Çevre etiğinde ön plana çıkan iki ahlaki dünya görüşünden birisi, diğer türlerin refahının insan refahı için olduğunu savunan antroposentrik ya da “insan-merkezli” görüştür. Diğeri ise insana ayrıcalıklı bir konum tahsis etmeyen ve insani iyilik için diğer türlerin sömürülmesine izin vermeyen eşitlikçi bir doğa görüşünü ifade eden ekosentrik ya da “derin ekoloji” hareketidir. Spinoza felsefesi ilk bakışta bu iki görüş için de elverişli olabilecek bir dayanak sunar. Spinoza bir yandan “insan tıpkı diğer tüm varlıklar gibi Tanrı ya da Doğanın bir parçasıdır” derken aynı zamanda da “kendi varlığını aklın rehberliğinde korumak için insanın başta hayvanlar olmak üzere diğer doğal varlıklardan kendi faydası uğruna yararlanabileceğini” söyler. Çevre etiği için metafiziksel bir temel arayışında olan ve Spinoza’yı bir ilham kaynağı olarak gören çevre etikçileri arasında öne çıkmış iki isim vardır. Bunlardan birincisi, “derin ekoloji” görüşünün de kurucuları arasında olan ve Spinoza felsefesinin ekosentrik bir doğa görüşü için elverişli bir dayanak sunduğunu iddia eden Naess’tir. Diğeri önemli bir Spinoza yorumcusu olan ve Spinoza sisteminin “insan-merkezli” bir ahlak görüşünü öne çıkardığı, diğer türleri ahlaki topluluğun bir üyesi olarak görmediği için antreposentrik bir ekolojik etik için daha uygun olduğunu savunan Lloyd’dur. Bu makale, öncelikle çevre etiği açısından değerlendirildiğinde Spinoza felsefesinde var olan iki farklı görüşün bir gerilim ya da sorun teşkil ettiğini savunmaktadır. Makalenin temel iddiası, Spinoza felsefesinin “derin ekoloji”den ziyade antreposentrik bir çevre etiği için daha elverişli bir zemin sunduğuna dairdir. Bu doğrultuda Naess’in Spinozacı “derin ekoloji” görüşü irdelenmekte ve alternatif argümanlarla bu gerekçelendirmenin sorunlu yönleri saptanmaya çalışılmaktadır. Makale, Spinozacı antroposentrizm bakımından Lloyd ile aynı çizgide, ancak söz konusu gerilimin çözümü için farklı bir argüman sunma iddiasındadır. Bu doğrultuda Lloyd’un argümantasyonunda yanıldığı noktalar saptanmakta ve alternatif bir Spinoza okumasıyla gerilimin hafifletilmesi amaçlanmaktadır.
Çevre Etiği Spinoza Derin Ekoloji Sığ Ekoloji Antroposentrizm Ecosentrizm.
One of the two prominent moral worldviews in environmental ethics is anthropocentric or "human-centered" view, which argues that the well-being of other species is for human well-being. The other is ecocentric or "deep ecology" movement, which expresses an egalitarian view of nature that does not assign humans a privileged position and does not allow the exploitation of other species for the human good. At first glance, Spinoza's philosophy offers a favorable basis for both of these views. On the one hand, Spinoza states that "man, like all other things, is a part of God or Nature", while at the same time he says that "in order to preserve his own existence under the guidance of reason, man can take advantage of other natural beings, especially animals, for his own pleasure". There are two prominent names among environmental ethicists who seek a metaphysical basis for environmental ethics and see Spinoza as a source of inspiration. The first is Naess, one of the founders of "deep ecology", who argues that Spinoza's philosophy offers a favorable basis for an ecocentric view of nature. The other is Lloyd, an important Spinoza commentator, who argues that Spinoza's system is more suitable for an anthropocentric ecological ethics because it emphasizes an " man-centered morality" and does not consider other species as members of the moral community. This article first argues that two different views in Spinoza's philosophy present a tension or problem when analyzed in terms of environmental ethics. The main claim of the article is that Spinoza's philosophy offers a more favorable ground for an anthreposentric environmental ethics rather than a "deep ecology". Accordingly, Naess's Spinozian view of "deep ecology" is analyzed and the problematic aspects of this justification are tried to be identified with alternative arguments. The article agrees with Lloyd in terms of Spinozian anthropocentrism, but claims to present a different argument for the resolution of the tension in question. Accordingly, it identifies the points where Lloyd is wrong in his argumentation and aims to alleviate the tension with an alternative reading of Spinoza.
Environmental Ethics Spinoza Deep Ecology Shallow Ecology Anthropocentrism Ecocentrism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Felsefesi, Etik, Modern Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 2 |