BibTex RIS Kaynak Göster

OCIAL STUDIES STUDENT TEACHERS’ PERCEPTION ABOUT ASSIGNMENT OF THE TEACHING PACK

Yıl 2006, Cilt: 14 Sayı: 1, 161 - 172, 01.03.2006

Öz

The purpose of this paper is to examine the perception of social studies student teachers who are the final year students at Karadeniz Technical University of Fatih Faculty of Education, about assignment of ‘Teaching Pack’. Final year social studies student teachers at Fatih Faculty of Education are required to make three assignments, one of which is ‘Teaching Pack’, in Special Teaching Methods II course. In this research, first of all, the importance of assignments was investigated in terms of education. Besides this, in order to examine the perception of social studies student teachers, semi-structured interview technique was used and 40 student teachers, chosen through random sampling, were interviewed in May 2003. In the light of the data, it seems that all social studies student teachers found the ‘Teaching Pack’ useful in terms of their professional development. Besides this, it appears that student teachers gained different skills through this assignment. Furthermore, they shared the ‘Teaching Pack’ with social studies specialist teachers guided student teachers at partner schools which is one of the aims of partnership between faculty and teaching practice schools.

Kaynakça

  • Demircioğlu, İ. H. (1999) Educating Secondary School History Teachers in Turkey and England: A Comparative Approach, (Unpublished Ph.D. Thesis), The University of Birmingham, Birmingham.
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara, Pegem A.
  • Hawkey, K. (1997). ‘‘Roles, Responsibilities and Relationships in Mentoring: A Literature Review and Agenda for Research’’. Journal of Teacher education, 48 (5): 325-335.
  • http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen [Giriş Tarihi: 11.09.2004]
  • Kemertaş, İ. (1999). Uygulamalı Genel Öğretim Yöntemleri, İstanbul, Birsen Yayınevi.
  • Kerr, D. (1994). The Chancing Relationship With Schools In Teacher Education: The Leicester Parnership Scheme. (Edit: P. John & P. Lucas) Partnership and Progress (10-37). Sheffield, University of Sheffield.
  • Merriam, S. B. (1988). Case Study Reseach In Education, London, Jossey Bass Publishers.
  • Oğuzkan, A. F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim, Ankara, Emel Matbaacılık.
  • Squirrell, G, Gilroy, P, Jones, D ve Rudduck, J. (1990). Acquiring Knowledge In Initial Teacher Education, Cambridge, Cambridge University Pres.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A. (2003). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. ve Sünbül, A. M. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara, Mikro.
  • Williams, E. A (1994). Perspectives on Partnership, London, The Falmer Press.
  • Williams, E. A., Butt, G. W. & Soares, A. (1992). ‘Student Perceptions of A Secondary Postgraduate Certificate in Education Course’, Journal of Education for Teaching, 18 (3): 297-309.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ‘ÖĞRETİM PAKETİ’ ÖDEVİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2006, Cilt: 14 Sayı: 1, 161 - 172, 01.03.2006

Öz

Bu çalışmanın amacı, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programı son sınıf öğrencilerinin Özel Öğretim Yöntemleri II dersinde yaptıkları ‘Öğretim Paketi’ ödevine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Bu çerçevede, ilk aşamada, ödevlerin eğitim ve öğretim açısından önemi kuramsal olarak ortaya konmuştur. Buna ilaveten, öğretmen adaylarının görüşlerini almak amacıyla, 2003 yılının Mayıs ayında yarı yapılandırılmış bir mülakat çalışması yürütülmüştür. Mülakatlar, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programı son sınıf öğrencileri arasından, seçkisiz örneklem random sampling yoluyla seçilen 40 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin ışığı altında, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, ‘Öğretim Paketi’ çalışmasını yararlı buldukları ve bu çalışma aracılığıyla pek çok nitelik ve beceri kazandıkları anlaşılmaktadır. Buna ilaveten, aday öğretmenlerin çalışmalarını uygulama okullarında bulunan danışman öğretim elemanlarıyla paylaştıkları ve fakülte-okul işbirliğinin amaçlarından birini de gerçekleştirildikleri görülmektedir.

Kaynakça

  • Demircioğlu, İ. H. (1999) Educating Secondary School History Teachers in Turkey and England: A Comparative Approach, (Unpublished Ph.D. Thesis), The University of Birmingham, Birmingham.
  • Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara, Pegem A.
  • Hawkey, K. (1997). ‘‘Roles, Responsibilities and Relationships in Mentoring: A Literature Review and Agenda for Research’’. Journal of Teacher education, 48 (5): 325-335.
  • http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen [Giriş Tarihi: 11.09.2004]
  • Kemertaş, İ. (1999). Uygulamalı Genel Öğretim Yöntemleri, İstanbul, Birsen Yayınevi.
  • Kerr, D. (1994). The Chancing Relationship With Schools In Teacher Education: The Leicester Parnership Scheme. (Edit: P. John & P. Lucas) Partnership and Progress (10-37). Sheffield, University of Sheffield.
  • Merriam, S. B. (1988). Case Study Reseach In Education, London, Jossey Bass Publishers.
  • Oğuzkan, A. F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim, Ankara, Emel Matbaacılık.
  • Squirrell, G, Gilroy, P, Jones, D ve Rudduck, J. (1990). Acquiring Knowledge In Initial Teacher Education, Cambridge, Cambridge University Pres.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A. (2003). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. ve Sünbül, A. M. (2003). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara, Mikro.
  • Williams, E. A (1994). Perspectives on Partnership, London, The Falmer Press.
  • Williams, E. A., Butt, G. W. & Soares, A. (1992). ‘Student Perceptions of A Secondary Postgraduate Certificate in Education Course’, Journal of Education for Teaching, 18 (3): 297-309.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İsmail H. Demircioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demircioğlu, İ. H. (2006). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ‘ÖĞRETİM PAKETİ’ ÖDEVİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Kastamonu Education Journal, 14(1), 161-172.

10037