Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Görüşlerinin Incelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 30 Sayı: 1, 94 - 105, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.777774

Öz

Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin sosyobilimsel konular hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuş olup, Türkiye’nin batısında İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde görev yapan 6 Fen Bilimleri öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan ve fen bilimleri alanında uzman iki öğretim üyesinin görüşleri alınarak son hali verilen görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler transkript edilmiştir. Elde edilen yazılı dokümanlar araştırma problemine cevap olacak şekilde nitel araştırma felsefesine uygun olgun olarak içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda, fen bilgisi öğretmenlerinin sosyobilimsel konuların ne anlama geldiği konusunda farklı fikirlere sahip olduğu ve sosyobilimsel konulara örnek vermede belli konular dışına çıkmakta zorlandıkları görülmüştür. Öğretmenlerin gözünden sosyobilimsel konuların fen eğitimindeki yeri incelendiğinde ise fen bilgisi öğretmenlerinin sosyobilimsel konuların fen öğretimine dâhil edilmesi konusundaki fikirleri olumlu yönde olduğu tespit edilirken katılımcıların sınıf içerisinde tartışılmaması gereken sosyobilimsel konulara örnek vermekte zorlandıkları görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Acar, O., Türkmen, L. ve Roychoudhury, A. (2010). Student Difficulties in Socio-Scientific Argumentaation and Decision-Making Research Findings: Crossing The Borders of Two Research Lines. International Journal of Science Education, 32(9) 1191-1206.
  • Atalay, N. ve Çaycı, B. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Görüş ve Tutumlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Estüdam Eğitim Dergisi, 2(2).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Cebesoy, B.Ü. ve Dönmez-Şahin, M. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. M.Ü Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37(37), 100-117.
  • Erduran, S. ve Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research. Springer.
  • Gündüz, B. ve Çelikkaleli Ö. (2009). Okul Psikolojik Danışmanlarında Mesleki Yetkinlik İnancı . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 5 (1).
  • Karışan, D., Yılmaz-Tüzün, Ö. ve Zeidler, D.L.(2018). Pre-Service Teachers’ Reflective Judgment Skills in The Context of Socio-Scientific Issues Based Inquiry Laboratory Course. Turkish Journal of Education, 7(2), 99-115
  • Kıvanç, Z. ve Görgülü-Arı, A.(2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji ve Genetiği Değiştirilmiş Organizma (GDO) Konularında Tutumlarının Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (1), 37-57
  • Miles, M, B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nded). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. M.E.B. Ankara.
  • Özen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sadler, T.D. (2004). Informal Reasoning Regarding Socio-Scientific İssues: A Critical Review Of Research. Journal of Research in Science Teaching, 41, 513-536.
  • Sadler, T. D. ve Zeidler, D. L. (2004). The Morality of Socioscientific Issues Construal and Resolution of Genetic Engineering Dilemmas. Science Education, 88(1), 4-27.
  • Sadler, T. D. (2011). Situating Socio-Scientific Issues in Classrooms as A Means of Achieving Goals of Science Education. T. D. Sadler (Ed). Socio-Scientific Issues İn The Classroom: Teaching, Learning And Research (pp. 1-10). New York: Springer.
  • Sezer, K. (2017). Görev Yapan ve Atanmamış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyobilimsel Konularla İlgili Öz Yeterlilik ve Tutumlarının Belirlenmesi (Samsun İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Şama, E. (2003).Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Topçu, M. S. (2015). Sosyobilimsel Konular ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkmen, H., Pekmez, E., ve Sağlam, M. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Düşünceleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 448-475.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yücel, M., Altunkasa, F., Güçray, S., Uslu, C. ve Say, N.P. (2006). Adana’da Çevre Duyarlılığı Düzeyinin ve Geliştirme Olanaklarının Araştırılması. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(2), 217-228
  • Zeidler, D. L., Sadler, T. D., Simmons, M. L. ve Howes, E. V. (2005). Beyond STS: A research‐based framework for socioscientific issues education. Science Education, 89(3), 357-377.

