Purpose: The purpose of this study is to determine the reflection of the faculty of education science and social studies
teacher candidates in the emergency distance education process (their motivation for education, educational activities,
purposes and preferences of social media use) during the COVID-19 pandemic process.
Design/Methodology/Approach: This research is a qualitatively prepared study. As a research design, it is a descriptive
research that is also included in qualitative studies. The research group of this study total consists of 120 science (N = 42; 38
females, 4 males) and social studies (N = 78; 60 females, 18 males) teachers candidates. An open-ended survey was used as a
data collection tool in the study. The data collection tool was applied within the scope of the "Instructional Technologies"
course, which is common in the program of the students of both departments. The data obtained from the survey were
subjected to content analysis.
Findings: As a result of the study, it was concluded that the social media environment most used by science/social studies
teacher candidates during the COVID-19 pandemic process was WhatsApp.
Highlights: It has been determined that the COVID-19 epidemic process offers significant opportunities science/social studies
teacher candidates to explore the digital learning world. Considering the positive effects of the digital literacy of candidates
during the COVID-19 epidemic process, it is recommended that teachers, teacher candidates, curriculums and textbooks are
developed in terms of digital competencies.
COVID-19, Pandemic, Emergency distance education, Teacher candidates
Bu çalışmanın amacı, COVID-19 pandemi sürecinde eğitim fakültesi fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının acil uzaktan eğitim sürecindeki yansımasını (eğitime yönelik motivasyonları üzerine etkisi, eğitim-öğretim faaliyetleri üzerindeki olumlu-olumsuz etkileri, sosyal medya kullanım amacı ve tercihleri) belirlemektir. Araştırma nitel olarak hazırlanmıştır. Araştırma deseni olarak nitel çalışmalar içerisinde de yer alan betimsel bir araştırma niteliğindedir. Bu araştırmanın çalışma grubunu toplam 120 fen bilgisi (N=42; 38 kadın, 4 erkek) ve sosyal bilgiler (N=78; 60 kadın, 18 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak açık uçlu anket kullanılmıştır. Anketten elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda, fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının COVID-19 pandemi sürecinde en fazla kullandıkları sosyal medya ortamının WhatsApp olduğu sonucuna varılmıştır. COVID-19 salgın sürecinin dijital öğrenme dünyasını keşfetmek adına öğretmen adaylarına önemli fırsatlar sunduğu belirlenmiştir. COVID-19 salgın sürecinde adaylarının dijital okuryazarlığının gelişmesine olumlu etkileri göz önüne alındığında öğretmenlerin, öğretmen adaylarının, öğretim programlarının ve ders kitaplarının dijital yetkinlikler açısından geliştirilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim, Bilimsel Disiplinler |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022, Cilt 30, Sayı 2 |
Bibtex | @araştırma makalesi { kefdergi803041, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, eissn = {2147-9844}, address = {Aktekke Mah. Kastamonu eğitim Fakültesi Kastamonu}, publisher = {Kastamonu Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {30}, number = {2}, pages = {378 - 389}, doi = {10.24106/kefdergi.803041}, title = {Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process}, key = {cite}, author = {Tatlı, Zeynep and Er Nas, Sibel and Şeyhoğlu, Ayşegül} } |
APA | Tatlı, Z. , Er Nas, S. & Şeyhoğlu, A. (2022). Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process . Kastamonu Eğitim Dergisi , 30 (2) , 378-389 . DOI: 10.24106/kefdergi.803041 |
MLA | Tatlı, Z. , Er Nas, S. , Şeyhoğlu, A. "Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process" . Kastamonu Eğitim Dergisi 30 (2022 ): 378-389 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/69688/803041> |
Chicago | Tatlı, Z. , Er Nas, S. , Şeyhoğlu, A. "Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process". Kastamonu Eğitim Dergisi 30 (2022 ): 378-389 |
RIS | TY - JOUR T1 - The Reflection of the COVID-19 Pandemic Process on the Education Process of Teacher Candidates AU - ZeynepTatlı, SibelEr Nas, AyşegülŞeyhoğlu Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.803041 DO - 10.24106/kefdergi.803041 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 378 EP - 389 VL - 30 IS - 2 SN - -2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.803041 UR - https://doi.org/10.24106/kefdergi.803041 Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Kastamonu Eğitim Dergisi Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process %A Zeynep Tatlı , Sibel Er Nas , Ayşegül Şeyhoğlu %T Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process %D 2022 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 30 %N 2 %R doi: 10.24106/kefdergi.803041 %U 10.24106/kefdergi.803041 |
ISNAD | Tatlı, Zeynep , Er Nas, Sibel , Şeyhoğlu, Ayşegül . "Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process". Kastamonu Eğitim Dergisi 30 / 2 (Nisan 2022): 378-389 . https://doi.org/10.24106/kefdergi.803041 |
AMA | Tatlı Z. , Er Nas S. , Şeyhoğlu A. Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2022; 30(2): 378-389. |
Vancouver | Tatlı Z. , Er Nas S. , Şeyhoğlu A. Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2022; 30(2): 378-389. |
IEEE | Z. Tatlı , S. Er Nas ve A. Şeyhoğlu , "Views of Teacher Candidates on Distance Education in the COVID-19 Pandemic Process", Kastamonu Eğitim Dergisi, c. 30, sayı. 2, ss. 378-389, Nis. 2022, doi:10.24106/kefdergi.803041 |