Türkçeye çoğunlukla otomat ve daha modern anlamıyla robot olarak çevrilen automaton kavramının Aristoteles için ne anlama geldiği, dahası bu kavramın Politika kitabında tartışılan doğal kölelikle bağlantısının ne olduğu çok yönlü bir incelemeyi gerektirir. Diğer bir ifadeyle, inceleme bir yandan automaton kavramının etimolojisini ve Aristoteles öncesi kullanımlarını bir yandan da kavramın gönderme yaptığı politik bağlamı içermek zorundadır. Çünkü Politika 1253b33-1254a1 arasında automaton kavramını, içinde yaşadığı toplumda ve onun gerisinde duran gelenekte tartışmasız bir biçimde olağan görülen doğal köleliği haklılandırmak için kullanan Aristoteles, automatonun olmadığı bir dünyada kölenin zorunluğuna vurgu yapar. Böylesi bir karşılıklı bağdan bahsetmesinin nedenlerinin daha derinlemesine incelenmesi gerekir ki bu makalenin de temel meselesi budur.
What the concept of automaton means for Aristotle, and moreover, what is its connection to the natural slavery discussed in the Politics, requires a multifaceted analysis. In other words, the analysis must include the etymology and pre-Aristotelian uses of the concept of automaton on the one hand, and the political context to which the concept refers on the other. For Aristotle, who uses the concept of automaton in Politics 1253b33-1254a1 to justify natural slavery, which is unquestionably common in the society in which he lives and in the tradition that stands behind it, emphasizes the necessity of the slave in a world without automaton. The reasons why he speaks of such an interdependence need to be examined in more depth, which is the main concern of this article.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eskiçağ Felsefesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 2 |