Asıl ereği devleti laik temeller üzerine kurmak olan Marsilius’un modern,
hatta devrimci olan yanı da budur. Reformcular üzerine büyük etkisi olan
Marsilius’un reformculardan ayrıldığı en önemli çizgisi laik bir düşünür olmasıdır.
Siyasal düşüncesi ve anlayışı bakımından Aristotelesçi olan Marsilius’un ideali,
ortaçağın teokratik toplum yapısı yerine laik bir toplum düzeni kurmaktır.
Marsilius’a göre laik bir toplum dünyevi erekler üzerine kuruludur; böyle bir
toplum iyi yaşam ereğini öbür dünyada değil, bu dünyada gerçekleştirmeye
çalışmalıdır. Tam da bu nedenle, bir siyasal toplumda dini kurallar ve dogmalara
yer yoktur. Dini öğreti yalnızca ruhun esenliğini ilgilendirdiğine göre, bu
hakikatlerden sapanlar ancak öbür dünyada bunun cezasını görebilirler.
Padovalı Marsilius Aristoteles İktidarın Dünyeviliği Laik Devlet Din ve Vicdan Özgürlüğü.
The real goal of Marsilius is to establish the state on secular bases rather
than all the old worldly powers alone. This is the modern, even revolutionary
side of Marsilius. Marsilius, who had a great influence on reformers, was a secular
thinker and by being a secular thinker, he was different from other reformers.
The ideal of Marsilius, the Aristotelian in political thought and understanding, is
to establish a secular society structure instead of the theocratic society structure
in the middle ages. According to Marsilius, a secular society is based on earthly
goals; such a society should try to achieve good living conditions in this world,
not in the other world. That is precisely why there is no religious rule and dogma
in a political society. Since religious truths are concerned only with spiritual wellbeing,
those who deviate from these truths can only be punished in the other
world.
Marsilius of Padua Worldliness of Rulership Secular State Aristotle Freedom of Religion and Conscience
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 3 - 2017 |