Exploration of Science Teachers' Views About Socioscientific Issues

Yıl 2022, Cilt: 30 Sayı: 1, 94 - 105, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.777774

Öz

The aim of this study is to explore the views of inservice science teachers on Socioscientific issues (SSI). The research was

carried out by using the phenomenological research, which is one of the qualitative research methods. The participants of
the study was formed by using the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods. The
participants were 6 inservice science teachers working in the western part of Turkey. In present study, the interview form,
developed by the researcherswere used as data collection tools. The data obtained from the research were transcribed.
Written documents obtained were analyzed mature by content analysis in accordance with the qualitative research
philosophy. As a result of the research, it has been observed that science teachers have different ideas about what SSI mean
and have difficulties to get out of certain subjects in giving examples to SSI. When the place of SSI in science education was
examined, it was found that the science teachers' opinions about the inclusion of SSI in science teaching is positive. It was
seen that the participants had difficulty in giving examples to SSI that should not be discussed in the classroom. Suggestions
were made in the light of the findings obtained from the present study.

Kaynakça

  • Acar, O., Türkmen, L. ve Roychoudhury, A. (2010). Student Difficulties in Socio-Scientific Argumentaation and Decision-Making Research Findings: Crossing The Borders of Two Research Lines. International Journal of Science Education, 32(9) 1191-1206.
  • Atalay, N. ve Çaycı, B. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Görüş ve Tutumlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Estüdam Eğitim Dergisi, 2(2).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Cebesoy, B.Ü. ve Dönmez-Şahin, M. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. M.Ü Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37(37), 100-117.
  • Erduran, S. ve Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research. Springer.
  • Gündüz, B. ve Çelikkaleli Ö. (2009). Okul Psikolojik Danışmanlarında Mesleki Yetkinlik İnancı . Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 5 (1).
  • Karışan, D., Yılmaz-Tüzün, Ö. ve Zeidler, D.L.(2018). Pre-Service Teachers’ Reflective Judgment Skills in The Context of Socio-Scientific Issues Based Inquiry Laboratory Course. Turkish Journal of Education, 7(2), 99-115
  • Kıvanç, Z. ve Görgülü-Arı, A.(2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji ve Genetiği Değiştirilmiş Organizma (GDO) Konularında Tutumlarının Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (1), 37-57
  • Miles, M, B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nded). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2013). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. M.E.B. Ankara.
  • Özen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sadler, T.D. (2004). Informal Reasoning Regarding Socio-Scientific İssues: A Critical Review Of Research. Journal of Research in Science Teaching, 41, 513-536.
  • Sadler, T. D. ve Zeidler, D. L. (2004). The Morality of Socioscientific Issues Construal and Resolution of Genetic Engineering Dilemmas. Science Education, 88(1), 4-27.
  • Sadler, T. D. (2011). Situating Socio-Scientific Issues in Classrooms as A Means of Achieving Goals of Science Education. T. D. Sadler (Ed). Socio-Scientific Issues İn The Classroom: Teaching, Learning And Research (pp. 1-10). New York: Springer.
  • Sezer, K. (2017). Görev Yapan ve Atanmamış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyobilimsel Konularla İlgili Öz Yeterlilik ve Tutumlarının Belirlenmesi (Samsun İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Şama, E. (2003).Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Topçu, M. S. (2015). Sosyobilimsel Konular ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkmen, H., Pekmez, E., ve Sağlam, M. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Düşünceleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 448-475.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yücel, M., Altunkasa, F., Güçray, S., Uslu, C. ve Say, N.P. (2006). Adana’da Çevre Duyarlılığı Düzeyinin ve Geliştirme Olanaklarının Araştırılması. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(2), 217-228
  • Zeidler, D. L., Sadler, T. D., Simmons, M. L. ve Howes, E. V. (2005). Beyond STS: A research‐based framework for socioscientific issues education. Science Education, 89(3), 357-377.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Türkan Nur Metin 0000-0002-3753-8790

Dilek Karışan 0000-0002-1791-9633

Nilgün Yenice 0000-0002-7935-3110

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2022
Kabul Tarihi 20 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Metin, T. N., Karışan, D., & Yenice, N. (2022). Exploration of Science Teachers’ Views About Socioscientific Issues. Kastamonu Education Journal, 30(1), 94-105. https://doi.org/10.24106/kefdergi.777774

10037