Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnformal Ortamlarda Fen Deneyimi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 1, 254 - 263, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.753564

Öz

Bu çalışmanın amacı Gafoor ve Narayan (2008) tarafından geliştirilen İnformal Ortamlarda Fen Deneyimi Ölçeği (InOFeDÖ)’nin Türk kültürü için Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmada ölçeğin Türkçe çeviri çalışması, geçerlik için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi ile güvenirlik için ise Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ve madde analizi yapılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılı güz döneminde Karaman ilinin merkez ilçesine bağlı ortaokulların 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan öğrencilerden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile seçilen 500 öğrenci katılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda dört faktörden oluşan ölçeğin toplam varyansının %41.01’inin açıklandığı görülmüştür. Ölçek madde faktör yük değerleri .45-.79 arasında değişmektedir. Güvenirlik için yapılan analiz sonucunda ölçek toplamı, gözlem, toplama, aktivite ve deney alt boyutları için Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları sırasıyla 85, .71, .87, .63 ve .71 olarak bulunmuştur. Güvenirlik için yapılan madde analizi sonucunda düzeltilmiş madde toplam korelasyonları .30-68 arasında bulunmuştur. Son olarak ölçeğin geçerliği için yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda iyi düzeyde uyum iyiliği indeksleri elde edilmiştir (χ2=788.78, sd=395, χ2/sd=1.99, p=0.00; RMSEA=.045, RMR=.026, SRMR=.056, GFI=.90, AGFI=.89, CFI=.95, NFI=.91, NNFI=.95, IFI =.99, RFI = .90). Yapılan tüm bu analizler sonucunda ölçeğin Türkçe uyarlaması gerçekleştirilen formunun geçerli ve güvenilir olduğu ve bilimsel araştırmalarda araştırmacılar tarafından kullanılabileceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Referans1 Gafoor, K. A. v&Narayan S. (2012). Out-of-school experience categories influencing interest in science of upper primary students by gender and locale: Exploration on an Indiansample. Science Education International, 23(3), 191-204. Referans2 Özay, E., Ocak, İ. &Ocak, G. (2003). Genel biyoloji uygulamalarında akademik başarı ve kalıcılığa cinsiyetin etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 63-67.

Adaptation of the Science Experience Scale in Informal Environments into Turkish: Validity and Reliability Study

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 1, 254 - 263, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.753564

Öz

Purpose: The purpose of this study is to adapt the Science Experience Scale in Informal Environments (ScESInE), which was
developed by Gafoor and Narayan (2008), to Turkish culture and to evaluate the validity and reliability of the scale.
Design/Methodology/Approach: In the study, the Turkish translation study of the scale was performed by using exploratory
factor analysis and confirmatory factor analysis for validity and Cronbach’s alpha internal consistency coefficient and item
analysis for reliability. A total of 500 students participated in the study. The students were studying in the 5th, 6th, 7th, and 8th
grades of the secondary schools in the central district of the province of Karaman in the fall semester of the 2019-2020
academic year.
Findings: As a result of the exploratory factor analysis, it was found that 41.01% of the total variance of the scale consisting of
four factors was explained. Scale item factor load values varied between .45 and .79. As a result of the analysis done for
reliability, Cronbach’s alpha internal consistency coefficients for overall scale and observation, addition, activity, and
experiment sub-dimensions were found as 85, .71, .87, .63, and .71, respectively. As a result of item analysis for reliability, the
corrected item total correlations were found between .30 and 68. Finally, as a result of the confirmatory factor analysis good
fit indexes were obtained (χ2 = 788.78, sd = 395, χ2 / sd = 1.99, p = 0.00; RMSEA = .045, RMR = .026, SRMR = .056 , GFI = .90,
AGFI = .89, CFI = .95, NFI = .91, NNFI = .95, IFI = .99, RFI = .90).
Highlights: As a result of all these analyses, it can be said that the Turkish version of the scale is valid and reliable and can be
used by researchers in scientific research.

Kaynakça

  • Referans1 Gafoor, K. A. v&Narayan S. (2012). Out-of-school experience categories influencing interest in science of upper primary students by gender and locale: Exploration on an Indiansample. Science Education International, 23(3), 191-204. Referans2 Özay, E., Ocak, İ. &Ocak, G. (2003). Genel biyoloji uygulamalarında akademik başarı ve kalıcılığa cinsiyetin etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 63-67.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Büşra Bakioğlu 0000-0001-7997-1018

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2021
Kabul Tarihi 25 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakioğlu, B., & Karamustafaoğlu, O. (2021). Adaptation of the Science Experience Scale in Informal Environments into Turkish: Validity and Reliability Study. Kastamonu Education Journal, 29(1), 254-263. https://doi.org/10.24106/kefdergi.753564