle örgütsel değerlerin araştırılmasının gerekliliği düşüncesiyle Türkiye’deki devlet üniversitelerinin değerler setinin ulusal bağlamda analizi yapılmıştır. Önce örgütsel değerlerle ilgili kuramsal bir çerçeve sunularak üniversitelerin temel değerlerinin önemi vurgulanmaya çalışılmıştır. 41 devlet üniversitesinin stratejik planında ortak 40 temel değer belirlenmiştir. Bu değerler kişiler, süreçler ve performans ile ilgili olarak kategorize edilmiştir. Ayrıca bu değerlerin Anayasa ve kanunlarda belirtilen eğitimle ilgili değerlerle benzeşen ve farklılaşan yanları irdelenmiştir

Kaynakça

  • 1- Başbakanlık, (2004). Strateji Yaşam Rehberi., Ankara
  • 2- DPT (2006). Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu. DPT Yayını nu:2701, Ankara
  • 3- Çalık, T.(2003), Eğitimde Stratejik Planlama ve Okulların Stratejik Planlama Açısından Nitel Değerlendirilmesi, Kastamonu eğitim Dergisi, Cilt 11, (2), 252, Kastamonu
  • 4- Küçüksüleymanoğlu, R (2008), Stratejik Planlama Süreci, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 16, (2), 404, Kastamonu
  • 5- Sığrı, Ü. (2007), Kamu ve Özel Sektördeki Kişisel ve Örgütsel Değerlerin Uyumlaştırılması Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), Sayı:18, 49–62,Muğla
  • 6- Başaran, İ. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Gül Yayınevi.
  • 7- Erdem, A. R. (2003). Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1,Sayı 4, s.55–72.İstanbul.
  • 8- Bursalıoğlu, Z. (1991). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. (12. Basım), PegemYayınları, Ankara
  • 9- Özden, Y. (2002). Eğitimde Yeni Değerler( 5.Basım) Peğem Yayınları, Ankara
  • 10- Akbaba-Altun, S.(2003). Eğitim Yönetimi ve Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1,Sayı 1, s.7–18.İstanbul
  • 11- YÖK, (2007). Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Rehberi, YÖDEK, Ankara.
  • 12- Yıldırım,A., Şimşek H. (2000) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara
  • 13- DPT , Kamuda Stratejik Yönetim. http://www.sp.gov.tr/default.asp, Erişim Tarihi: 1.Temmuz.2009
  • 14- Türkiye Cumhuriyeti Anayasası(Komisyon Raporları ve Madde Gerekçeleri)
  • 15- Barnett, R.(2008).Üniversitede İdeoloji İle Yaşamak. (Çeviren; Sema EREN), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
  • 16- Erkan, V. (2008). Kamu Kuruluşlarında Stratejik Planlama “Türkiye Uygulaması ve Kuruluşlarda Başarıyı Etkileyen Faktörler”, DPT yayın nu:2757, Ankara
  • .17- Kamu Mali Yönetimi Ve Kontrol Kanunu. http://www.sp.gov.tr/mevzuat.html#kanun. Erişim Tarihi:23 Haziran 2009
  • 18- YÖK, (2007).Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi YÖK, Yayın nu:2007–1, Ankara http://www.sp.gov.tr/default.asp. İnd. tar. 23 Haziran 2009
  • 19- ÇELİK, T. (2009), “Yükseköğretimin İlke ve Araçları”, www.emu.edu.tr.orgkom/tçelikmission.pdef. Erişim Tarihi: 17.08.2009
  • 20- Evans, Gıllıan R (2007) Akademisyenler ve Gerçek Dünya,(ÇevirenEbru KILIÇ), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Metin Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, M. M. (2009). TÜRK DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE DEĞERLERİN ANALİZİ. Kastamonu Education Journal, 17(3), 729-742.

10037