Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development Self Efficacy Scale for Science Education in Pre-School Education

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 512 - 520, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3704

Öz

In this study, “Self Efficacy Scale for Science Education in Pre-School Education” was developed in order to use pre-school teacher candidates to determine their self-efficacy towards science education. The study group of the study consisted of 362 prospective pre-school teachers from two different state universities. In the first phase of the scale development study, a literature review was conducted through document review. Subsequently, the pool of substances was submitted to expert opinions. The draft form obtained after the expert opinions was applied to the prospective teachers in the study group. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed in order to examine the construct validity of the scale. There are 16 items on the scale developed according to the five grading system.

Kaynakça

  • Alabay, E. (2006). İlköğretim okul öncesi öğretmen adaylarının fen ile ilgili öz yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Yedi Tepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 30-40.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bıkmaz, H. F. (2004). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde öz yeterlilik inancı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Briscoe, C. and Stout, D. (2001). Prospective elementary teachers’ use of mathematical reasoning in solving a lever mechanics problem. School Science and Mathematics, 101, 228-235.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chan, D.W. (2003). Multiple intelligences and perceived self-efficacy among Chinese
  • Enochs, L. G., and Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: a pre-service elementary scale. School Science and Mathematics, 90, 694-706.
  • Güler, D. ve Bıkmaz. F. (2002). Anasınıflarında fen etkinliklerinin gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (2). 249-267.
  • Gürdal, A., Çağlar, A., Şahin, F., Okçun, F. ve Macaroğlu, E. (1993). Okul öncesi dönemle ilgili fen faaliyetlerine örnekler. 9. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Ankara, Seminer Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Kahyaoglu, M. and Yangin, S. (2007). Views of prospective teachers in elementary teaching departments about professional self-efficacy. Kastamonu Education Journal, 15(1), 73-84.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kesicioğlu, O.S. ve Alisinanoğlu, F. (2009). Ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocuklarına (60-72 ay) yaşattıkları doğal çevre deneyimlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 1-14.
  • Kotaman, H. (2008). Öz yeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI, (I), 111-133.
  • Küçükyılmaz, E.A. ve Duban, N. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının artırılabilmesi için alınacak önlemlere ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 1-23.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012). Okul öncesi öğretmeni özel alan yeterlilikleri. Web: http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_kitabi/%C3%96%C4%9Fretmen_Yeterlikleri_Kitab%C4%B1_okul_%C3%B6ncesi_%C3%B6%C4%9Fretmeni_%C3%B6zel_alan_yeterlikleri_ilk%C3%B6%C4%9Fretim_par%C3%A7a_8.pdf adresinden 10 Ocak 2013 de alınmıştır.
  • Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19(4), 317-328.
  • Okur-Akçay, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 255-262.
  • Olgan, R., Güner-Alpaslan, Z. & Öztekin, C. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik sonuç beklentisi inançlarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim.39(173). 288-300
  • Öncü, H.(2012). Akademik öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1),183-206.,
  • Özdemir, M.S.(2008).Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
  • Teti ,D. and Gelfand, D.(1991). Behavioral competence among mothers of infants’ in the first year: the meditational role of maternal self-efficacy. Child Development, 62(5), 918-929.
  • Üredi, I ve Üredi, L. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyetlerine, bulundukları sınıflara ve başarı düzeylerine göre fen öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Web:http://oldweb.yeditepe.edu.tr/Yeditepe adresinden 25 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Vural, D. E. and Hamurcu, H. (2008). Preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs regarding science teaching lesson and opinions about science. Elementary Education Online, 7(2), 456-467.
  • Yıldırım, F. ve İlhan, Ö.İ. (2010). Genel özyeterlik ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308.

