This study was carried out to determine the attitudes of secondary school students who participate in physical education and sports course and those who do not participate in these courses with their attitudes towards physical education and sports and sportsmanship behaviour and to determine students’ views about this new practice. There are two separate researches in this study. In the first research, 78 students, who participated in supporting and training courses of physical education were selected as the experimental group. 71 students, as control group, were selected from the students who did not attend these physical education and sport courses. Physical Education and Sport Attitude Scale and Sportspersonship Behaviour Scale in Physical Education Course were applied to students at the beginning and end of the term. Descriptive statistics, independent sample t-test and paired sample t-tests were used in data analysis. In the second study two focus group interviews were conducted with 8 students and their opinions were asked about the support and training courses of physical education and sports .According to the results, there was a significant increase in the post-test scores of the students in attending and training courses towards physical education and sports and sportsmanship behaviours. When the qualita-tive data in study two is analysed, five dimensions have emerged: achievements, the one led to the course, the reason for participating in the course, problems and suggestions. As a result of these two researches, it was determined that support and training courses of physical education and sports were effective for physical education and sports attitude and sports-manship behaviour of students. In addition, this new practice of support and training course has been found to have many benefits for the student and some problems and suggestions have been put forward by students.
attitude physical education sportsmanship support and training course view
Bu araştırma beden eğitimi ve spor dersi destekleme ve yetiştirme kursuna katılan ile katılmayan ortaokul öğrencilerin beden eğitimi ve spora karşı tutumları ile sportmenlik davranışlarının incelenmesi ve öğrencilerin bu yeni uygulama hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada iki araştırma bulunmaktadır. Birinci araştırma öğrencilerinden destekleme ve yetiştirme kursuna katılan 78 öğrenci deney grubu olarak, kursa katılmayan 71 öğrenci ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Öğrencilere dönem başın-da ve sonunda Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği ve Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği uygulatılmıştır. Analizlerde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi ve eşleştirilmiş gruplarda t testi kullanılmıştır. İkinci araştırmada ise beden eğitimi destekleme ve yetiştirme kursuna katılan 8 öğrenciye odak grup görüşmesi yapılmış ve öğrencilerin destekleme ve yetiştirme kursu hakkındaki görüşleri tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre destekleme ve yetiştirme kursuna katılan deney grubu öğrencilerinin beden eğitimi ve spora karşı tutum ve sportmenlik davranışları son test puanlarında anlamlı düzeyde artış görülmüştür. Nitel veriler incelendiğinde ise beş boyut ortaya çıkmıştır: kazanımlar, kursa yönlendiren, kursa katılma nedeni, yaşanılan sorunlar ve öneriler. Sonuç olarak destekleme ve yetiştirme kurslarının beden eğitimi ve spora karşı tutumu ve sportmenlik davranışı için etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bu uygulamanın öğrenciye çok yönlü faydaları olduğu belirlenirken, öğrenciler tarafından bazı sorunlar ve öneriler de ortaya koyulmuştur.
beden eğitimi destekleme ve yetiştirme kursu sportmenlik görüş tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 2 |