Bu çalışma, ülkemizde
özel eğitim alanında doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde hangi araçlarla ve
nasıl değerlendirme yapıldığını ortaya koymayı amaçlayan bir derleme
makalesidir. Çalışmada, Türkiye’de doğum öncesi dönemden başlayarak okul
dönemini de içine alan süreçte yürütülen tanılama ve değerlendirme uygulamaları
ile bu uygulamalarda kullanılan değerlendirme araçlarının özellikleri
tanıtılmaya çalışılmıştır. Bireyin gelişiminin izlenmesi, risk altında
olanların belirlenmesi, gerekli önlemlerin alınması ve gereksinim duyulan türde
programların hazırlanabilmesi için farklı dönemlerde farklı değerlendirme
yöntemlerinden yararlanılmaktadır. Çocuğun gelişimi için yapılabilecekler
konusunda aileye ve uzmanlara dayanak sağlayan bu değerlendirmeler, doğum
öncesi dönemden başlamakta, bebeklik, erken çocukluk ve okul döneminde devam
etmektedir. Uygun yapılan değerlendirme ile gereksinime yönelik hazırlanan plan
sayesinde hem zaman tasarrufu sağlanmakta hem de mümkün olan en erken dönemde
etkili müdahaleye başlanmaktadır.
In this review we aim to
determine how and with which tools the evaluation methods applied in Turkey are
used in the prenatal and postnatal periods. In this study, the diagnostic and evaluation
implementations used in the process which includes the prenatal period and the
school period in Turkey and the characteristics of the evaluation instruments
used in these implementations have been tried to be introduced. In order to
monitor the development of the children, to identify those at risk, to take the
necessary precautions and to prepare the required programs, different
evaluation methods are used at different periods. These evaluations, which
provide support for families and specialists what they can do for the development
of the child, begins with the prenatal period, and continue during infancy, early
childhood and school periods. With an appropriate evaluation and a
needs-oriented plan saving of time is provided and effective intervention is
started as early as possible.
special education evaluation child at risk. child with special needs
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 6 |