Okul Öncesinde Fen Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 512 - 520, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3704

Öz

Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz yeterliklerini belirlemekte kullanılması amacıyla “Okul Öncesinde Fen Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği” (OFEYÖÖ) geliştirilmiştir. Ölçek geliştirme çalışmasının çalışma grubunu iki farklı devlet üniversitesinin Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim dalında öğrenim gören 362 öğretmen adayı oluşturmuştur. Ölçek geliştirme çalışmasının ilk aşamasında doküman incelemesi yoluyla alan yazın incelemesi yapılmıştır. Daha sonra oluşturulan madde havuzu uzman görüşlerine sunulmuştur. Uzman görüşlerinden sonra elde edilen taslak form çalışma grubunda yer alan öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Beşli dereceleme sistemine göre geliştirilen ölçekte 16 madde yer almaktadır.

Kaynakça

  • Alabay, E. (2006). İlköğretim okul öncesi öğretmen adaylarının fen ile ilgili öz yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Yedi Tepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 30-40.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bıkmaz, H. F. (2004). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde öz yeterlilik inancı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Briscoe, C. and Stout, D. (2001). Prospective elementary teachers’ use of mathematical reasoning in solving a lever mechanics problem. School Science and Mathematics, 101, 228-235.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chan, D.W. (2003). Multiple intelligences and perceived self-efficacy among Chinese
  • Enochs, L. G., and Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: a pre-service elementary scale. School Science and Mathematics, 90, 694-706.
  • Güler, D. ve Bıkmaz. F. (2002). Anasınıflarında fen etkinliklerinin gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (2). 249-267.
  • Gürdal, A., Çağlar, A., Şahin, F., Okçun, F. ve Macaroğlu, E. (1993). Okul öncesi dönemle ilgili fen faaliyetlerine örnekler. 9. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Ankara, Seminer Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Kahyaoglu, M. and Yangin, S. (2007). Views of prospective teachers in elementary teaching departments about professional self-efficacy. Kastamonu Education Journal, 15(1), 73-84.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kesicioğlu, O.S. ve Alisinanoğlu, F. (2009). Ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocuklarına (60-72 ay) yaşattıkları doğal çevre deneyimlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 1-14.
  • Kotaman, H. (2008). Öz yeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI, (I), 111-133.
  • Küçükyılmaz, E.A. ve Duban, N. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının artırılabilmesi için alınacak önlemlere ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 1-23.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012). Okul öncesi öğretmeni özel alan yeterlilikleri. Web: http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_kitabi/%C3%96%C4%9Fretmen_Yeterlikleri_Kitab%C4%B1_okul_%C3%B6ncesi_%C3%B6%C4%9Fretmeni_%C3%B6zel_alan_yeterlikleri_ilk%C3%B6%C4%9Fretim_par%C3%A7a_8.pdf adresinden 10 Ocak 2013 de alınmıştır.
  • Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19(4), 317-328.
  • Okur-Akçay, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 255-262.
  • Olgan, R., Güner-Alpaslan, Z. & Öztekin, C. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik sonuç beklentisi inançlarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim.39(173). 288-300
  • Öncü, H.(2012). Akademik öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1),183-206.,
  • Özdemir, M.S.(2008).Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
  • Teti ,D. and Gelfand, D.(1991). Behavioral competence among mothers of infants’ in the first year: the meditational role of maternal self-efficacy. Child Development, 62(5), 918-929.
  • Üredi, I ve Üredi, L. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyetlerine, bulundukları sınıflara ve başarı düzeylerine göre fen öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Web:http://oldweb.yeditepe.edu.tr/Yeditepe adresinden 25 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Vural, D. E. and Hamurcu, H. (2008). Preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs regarding science teaching lesson and opinions about science. Elementary Education Online, 7(2), 456-467.
  • Yıldırım, F. ve İlhan, Ö.İ. (2010). Genel özyeterlik ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aycan Buldur

Fatma Alisinanoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Kabul Tarihi 24 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Buldur, A., & Alisinanoğlu, F. (2020). Okul Öncesinde Fen Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Education Journal, 28(1), 512-520. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3704

10037