Dünyada hızlı ve plansız kentleşme
sonucunda arazi kayıpları, kent merkezlerinin çöküşü, kırsal alanlara
yayılma, özel araç kullanımların artışı,
çevre problemleri gibi pek çok sorun ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu durumdan
metropoliten kentlerde yaşayan kentlinin kent yaşamına erişimi ile dahil
olabilme hakkı ve talebi de olumsuz etkilenmekte, yayalar için yürünülmesi,
erişilmesi zor bir mekansal düzen gelişmektedir. 1990’lı yıllardan sonra ortaya
çıkmaya başlayan “Yeni Kentleşme Akımı” da bu problemlere dur diyebilmek
amacını taşımaktadır. Yeni kentleşme akımında kentsel ulaşım açısından
çözümler, otomobil bağımlılığını
azaltmak, kent içinde ve kente bağlanan diğer merkezlerde en iyi ulaşım modunu
belirleyerek, toplu taşımayı geliştirmek, yürünebilir, yaya dostu cadde-sokaklar tasarlamaktır.
Bu doğrultuda çalışmadaki amaç, 1990
sonrası ulaşım kaynaklı kentsel sorunlara bir çözüm yolu olması amacı ile
geliştirilen
TOD (Transit Oriented
Development)’un gelişimi ve kentsel mekana faydalarını belirtmektir. Florida,
Boston, New Jersey vb. metropol kentlerin deneyimleri üzerinden ülkemiz kentsel
ulaşım/kentsel tasarım politikaları için yönlendirici bir altlık oluşturmaktır.
Çalışmanın kapsamı, transit odaklı gelişimin kentsel ulaşıma katkılarını
belirtmek, yaya dostu mekanlar oluşturmadaki önemine değinmektir.
Çalışmadaki sınırlılıklar,
ülkemizde bu tarz projelerin yetersiz oluşu, Türkiye’de toplu ulaşım kapsamında
örnek alan olarak megakent İstanbul’un seçilmiş olmasıdır. Yöntem olarak,
geçmişten günümüze toplu taşıma ve yaya odaklı ulaşım çözümlerinin
geliştirilmesi ile ilgili literatür araştırması yapılmıştır. Dünya genelinde
metropol kentlerin deneyimleri aktarılmıştır. Türkiye açısından megakent
İstanbul incelenmiştir. İstanbul’a yönelik aktarım noktaları ve toplu taşıma
araçlarının yaygın kullanıldığı metrobüs, metro, tramvay vb. raylı sistemler
üzerinden mekansal değerlendirmeler
yapılmıştır. Üç aşamalı yöntem kullanılmıştır;
-İstanbul Büyükşehir Belediyesi
(İBB) Toplu Ulaşım Daire Başkanlığı ile karşılıklı görüşmeler yapılmıştır.
Nitel araştırma yöntemi,
yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışmanın daha iyi
anlaşılabilmesi için fotoğraf ve İBB haritaları temin edilmiştir.
-Megakent örneklerinin
karşılaştırmalı analizi ile ülkemiz kentsel ulaşım/kentsel tasarım
stratejilerine rehber oluşturmak amaçlanmıştır. Karşılaştırmalı analizde () gelişmiş, () geliştirilmesi gerektiği anlamında
kullanılmıştır.
-Yapılan
araştırmanın ülkemiz ve İstanbul örneklemine altlık oluşturması amacıyla yaya
odaklı tasarım/planlamaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.
As a result of the rapid and
unplanned urbanization, many problems as land loss, collapse of city centers,
expansion to rural areas, increase in private car ownership and environmental
issues have emerged. In metropolitan cities, all these negatively affect the
right and demand of the urban residents to access the city life and creates a
spatial layout that is hard to walk and access. The “New Urbanism Movement”
emerged after the 1990s aims to put an end to these problems. In New Urbanism
movement, the solutions for the urban transport are decreasing automobile
dependency, improving public transport by determining the best mode of
transport both within and outside the city with connections to the other
centers and designing walkable, pedestrian-friendly roads and streets.
In this direction, the study aims to
point out the development of TOD (Transit Oriented Development), developed as a
solution to urban transportation problems after 1990 and its benefits to urban
space. Turkey has utilized the experiences in metropolitan cities as Florida,
Boston, New Jersey etc. to create a guiding base for urban transportation/urban
design policies.
Within the scope of the study, the
contributions of transit-oriented development to urban transportation are
determined and its importance in creating pedestrian-friendly space is
highlighted.
The limitations of the study include
the lack of similar projects in Turkey and selection of mega-city Istanbul as
the sample of the project in the country.
The method of the study is
literature review on the solutions for public transportation and
pedestrian-oriented transportation from past to present. The experiences of
global metropolitan cities are transferred. In Turkey, mega-city Istanbul is
assessed in these terms. Spatial evaluations regarding the transfer points and
commonly used public transportation rail systems as metrobus, metro, tram etc.
are conducted. The study utilizes a three-stage method:
- Face-to-face interviews with
Istanbul Metropolitan Municipality (IMM) Directorate of Public Transportation.
The semi-structured interview method, which is a qualitative research method,
is utilized. Photographs and IMM maps are provided for a better understanding
of the study.
-It is aimed to create a guide for
urban transportation/urban design strategies of Turkey using comparative
analysis of megacity examples. In the comparative analysis, () refers to developed and () refers to underdeveloped.
- In order to create a base for
Turkey and Istanbul as a sample, the study also offers suggestions for
pedestrian-oriented design/planning.
Transport Planning TOD Pedestrian Priority Metropolitan Cities Istanbul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 4 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net